Ønsker tips for å beregnse alger.

nå har vi hatt akvarie i 8-9 mnd.
alt gikk veldi fint lenge, men så i november-desember fikk vi et solid alge angrep...
vi fikk slutt på det ved å skikkelig grunndig vaske akvariet, og koke all sand.
men det var en voldsom operasjon, nå har det gått noen uker, og det begynner å komme igjen, jeg øker på vannbyttene, men likevell ser det ut som problemet er på vei tilbake.

jeg har scrollet hele internett for å få hjelp, men finner ikke noe svar, er det noen som kan hjelpe meg?

det er ikke noen av disse algetypene jeg finner informasjon om, det ser ut som om det ligger i vannet, ikke på planter og sånt i noe særlig grad.
vannet blir grumsete og grønt, etter vannbytte på 30-40 % så ser det likedan ut etter bare 3-4 dager

noen tips???

har prøvd noe alge depo tabeletter jeg kjøpte i dyrebutikken, men det hadde ingen effekt..

legger ved et bilde, det er dårlig kvalitet, men håper det går an å se noe..
jeg byttet 50-60% vann i dag....
Hvor mye mat forer du om dagen?
Hvor lenge står lyset ditt på pr dag?
ser ikke ut som om du har noe algeproblem på bildet da?
Vidar Alfei
Hvor mye mat forer du om dagen? Hvor lenge står lyset ditt på pr dag?


jeg tror ikke jeg forer for mye.... noen dager forer jeg ikke i det heletatt..
har vært veldi forsiktig med foringen..

jeg gir dem flakfor...
Symbiosemannen
ser ikke ut som om du har noe algeproblem på bildet da?


det er ikke så gale i dag, fordi jeg har skiftet vann... 50 60% i dag.

men det er ikke så klart som det var før.. og det blir bare grønnere og grønnere for hver dag..
Hvor lenge står lyset på pr dag da?

Ser ut som du har en del bra hurtigvoksende planter som skal ta seg av næringsoverskuddet da.
lyser bruker vi å slå på når vi komemr hjem fra jobb, max 8-10 timer pr dag, noen dager i helgene at det blir 12 14 timer
Vidar Alfei
Hvor lenge står lyset på pr dag da? Ser ut som du har en del bra hurtigvoksende planter som skal ta seg av næringsoverskuddet da.


ja det kom seg en periode etter at jeg fikk de plantene oppi.

men jeg gir ikke noe næring, fordi jeg fikk høre at det bare forer algene...
hva tror du?
Hege Storli
lyser bruker vi å slå på når vi komemr hjem fra jobb, max 8-10 timer pr dag, noen dager i helgene at det blir 12 14 timer


Du bør sette inn en timer og sette den på 8 timer alle dager.

Husk at i et ny oppstartet akvarie så vil en få alger. Dersom du vasker alt, både sand, filter og alt, så må du starte hele den biologiske prosessen på nytt.
Hege Storli
ja det kom seg en periode etter at jeg fikk de plantene oppi. men jeg gir ikke noe næring, fordi jeg fikk høre at det bare forer algene... hva tror du?


Næring er greit nok, men jeg bruker ikke næringsstoff og her vokser de ganske bra. Når plantene dine vokser som de gjør så ser jeg ingen vits å bruke penger på næring til plantene.
Hege Storli
lyser bruker vi å slå på når vi komemr hjem fra jobb, max 8-10 timer pr dag, noen dager i helgene at det blir 12 14 timer


Kjøp en enkel timer så du har kontroll på når lyset er på. Algeproblemer løses med mindre foring, kortere lystid, hurtigvoksende planter og/eller algespisende fisk (Ancistrus, Otto,SAE osv..) .
bare for å henge meg på "timer".. jeg var på leting etter en kombinasjon av timer og dimmer (så det gradvis slår seg av og på, mange fisker blir stresset av plutselig overgang) Finnes noe sånt uten at det koster skjorta?
Tenyrafar
bare for å henge meg på "timer".. jeg var på leting etter en kombinasjon av timer og dimmer (så det gradvis slår seg av og på, mange fisker blir stresset av plutselig overgang) Finnes noe sånt uten at det koster skjorta?


Om det er lysstoffrør du har er nok sansynligheten liten for att den er dimbar. Det finnes dimbare lysarmaturer og styringer men de koster noen kroner... Hos meg er løsningen overgang til "månelys" , blå runde LED spotter kjøpt på Clas Ohlson.
Ville gått for 1-2 ancistrus eller en gruppe på minst 5 otto.
Algemagnet hjelper godt på rutene så lenge man er forsiktig og ikke får sand mellom ruten og magneten :p
eller eplesnegler. Men vet ikke helt hvordan det er med disse og grønne planter som du har.
Digi
[QUOTE=Tenyrafar]bare for å henge meg på "timer".. jeg var på leting etter en kombinasjon av timer og dimmer (så det gradvis slår seg av og på, mange fisker blir stresset av plutselig overgang) Finnes noe sånt uten at det koster skjorta?


Om det er lysstoffrør du har er nok sansynligheten liten for att den er dimbar. Det finnes dimbare lysarmaturer og styringer men de koster noen kroner... Hos meg er løsningen overgang til "månelys" , blå runde LED spotter kjøpt på Clas Ohlson.

Ah så man kan ikke dimme lysrør, det burde jeg ha skjønt egentlig.. har faktisk siklet litt på moonlight, om de selger det på clas ohlson desto bedre takk for tipset!


Ser det ikke er noen som har nevnt at du kan bruke flyteplanter (ikke andemat)for å begrense lyset i karet. I tillegg tar de opp en del av overskuddsnæringen.

Foresten hvilken type lysrør bruker du?

hvilken type lysrør!??!!?

det som fulgte med karet...................
jeg har ikke så mye peiling at jeg vet hva type lysrør jeg har ... :P
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap