Spytter ut maten igjen

Inaktiv bruker
Hei !
Nå er jeg ganske fersk akvarist.
Først prøvde jeg meg på venusfisk, de spiste maten de fikk. Så kjøpte jeg noen Neon-tetra, de spiste/spiser ikke maten sin. Så kjøpte jeg et størra akvarium på 45l.

Nå har jeg 3 sverddrager, 7 venusfisker, 2 black molly og 4 panda pansermaller. Mollyene og pansermallene spiser maten sin. De andre svømmer etter den, spiser den, og spytter den ut igjen rett etterpå ! Den ene sverddragehunnen ligger også på bunnen i en krok nesten hele tiden, hannen gjømmer seg også stort sett.
Så er spørsmålet; er det noe i veien med fiskene/foret? Eller er det bare det at de må venne seg til det nye akvariumet sitt? Fiskene virker ellers helt friske.

Håper på svar.
mhv.
Det at de spytter ut maten igjen kan være at maten er for stor,de tygger på den spytter ut og tygger nok en gang.
Men svarddragere skal ikke ligge på bunnen,de skal svømme i det øverste toppsjiktet av karet.

Men hvor lenge har karet vært oppsatt,og hvor ofte skifter du vann?
Inaktiv bruker
Satt opp karet på torsdag. Hadde fiskene oppi det i går, og har ennå ikke skiftet vann. Jeg smuldrer opp flakforet jeg gir dem. Før jeg hadde fiskene oppi, tok vi litt vann fra karet, og testen det på dyrebutikken. Ekspeditøren mente at det var klart for å ha fisk oppi.
Nå ser jeg at hannen er kommet frem, men han holder seg på bunnen.
Plussmedlem
Ja, disse dyreforretningene...
De sa at "vannet var klart", men det er det nok dessverre ikke.
Med alle disse fiskene du har i 45 liter så vil du nok snart slite med forgiftning av ammoniakk og nitritt.

Les gjerne litt her og her.
I tillegg så anbefaler jeg fiskebasen. Der kan du lese om de forskjellige fiskene.

Hva heter fôret?
Man skal ha akvariumet i 4-5 uker med vann og uten fisk i!

For det skal bygge opp akvarie-kultur.

Når jeg kjøpte akvariet så sa dem at det skulle stå i 1 uke før jeg tar fisk oppi!

Det er helt fulstendig FEIL!!!!!
Finn ut om du har en akvarist i nabolaget som du kan få litt filterguffe av. Så kan du løpe løpe hjem og helle det i filteret ditt og komme deg noen uker frem i innkjøringsprosessen. Prøv med en annonse her på forumet.
Tror ikke det med vannkvaliteten har noe med
at de spytter ut maten sin.

Det gjorde kampfisken min også.
Men etter en liten stund begynte den å spise maten.
Jeg tror det har noe med trivsel.

Det kan jo også være at den ikke var vant
til foret jeg har.
Har du byttet type mat i det siste?
Inaktiv bruker
Jeg bruker forskjellige fortyper; på den ene boksen står det COLOUR store røde bokstaver. På den andre står det SPIRULINA & CHLORELLA falkes. Butikken mente at det var fint å bruke. Bruker også Spirulina tablets.
Fiskene dette gjelder tar ingen av delene.

Vi hadde et par fisker før, de fikk nitritt forgiftning. Fiskene vi har nå ligner ikke de gullfiskene vi hadde som fikk nitrittforgiftning. Gullfiskene fikk det ganske raskt etter at vi hadde kjøpt den og satt dem oppi. Da ble de sløve med nesten en gang.
Nå i 45liter'n, ser jo Venusfiskene, pansermallene, og Mollyene til å ha det bra. De er raske og kvikke.

Vi har lest i boken vi har kjøpt om akvarie at akvariet burde stå i 4-5 dager før du hadde noe levende oppi det, så vi stolte på det.

Sverddragehannen ser ut til å ha kviknet til nå.
Inaktiv bruker
Filterguffe? får man kjøpt det i butikkene? I såfall, kan jeg kjøpe i morgen.
Det kan også være at fisken var litt redd.
Jeg hadde også blitt redd hvis jeg hadde blitt
flyttet fra hjemmet mitt, og så komme til et helt
annet sted.

Selv om dyrebutikken sier at de er fine å bruke,
så er det ikke sikkert fisken er vant til det foret.

Spurte du ikke om å få med litt av det foret
dyrebutikken bruker?
Det gjorde jeg.
Man må venne fisken til et nytt type for.
Eini Brox
Filterguffe? får man kjøpt det i butikkene? I såfall, kan jeg kjøpe i morgen.


Tror nok ikke du får kjøpt det, nei.
Men kansje du kan betale dyrebutikken
for å få litt fra deres akvarium.
Inaktiv bruker
Ja, en av forsortene mine brukte de nede på butikken.
Eini Brox
Ja, en av forsortene mine brukte de nede på butikken.


Ok.
Men det er jo ikke helt sikkert det er det.
Det kan være mistrivsel...
Dere kan lese litt her og her hvorfor det er viktig å la akvariet stå 4-5 uker før det kommer fisk oppi. Som flere har nevnt her så er eneste snarveien for å unngå at det blir nitritt i karet, å få tak i noen som har et innkjørt filter og få litt filtergugge som kan flyttes over. Dette må skje raskt så det bør være noen som ikke bor så langt unna.

Om dere ikke har dråpetest for nitritt så vil jeg anbefale at dere skaffer dere det og måler jevnlig fremover. Blir det utslag så må dere skifte 30% av vannet hver dag til nitritten er borte for at fiskene skal overleve.
Plussmedlem
Eini Brox
Vi hadde et par fisker før, de fikk nitritt forgiftning. Fiskene vi har nå ligner ikke de gullfiskene vi hadde som fikk nitrittforgiftning.


Nitritt og ammoniakk skiller ikke på type fisk, dessverre.
Hvis det er fisk som tåler mere enn andre så er det kanskje slørhaler (gullfisk). Disse får ofte gjennomgå når det gjelder dårlig vannkvalitet.

Innen neste uke så er jeg redd for at fiskene dine begynner å slite hvis du ikke begynner med daglige vannbytter.
Anbefaler at dere kjøper dråpetester for å måle vannverdier.

Om et akvarium står i 4 - 5 dager eller to dager har ingen praktisk betydning.
Plussmedlem
Tante Astrid
Dere kan lese litt [URLBLOCK1]og [URLBLOCK2] hvorfor det er viktig å la akvariet stå 4-5 uker før det kommer fisk oppi.

Allerede foreslått i innlegg nr. 4, men det kan ikke sies ofte nok
Loomis
Allerede foreslått i innlegg nr. 4, men det kan ikke sies ofte nok :)

Ups! Den fikk jeg visst ikke med meg, nei
Sidn det største karet er på 45, betyr det at det førstekaret er enda mindre. Ikke rart tetraene dine spiser.
Dersom du har for få neontetra, så vil de sikkert føle seg utrygg, spesielt i et så lite kar.
En anne ting kan være at fiskene ble matet med frossenfor som røde mygglarver. Fisk som er vant til mygglaver kan ha en evne til å overse flakkfor. Men blir de sultne nok, begynner de nok å spise flakkfor også.
Men i et lite kar og for få neontetra, tror jeg at de får en kjedelig og usunn fremtid.
Og tingen er at du ikke kan oppgradere antalet heller, siden karet er så lite.
Inaktiv bruker
Har nå byttet ca. 10 liter. Nå er to av sverddragene fremme og svømmeri den øvre del av akvariumet. Den tredje svømmer mer mot bunnen. Ellers, er alle kvikke.
Skal jeg prøve å gi den noe mat for og se om de spiser?

Neontetraene våre er i et 28-20 liters kar for seg selv, de spiser og har det fint virker det som.

Vi sporte om en sånn nitritt måler som de på dyrebutikken hadde. De ville få den inn til uka.
Plussmedlem
Eini Brox
Skal jeg prøve å gi den noe mat for og se om de spiser?

Du bør fôre minst mulig i dagene/ukene som kommer.
Friske fisker klarer seg greit en uke eller to uten mat.

Fortsett gjerne med daglige vannbytter. 10 - 20 liter er fort gjort å skifte.
Det bør du gjøre til du kan begynne å måle nitrittverdier selv.
Tilfeldig bekjentskap
© kjetil L
Reklame for plussmedlemskap