For mye kalkstein i ett malawi kar ?

Ja som overskriften sier, går det an og ha for mye faxe-kalkstein i ett malawi kar ? Kan det gi for høy ph ? Lest at ph skalaen går opp til 14, men aldri målt mer enn rundt 8 ved tilsetting av natron..
Det er ikke mulig å ha for mye kalkstein i et Malawi kar. (punktum.)
Det skal godt gjøres å ha for mye kalk i malawikar. De elsker jo høy pH. Når man tilsetter natron/tilsetningsmiddel går ikke pH'en høyere enn sånn ca. 8.3. Man kan ikke ha for mye kalkstein. Hvis du bruker pH-tester kan du jo sjekke det ut. For lav pH er det vanligste problemet
Når spørsmålet ang. kalk og kalksten er oppe tenkte jeg meg å slenge meg med

Er det dønn umulig å få ph høyere enn 8,3-8,5 når man bruker PH/KH+ eller natron? (Altså uansett om man tilsetter hele bøtta?)
Alexus
Når spørsmålet ang. kalk og kalksten er oppe tenkte jeg meg å slenge meg med :) Er det dønn umulig å få ph høyere enn 8,3-8,5 når man bruker PH/KH+ eller natron? (Altså uansett om man tilsetter hele bøtta?)


Jepp! Ville ikke anbefalt å sløse en hel bøtte da.. Hehe
Heisann!
Så bra da Trenger jeg ikke være redd jeg skal bruke for mye, sparer samtidig test settet mitt for hard bruk heheh..

Hjelper kalk / Natron for kh og gh også ?
Det var det jeg også tenkte på, at man kan isåfall ikke overdose med PH & KH pluss.

m natron hjelper på KH vet jeg ikke, men jeg bruker Noraq sitt PH/KH+. Kjempefornøyd
Natron er nesten det samme son Ph/kh+ hvis man ser på ingrediensene. (samme stoffet) Så natronen vil nok øke kh også. Men gh har man en egen tilsetningsstoff til.
Heisann!
Ok.. Men er det noe annet man kan øke Gh med enn Gh+ ? Altså som ikke koster skjorta i dyrebutikk ?

Alex : Hvor mye betaler du for det Noraq produktet ?
Kenneth Skjerven
Ok.. Men er det noe annet man kan øke Gh med enn Gh+ ? Altså som ikke koster skjorta i dyrebutikk ? :) Alex : Hvor mye betaler du for det Noraq produktet ?


Noraq koster sånn ca. rundt 100,- spørs på størrelsen av boksen, men natron funker like fint. Noraq og natron er dt samme.
Kenneth Skjerven
Ok.. Men er det noe annet man kan øke Gh med enn Gh+ ? Altså som ikke koster skjorta i dyrebutikk ? :)


Alabaster gips. Dette får du kjøpt billig i hobbyforretninger som panduro el.l.
Webzoo sine ph/kh+ er ganske rimelig. Rundt 300,- for 5kg

Ser at Kiwi svarte deg før meg.
Heisann!
Ok Det var da ikke så ille synes jeg.. Prøve den neste gang da :P Har jo gått med noen poser natron kan du si...
Prissammenligning:

5 kg alabastgips hos Panduro: kr 139,-
5 kg Noraq i nettbutikker som selger akvarieustyr: ca 500,-

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap