Ivar`s aquascaping

Vel, nå ville jeg starte opp en personlig tråd jeg også som så mange andre. Her vil jeg fortelle om mine prosjekter og små og store hendelser. Det er ikke sikkert det alltid vil være så mye aktivitet her, men av og til kommer det nok noe.

Nå for tidene har jeg tre akvarier oppe og går pluss et lite på 10l som egentlig ikke er noe, der vil jeg bare test hvordan det blir når plantene også vokser opp og ut av karet. De andre karene er et på 160l og to på 54l. Jeg er veldig interessert i aquascaping og akvarie-design. Jeg prøver også og få til noe selv, men det blir ikke så meget. Et av 54l`rene er et "plantekar" med litt lite lys. I plantekaret skal det også være DIY- CO2, men til nå i år har jeg ikke begynt. De andre karene har jeg også prøvd meg på litt aquascapping. Det er bare litt "amatørskaping" nå, men ferdighetene bygges. Av fisk er jeg interessert i små regnbuefisk og levendeføder for det meste.Av levendeføder har jeg nå kun endlers levendeføder.

Av spesielle prosjekter nå så prøver jeg å dyrke pellia i en liten plastikk-boks. Dette fordi da jeg kjøpte HC cuba var det små rester av pellia i den. Og pellia er en plante jeg alltid har hatt lyst på, men aldri fått tak i. Jeg vet ikke helt hvordan dette vil gå, men jeg prøver ihvertfall. Jeg skall "rapportere" hvor for og hvordan den vokser.
I det ene plantekaret har jeg et voksende problem med alger. Det er mange algetyper, men ikke så veldig mye av hver. Spesielt en algetyper som vokser mellom cubaen er et problem. Nå i første-omgang skal jeg redusere lyset og bytte ca 30% vann 2 ganger i uka. Hvis ikke det går tror jeg at jeg bare tar alt ut og gjøre det fritt for alger og planter det på nytt. Vi får se hvordan det går. Hvis noen har noen tips om hvordan og bli kvitt algene ved hjelp av andre hjelpemiddler enn jeg har skrevet så vil jeg gjerne høre dem. Jeg tror algene mellom cubaen kan være grønnalger, men de vokser tett og i dotter.

"Dyrkingen" av pellian ser ut til og virke men også her er det litt alger på, men det er ikke mye og jeg tror jeg lett kan klare og bekjempe dem.
Det lille 10l karet er nå gjort om til et rent aquacape. Her har jeg DIY-Co2 og masse lys. Det er cuba og rotala rotundifolia i dertte karet og rotalaen ser ut til og bli rød og fin.

I den 54l der jeg har gulreker har jeg sett et rekeyngel på ca. 1/2 cm.

Bilder av 10l kommer.
Endlers guppyene har ynglet og 8 yngel er plukket opp. Først så hadde jeg bare ynglene fir i karet men de forsvant fort, så nå er de i en fødekasse.

Her er bildene av 10leren som jeg sa skulle komme. Jeg har også med et bilde av 54l så som det er nå. Plantene i 10leren vokser raskt og cubaen holder alltid bobler. Det er spennede og se utviklingen.

[External Image]
10l nanokar
[External Image]
HC cuba med boble
[External Image]
54leren
Du har noen spennende oppsett i karene dine. Liker de veldig godt! Veldig imponerende at du får til såpass bra resultat i slike små kar. Mistenker at du er mer enn vanlig interessert i aquascaping
Tante Astrid
Du har noen spennende oppsett i karene dine. Liker de veldig godt! Veldig imponerende at du får til såpass bra resultat i slike små kar. Mistenker at du er mer enn vanlig interessert i aquascaping ;)


Veldig hyggelig at du liker karene mine. Jeg er nok som du sier mer enn vanlig interessert i aquascaping. Ja, her går det i aquascaping og fotografering. Jeg er ikke kjempegod på akvariefotografier enda da
Kjempe rått det siste akvariumet :=)
Klapp Klapp
Samlern 2008
Kjempe rått det siste akvariumet :=) Klapp Klapp :)

Tusen takk for det
Flott 54 L, gleder oss til flere bilder.
Kjetil Hagen
Flott 54 L, gleder oss til flere bilder.

Takk takk, fler bilder av 54l vil nok komme om ikke så lenge.
Her er noen fler bilder av 54l som dere ønsket

[External Image]

Hele karet, litt fra siden.

[External Image]

Hele karet, tatt litt ovenfra.


[External Image]

En liten reke på vei.

[External Image]
Litt nærmere for å vise "rotveien". Ikke så lett og se begge røttene. Den ene er ganske dekket av cuba og mose.
Flott, hva heter de plantene du har i forgrunnen av karet ?
Kjetil Hagen
Flott, hva heter de plantene du har i forgrunnen av karet ?

Den planten er Hemianthus callitrichoides "Cuba". Det er kansje ikke så lett å kjenne den igjen for jeg har ikke et fint tynt teppe som man kan se på mange bilder. Jeg har ikke nok lys og Co2 til og få det til.
Det er en stund siden jeg har skrevet har nå. Jeg har endret oppsette i det andre 54L karet, ikke det som tidligere er vist. Dverguramiene mine likte vist dette, nå er hannen i full gang med å bygge rede. Det er fasinerede å se hvordan han gjør det. Han har samlet masse javamose og han har tatt rotala stengler. Imellom der har han masse skum. Han virker aggressiv og beskytter rede godt. Når han svømmer bort er han raskt tilbake for å se til at ingen andre har ødelagt rede hans.
Jeg har lest på fiskebasen der det står at hannen bør tas ut etter att eggene er klekket, men det kan jeg ikke. Hva bør jeg gjøre? Jeg kan sette ynglene sammen med noen endlers yngel i en fødekasse. Endlersynglenen er snart store nok til å bli satt ut sammen med de andre fiskene.

Bilder av det nye oppsette kommer snart. Jeg kommer også til å legge ut en film som viser hvordan hannen bygger rede.

Andre ting som har skjedd er at endlersene har yngler igjen, men denne gangen skal ynglenen bare få gå fritt. De har nokk med hjemmeplasser.
Her er bildet av 54L som er endret. Den filmen har jeg glemt, den kommer heller ikke til å komme. Det ble ikke noe av dverggurami redet det bare står der. Guppy ynglenen er også sluppet fri, de begynner å bli store nå.

[External Image]
Flaggciklide yngel!
Flaggciklidnen har flere ganger lagt egg i år men alltid har de blitt bort, men nå når jeg skulle ta et vannbytte så jeg en gjeng bittesmå flaggciklider. Godt bevoktet av foreldrene svømmer de fint rundt blandt masse Hyrophila Polysperma. Karet ser nå foresten ut som en jugel, jeg har ikke klippet noen planter i det siste.
Det blir litt lite oppdateringer. I mai en gang bestilte jeg en del varer fra en svensk nettbutikk ved navn PWSS. Derfra bestilte jeg et eheim 2213 til 160l, et eheim Liberity 2040 til den ene 54l og også ny lystopp til denne. (54l tidligere vist med HC cuba). Jeg har også endre oppsett i dette karet nå. For å gjøre det litt enklere kalles denne 54l for "High-tech", og den andre for "Low-tech". (Bilder kommer senere). Jeg vil nå også prøve meg på et "Wabi-Kusa" (eller her). Her skal jeg hovedsaklig bruke norsk flora, men det kan også komme inn litt vanlige akvarieplanter(?)

Mvh Ivar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap