Sae - spenner seg

Har fått meg fire SAE/Siamesiske Algeetere og det virker som de har en litt rar atferd.
De står ofte i "spenn" litt bøyd sidlengs og har små spasmer innimellom.

Er dette normalt?
Jeg tror nok det er helt normalt.

Jeg har fire stk. jeg også som holder på slik i perioder. Innimellom så "mister" de stripa si også. Den blir helt grå slik at den går mer i ett med resten av fisken.

Vet ikke om det er lek, eller om de bare krangler. Det ser ikke ut som om det var lek ihvertfall, for ingen har "lagt" på seg.
Hei!
Dette er helt normalt!
De gjør det hos meg også. Om det er lek eller dominans det dreier seg om vet ikke jeg , men de gjør det rett som det er...
Bare for de at de gjør det hos deg også, betyr jo ikke at det er helt normalt?!
Og dersom du tror det er lek, bør du jo sjekke hvor mange som har klart å få SAE til å leke ved å stikke innom fiskebasen!
Nå konkluderte jeg heller ikke med at det var lek gjorde jeg vel...?!

Jeg har trukket konklusjonen at dette er normalt da jeg har hatt SAE i flere akvarier i mange år og jeg har alltid observert denne adferden.
Jeg har også hatt "vedlikeholdsoppdrag" på utleide akvarier i en periode i forbindelse med en tidligere jobb og har altså observert dette i flere velfungerende akvarier enn mine egne.

Men arrester meg gjerne om du vet bedre...
Georgfd
Og dersom du tror det er lek, bør du jo sjekke hvor mange som har klart å få SAE til å leke ved å stikke innom fiskebasen!


Enorm forskjell på lek/lekstendenser og vellykket oppdrett som kan registreres
Har hatt saer i mange år og har ikke slik "oppførsel"på mine, slik som du har.
Så nei for meg er ikke det en normal oppførsel.
Da kan det jo hende at det er unormalt at de ikke gjør slik Siden de fleste opplever dette, bare ikke du Kanskje de ikke har gode nok forhold til å begynne med denne "liksom leken" (jasser opp tempen på diskusjonen her
Har to stk selv som gjør noe sånt, og jeg er overbevist om at det er knuffing på et slags vis for de går ikke så godt overens. Kjøpte fem stk for mange år siden, men de jaget hverandre så mye at jeg mistet tre. Nå har jeg to igjen og den ene jager den andre innimellom selv om de er like store. Tar ikke sjansen på å kjøpe noen små i butikken for at de skal bli flere da jeg er redd for at de skal lide samme skjebne. Så jeg vurderer hele tiden om den som blir jaget ser ut til å ha det dårlig, men det ser ikke ut til at det er så veldig voldsomt. De tar seg en runde og så bråstopper de og smatter på et blad i stedet.
Eg skjønne ikkje heilt ka du meine med spenner seg? Mine sae-er har ikkje spasmer ivertfall. Men at dei e rar/hissig/lekne det e dei i vertfall. Alle fisker av samme art treng ikkje oppføre seg nøaktig likt(dei har jo tross alt sin egne lille personlighet), og sidan så mange seie dei kjenner igjen kva du snakkar om ville eg ikkje vore redd. Min erfaring med sae-er er at dei er svært matglad og gjer det meste for å få akkurat den maten dei vil ha, men når det ikkje er foring er dei snille og rolige.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap