Hvor lenge må en vente med å sette fisk i karet med brukte pumper?

Må en vente like lenge om en har innkjørete pumper i karet. eller pumper som har vært brukt tidligere...
Når pleier faren være over?
Har du innkjørte pumper, kan du jo sette inn fisk med en gang (bare tempen passer, men det gjør den antagelig, innkjørte filtre i iskaldt vann vil vel uansett drepe bakteriene)

Antar jo da at filtrene har vært i kontinuerlig drift, og ikke avslått i noen lengre periode

Er det brukte filtre som har vært avslått lenge, er det som å sette inn et nytt filter, og det vil ta 4 uker før en bakteriekultur har bygget seg opp.
spørs om den pumpa har vært brukt og så tørka en god stund..
jeg ble bedt om å bytte svamp jeg med min pumpe:S:S
den ene har stått tørt en god periode, den andre i bruk for en liten stund siden...
Trenger de like lang innkjøring da?
Har også 3 innvendige pumper jeg kan hive oppi for å få fortgang i bakteriene om det hjelper?

har 17dager til fiskene kommer....
Om de har stått tørket så er nok bakteriekulturen rimelig død. Om alle filterene dine er typiske svampfiltere, så kan du jo klippe et av de 3 innvendige(som nå er i drift) i to, og bytte halvparten med det nye? (som du da også klipper i to)
om jeg setter de innvendige pumpene i dette karet sammen med de utvendige vil ikke det hjelpe på?
Bakteriekulturen er jo levende dyr (om enn veldig små), og er avhengig av mat og vanngjennomstrømning.

Har filteret vært avslått så lenge at en må regne med at bakteriekulturen har dødd, er det akkurat som å starte et nytt filter, og det tar 4 uker å opparbeide en ny filterkultur.
Tenyrafar
Om de har stått tørket så er nok bakteriekulturen rimelig død. Om alle filterene dine er typiske svampfiltere, så kan du jo klippe et av de 3 innvendige(som nå er i drift) i to, og bytte halvparten med det nye? (som du da også klipper i to)

Er filtre med keramikk
ok så er utvendige, ja, det hjelper om du har innvendige innkjørte filter, men det vil ikke aktivere det utvendige filteret noe raskere TROR JEG. Hellerså treigere da de stjeler ammoniakk og nitritt som det utvendige sine bakterier vil spise, TROR JEG.

Om du har ekstra filter du kan sette inn, som er innkjørt, så er det vel bare å vente med de til fiskene kommer, er filtrene som trenger tid til å starte vøtt, ikke selve akvariet (selv om akvarium fungerer delvis som "filter" også, men det er ikke relevant)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap