Kan man bruke 1,5 år gammelt flakfór?

Hei, lurer på noe. kan man mate med tørrfor som har gått ut? Eller kan den ha mistet vitaminer og sånt?

Har en boks med Tetra Pro som gikk ut i 11/07, og en liten pose med mallefor; Algae wafers fra Hikari, gått ut 10/07.

Beholderne har ikke vært åpnet siden jeg sist brukte dem, og de er oppbevart i romtemp. De er nesten ikke brukt så hadde vært synd å kaste dem

Takk for svar
Hei.

Jeg ville kastet det å kjøpt nytt.
når fóret er gammelt, så har det mistet alt næringsinnholdet.
Det ville jeg bare kastet. Å fôre med sånt har egentlig ingen hensikt, for det blir jo bare som å fylle magene på fiskene med hus-støv. Ingen næringsverdi i det hele tatt.

Fôr som flakfôr og malletabletter mister veldig fort vitaminer og næring, spesielt om de er oppbevart varmt. Det ødelegger vitaminene raskt. Mange oppbevarer fiskefôret sitt på det verst tenkelige sted også; oppå det glovarme lysarmaturet! Huff. Da er det bare å kaste fôret uansett. Det er ingen næring igjen.

Tilbake til saken: kast fôret. Det har ingen verdi.
Ok, takk. Skal kaste det da, selv om det er litt synd.. :P
NoName
Hei, lurer på noe. kan man mate med tørrfor som har gått ut? Eller kan den ha mistet vitaminer og sånt? Har en boks med Tetra Pro som gikk ut i 11/07, og en liten pose med mallefor; Algae wafers fra Hikari, gått ut 10/07. Beholderne har ikke vært åpnet siden jeg sist brukte dem, og de er oppbevart i romtemp. De er nesten ikke brukt så hadde vært synd å kaste dem :( Takk for svar :)

Spiser du selv mat som har godt ut for 1-2 år siden?
Viss svaret er nei så kast maten.

Hvorfor er det så synn og kaste disse?? De har jo ikke akurat blitt brukt så mye.
Kasting av for/mat
Hei..
For min egen del så hadde jeg ikke hatt noe probl med å bruke dette da det er tørrfor,hadde det vært kjøtt eller lign så hadde jeg vært mer skeptisk...Kan jo si det sånn at om tørrfor går ut på dato så er det ingen probl:mister jo ikke all næring med engang..er bare folk som har litt hysteri pga dato stempling..se feks på egg da:hver påske så varer plutslig eggene mye lengerbare piss..er lovene som gjør at man ikke kan sette for lang tid på datoene,er så klart bra det da,men som sagt tørrfor er ikke noe probl i mine øyne..

Mvh Frank
Ken myrseth; maten er ikke brukt pga. jeg tørrla akvariet. Og siden det er tørrfor tenkte jeg det ikke er så farlig..

Og Frank, jo takk, har jo tenkt litt på det der. Tror ikke jeg kaster dem likevel, har dem bare i reserve tenker jeg. Tør ikke helt å bruke det, om fiskene skulle dø av vitaminmangel..

Ellers så fungerer det jo bra til lokkemat når man skal isfiske, da kommer fisken strømmende for å sjekke hva det er som lukter så godt..
En ny boks godt flakfor koster jo ikke mer enn en 50-70 kroner i en dyrebutikk; jeg skjønner ikke hvorfor man da skal fore de med noe som sannsynligvis har like mye næring som en tørr loff?

Her er det jo ikke snakk om mange kronene, men ordentlig for har veldig mye å si for fiskenes helse og trivsel.

Hva med denne? http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=530
Joakim
Her er det jo ikke snakk om mange kronene, men ordentlig for har veldig mye å si for fiskenes helse og trivsel.

Godt oppsummert.
Det er ikke synn og kaste fôret!-) Det er synn på fisken som ikke får noen vitaminer!-)
Gjør som du vill!
Bare prøv skjøl og spise- tørr og smakløst loff og kjøtt som har stått fremme 1 månde osv.
Skjønner du nå?-)
Kampfisk
[QUOTE=Joakim]Her er det jo ikke snakk om mange kronene, men ordentlig for har veldig mye å si for fiskenes helse og trivsel.

Godt oppsummert.

Signerer dette....
Siste forbruksdato
jeg vil minne om at det er en grunn til at det står siste forbruksdato på flakfor. siden det er flakfor så er det sikkert ikke noe i veien at denne grensen strekkes en måned eller to siden pakkene er uåpnet.
Men 1,5 år litt for mye å drøye selv for flaksfor.

ville du spist 1,5 år gammel frokostblandning? det er jo også tørrfor, men jeg tviler på at den ville smake like godt som ellers.
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap