- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Røde planter uten co2...
Røde planter uten co2...
Postet 12.02.09 kl 11:47
Postet 12.02.09 kl 11:56
"pinkfolia...????" men som du ser så vet jeg ikke hva det riktige latinske navnet er.
Det er en stengelplante som er en relativt vanlig rødplante og få kjøpt, disse har en farge mellom rosa og rød og er meget vakre.
Den krever godt lys(mer enn noe orginalt karr leverer, men oppgraderer man lyset så er dette en meget bra rød plante og begynne med, vokser som fy uten co2.
Men har man får lite watt, ja da begynner bladene og få en mere grønnfarge, og får ikke planten mere lys da, ja da slipper den bladene etter noen uker/mnd.
Mulig du kan se bilde i diskuskarret mitt i profilen(husker faktisk ikke om jeg har tatt bilde av den).
Begynte selv med denne planten for 6-8 mnd og har endelig lykkes.
Var inne og tittet på bildene mine av karret, det er kun gamle bilder så planten er desverre ikke med.
Det er en stengelplante som er en relativt vanlig rødplante og få kjøpt, disse har en farge mellom rosa og rød og er meget vakre.
Den krever godt lys(mer enn noe orginalt karr leverer, men oppgraderer man lyset så er dette en meget bra rød plante og begynne med, vokser som fy uten co2.
Men har man får lite watt, ja da begynner bladene og få en mere grønnfarge, og får ikke planten mere lys da, ja da slipper den bladene etter noen uker/mnd.
Mulig du kan se bilde i diskuskarret mitt i profilen(husker faktisk ikke om jeg har tatt bilde av den).
Begynte selv med denne planten for 6-8 mnd og har endelig lykkes.
Var inne og tittet på bildene mine av karret, det er kun gamle bilder så planten er desverre ikke med.
Postet 12.02.09 kl 12:03
Endret: 12.02.09 kl 12:09
Som Ken sier er det lyset som er viktigst for å få pene røde planter.
Hvis du leser på plantebasen vil du helt sikkert finne en del røde planter som trives bra uten CO2. Bruk av CO2 får imidlertid de fleste planter til å vokse fortere.
Av de plantene jeg selv har prøvd ut tror jeg at følgende vil klare seg bra uten CO2:
Ludwigia repens
Rotala rotundifolia
Hygrophila "polysperma roseanerwig"
Hvis du leser på plantebasen vil du helt sikkert finne en del røde planter som trives bra uten CO2. Bruk av CO2 får imidlertid de fleste planter til å vokse fortere.
Av de plantene jeg selv har prøvd ut tror jeg at følgende vil klare seg bra uten CO2:
Ludwigia repens
Rotala rotundifolia
Hygrophila "polysperma roseanerwig"
Postet 12.02.09 kl 15:08
Akkurat som yvonnefo så har jeg mye godt å si om Nymphaea lotus (zenkeri). Denne greier seg i middels belysning og krever ikke co2. Nydelig plante.
Er det denne du mener Ken?
Er det denne du mener Ken?
Postet 12.02.09 kl 19:11
Takker for svar alle sammen....planten som Ken mener må nok sikkert
være "Rosefolia Pink...den har jeg hatt tidligere og er en fin plante..
Når det gjelder planter har jeg en tendens til å glemme å ha nok næring i bunnsubstratet slik at di plantene som tar opp næringen gjennom røttene kan bli litt tufs....mens di som tar næringen gjennom vannet vokser bra...
være "Rosefolia Pink...den har jeg hatt tidligere og er en fin plante..
Når det gjelder planter har jeg en tendens til å glemme å ha nok næring i bunnsubstratet slik at di plantene som tar opp næringen gjennom røttene kan bli litt tufs....mens di som tar næringen gjennom vannet vokser bra...
Postet 12.02.09 kl 20:10
Postet 12.02.09 kl 20:16