Isopor bak juwel stone granitt bakgrunnsplater

Var ikke sikker på om dette spørsmålet skulle være på det tekniske forumet
eller her så jeg tok en sjans!!

Har kjøpt meg ett 720 liters akvarie. og har lenge fundert over hvilken bakgrunn
jeg skulle ha, jeg ville ha en som ikke stjal for mye av akvariet så jeg bestilte først en pangea rocky1 på nettet men etter 6 ukers venting
i spenning har nettbutikken enda ikke fått noe bekreftelse ifra grosist i danmark.
Så i stedet for å vente i 6 uker til så har jeg nå bestilt meg juwel stone granitt plater. disse bygger også lite å så ganske bra ut på bildene på nettbutikk,
tror dette må være en nyhet fra juwel, da jeg har prøvt å funnet bilder ifra akvaforum sine sider, men ikke et eneste bilde. syns det alltid er greit å se bakgrunner i ett oppsett akvarie å ikke bare på pakken, du får liksom litt helhet i hvordan det ser ut!!

Men over til mitt mine spørsmål.

planen min var å skjule varmekolber + 2 stk eheim 2028 i hvert hjørne bak
bakgrunnen. men med juwel sine plater blir dette vanskelig. tenker da på følgende:

Lime en 5 cm isoporplate på glasset først, spare igjen ca 10 cm i hvert hjørne for varmekolber og pumpene. Borre hull for innsug med rister og utblåsning i toppen i juwel platene å så lime dette på isoporplaten.

Etterpå male akvariet på utsiden, der endestuen på bakgrunnen blir synlig.

vil dette holde seg?
må jeg varmebehandle isoporen først, slik at silikonen hefter?
har noen prøvt dette før?
noen farlige stoffer med å varmebehandle isopor?
noen andre løsninger?
Isopor
hei har ikke veldig peiling men jeg kan jo si det jeg vet, jeg har laget bakgrunnen min fra bunnen av i isopor, da varmet jeg og smelltet til grotter og fjell formesjoner. jeg valgte og male hele bakgrunnen fordi jeg har hørt at isopor kan avgi noen gift stoffer som ikke er bra. jeg brukte akryl maling fra hobby butikk og det virker til og gå helt fint,det har nå stått oppe i tre uker med fisk å jeg har ikke sett noe svakhets tegn hos fisken, jeg har også yngel fått å de er spreke som bare det. hilsen thomas
Isopor skal være trygt å bruke. Mange bruker blant annet isopor under substratet for å skåne glasset i bunnen om de skal bygge med stein i karet. Varmebehandling er også vanlig for å hindre at isoporkuler begynner å løsne etterhvert. Du behøver derfor ikke bekymre deg om dette er giftig for fiskene.

Resten av spørsmålene kan jeg dessverre ikke svare på. Får håpe noen med erfaring kommer med innspill etterhvert
Takk for svar!!
Det var jo godt å hørre!!

Får bare bruke nok silikon så det ikke flyter opp hele greiene!!!
Takk for svar!!
Det var jo godt å hørre!!

Får bare bruke nok silikon så det ikke flyter opp hele greiene!!!
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap