Ciklide puster tungt og ligger på bunnen

Jeg har en gul dvergciklide som det siste døgnet har oppført seg merkelig. Han har stort sett gjemt seg, men når jeg ser han ligger han i ro på bakken og beveger seg ikke. Han ser ut til å ha vanskeligheter for å puste og puster ikke med munnen lengre. Om han ikke ligger på bakken er han oppe i vannoverflaten og ligger i ro. Jeg har ikke sett han spise det siste døgnet heller.

Jeg har testet vannverdiene og de er i orden. Akvariet skal være stabilt og innkjørt i snart et år så. Det er ingen synlige skader på fisken.

Jeg har sett merkelig oppførsel på den for noen dager siden, men vet ikke om det er relatert. Laget egen tråd om det her.

Jeg tviler på at stakkaren overlever natten og avliver han i morgen dersom det ikke er noe forbedringer. Hadde likevel vært greit å vite hva som feiler han og om jeg burde være redd for smitte.

Blir glad for alle tilbakemeldinger!

Har skjønt det slik, at dvergsiklidene fra søramerika er veldig kresen på vannkvaliteten. Slik at den trenger hyppige vannbytter og høyt O^2 innhold. Prøvde borellii en gang. Hunnen forsvant etter et par dager, mens hannen font jeg død etter et par uker. Et mysterie for min del, for de hadde ikke noe tegn på misstrivsel eller sykdom av noe slag. Og vannet i karet er tillpasset søramerikansk fisk. Men jeg tror det kan ha noe med temperaturen. Hadde Coryd. Panda en periode, men de tok antageligvis kvelden pga. at jeg ikke klarer å få tempen i karet under 27 grader. Hvis ikke jeg har misforstått, så kommer Borellii fra omtrent samme området et stykke oppe i fjella.. (Dette blir jo bare en hypotese da.)

Har hatt de litt over en måned og ikke sett noe tegn på mistrivsel. Jeg fant hannen død i dag tidlig som jeg fryktet, mens hunnen har gått og gjemt seg i en hule og nekter komme ut. Tviler på at hun liker å være alene. Hun har fulgt etter han siden den dagen de ble kjøpt.

Temperaturen er på 26 grader hos meg. Det var bare 9-11 dager (jeg husker ikke nøyaktig..) siden jeg bytta ut vann sist gang.

Det hele virker litt mystisk og jeg håper bare det ikke er noe smittsomt..
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap