- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Tilfører filteret nok oksygen?
Tilfører filteret nok oksygen?
Postet 14.02.09 kl 20:27
Oksygenopptaket skjer i vannspeilet. Det må være bevegelse i overflaten for at vannet skal ta opp oksygen (derfor vi alltid sier at stillestående pytter eller vann er oksygenfattige).
Sørg for at utblåsen på filteret gjør at overflaten beveger seg, så skal det holde. Jo mer bevegelse, jo større oksygenopptak
Sørg for at utblåsen på filteret gjør at overflaten beveger seg, så skal det holde. Jo mer bevegelse, jo større oksygenopptak
Postet 14.02.09 kl 20:29
Eheim Pro 3 2076 Electronic passer for akvarier opptil 400 Liter. og har et filtervolum på 6,6 liter. Dette mener jeg er noe lite med tanke på at du skal bruke dette i en 500 liter. Men begrenser du deg i antall og størrelse på fisk, og fyller opp med mye planter går nok dette bra. Du kan eventuelt sett inn en nytt filter i tillegg f eks en eheim 2028, 2078 el l.
Når det gjelder pumpekapasiteten som er oppgitt 1.650 liter/timen skulle dette være nok, men jeg synes denne verdien høres noe optimistisk ut.
Filter eller pumpe har ingenting med oksygenopptak i akvarievannet. Som Elin skriver skjer det nesten kun en gassutveksling i overflaten, alltså der vann og den atmosfæriske luften møtes. Hensikten med pumpen er å skape sirkulasjon av vannet slik at det oksygenfattige vannet blir løftet til overflaten slik at en gassutveksling kan skje.
Når det gjelder pumpekapasiteten som er oppgitt 1.650 liter/timen skulle dette være nok, men jeg synes denne verdien høres noe optimistisk ut.
Filter eller pumpe har ingenting med oksygenopptak i akvarievannet. Som Elin skriver skjer det nesten kun en gassutveksling i overflaten, alltså der vann og den atmosfæriske luften møtes. Hensikten med pumpen er å skape sirkulasjon av vannet slik at det oksygenfattige vannet blir løftet til overflaten slik at en gassutveksling kan skje.
Postet 14.02.09 kl 20:41
Postet 15.02.09 kl 09:50
Det finnes egne dråpetester som måler oksygennivået. Jeg har aldri brukt penger på slikt. Oppfører fisken seg vanlig, og ikke snapper luft i overflaten hele tiden, vurderer jeg at det er nok oksygen hehe.
Det trenger ikke plaske så mye i overflaten at det bråker av det. Hos meg holder det lenge at det er nok bevegelse til at jeg ser det med det blotte øye, og at det ikke er en proteinhinne på vannet. Mine innsug står altså under vannoverflaten, men nær nok til at utstrømmen også dytter overflatevannet (for å kalle det det) rundt
Noen steder har jeg diffusor, men synes ikke det bråker all verden
Det trenger ikke plaske så mye i overflaten at det bråker av det. Hos meg holder det lenge at det er nok bevegelse til at jeg ser det med det blotte øye, og at det ikke er en proteinhinne på vannet. Mine innsug står altså under vannoverflaten, men nær nok til at utstrømmen også dytter overflatevannet (for å kalle det det) rundt
Noen steder har jeg diffusor, men synes ikke det bråker all verden
Postet 15.02.09 kl 09:55
Postet 15.02.09 kl 12:33
Roland DreinøHvordam måles oxygenmengden i vannet? Hvordan tilføre mere? Er det bare å gjøre mere bevegelse i overflaten? Det bråker jo som inn i . Kona blir sur. Mvh. Roland Dreinø
Har aldri opplevd at bevegelse i vannflata støyer. Skulle tro at hvis dette skjer hos deg har du for mye bevegelse i vannflata.
Postet 15.02.09 kl 12:39
Postet 15.02.09 kl 13:50
Postet 16.02.09 kl 01:12
Postet 16.02.09 kl 08:14
Postet 16.02.09 kl 12:56
Postet 17.02.09 kl 08:24