Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 33)

VF er tingen, blir vel litt ekstra spesielt når du har fanga dem sjøl tenker jeg.
Ja det er litt spessielt når man har fulgt fisken hele veien fra Malawi til Norge.

Jeg tok med meg følgende arter hjem:

Copadichromis azureus
Cynotilapia afra white top Likoma
Labeotropheus fuelleborni Likoma
Melanochromis cyaneorhabdos Maingano Island
Metriclima callainos Nkhata bay
Metriclima greshakei
Metriclima lombardoi
Protomelas sp. steveni tiger Namalenje
Synodontis njassae

I tillegg har de 8 andre i reisefølge tatt med andre arter. Vi kommer til og bytte yngel etterhvert som de begynner og yngle.

Nå har jeg alt for mye fisk og kommer til og selge unna endel. Er det noe som er interessert i noe av det jeg har, får dere bare ta kontakt. Jeg har følgende nå:

Malawi ciklider / maller :
Astatotilapia calliptera Chizumulu island
Aulonocara stuartgranti
Copadichromis azureus Mbenji
Copadichromis borleyi Kadango
Cynotilapia afra Cobwe
Cynotilapia afra White top Likoma
Cyrtocara moorii
Labidochromis caeruleus
Labidochromis sp. Hongi
Labidochromis sp. Perlmutt
Labeotropheus fuelleborni Likoma MC/OB
Labeotropheus trewavasae MC/OB
Melanochromis auratus
Melanochromis cyaneorhabdos Maingano
Metriclima callainos Nhkata bay
Metriclima greshakei
Metriclima lombardoi
Metriaclima sp. Membe deep
Protomelas sp. steveni tiger Namalenje
Pseudotropheus acei Chimwalani Reef (Mari gold)
Pseudotropheus acei Ngara (White tail)
Pseudotropheus crabro
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus sp. elongatus Chewere
Pseudotropheus sp. elongatus Mphanga
Pseudotropheus estherae
Pseudotropheus flavus
Pseudotropheus lanisticola
Schiaenochromis fryeri iceberg
Synodontis njassae

Tanganyika ciklider :
Neolamprologus multifasciatus

Viktoria ciklider :
Haplochromis nyererei Makobe Island
Haplochromis nyererei
Paralabidochromis sp. Rock kribensis
Platytaeniodus sp. red tail sheller
Xystichromis phytophagus
Yssichromis piceatus

Kyoga ciklider :
Haplochromis latifasciatus

Vest Afrikanske ciklider :
Pelvicachromis pulcher

L-maller :
L-46
Ancistrus sp. green spotted Peru
Ancistrus sp.
Pterygoplichthys gibbiceps

Corydoras maller :
Corydoras sterbai

Levendefødende :
Heterandria formosa

Karper :
Koi
Gullfisk

Velkommen hjem
Hei , du har hatt en flott tur høres det ut som.
Har nå begynt å spare penger til å få tatt dykkesertvikatet+ til utstyr.
Det å få dykke i Malawi er en av drømmene.


Jeg ønsker å kjøpe :- 3-4 av Cyrtocara moorii, - 3-4 Melanochromis auratus
6-7 Melanochromis cyaneorhabdos. Pris for fisken? :o)
Av de artene du nevner er det bare auratus jeg kan tenke meg og selge. Har både voksne og unger.
Det var synd. Cyrtocara moorii er den som står høyest på ønskelisten. Ønsker voksene (kjønnsmodene) individer. De andre kan jeg få kjøpt i nærheten. :o)
Jeg har fire voksne og to halv voksne moori. Skal tenke litt på om jeg skal selge dem, mulig jeg gjør det. Ikke så lett og få fatt i voksne eksemplarer nei. Jeg skal legge ut en annonse med hva jeg skal selge av det som er på lista om ikke så lenge. Skal ihvertfall selge alle de voksne:

Aulonocara stuartgranti
Melanochromis auratus
Pseudotropheus acei Ngara White tail
Pseudotropheus crabro
Pseudotropheus flavus
Pseudotropheus lanisticola
Schiaenochromis fryeri iceberg

Har og masse yngel av diverse arter. Blitt ganske fullt i akvariene mine nå hehe.
God temperatur om dagen, sommeren kom selfølgelig akurat nå når jeg har avsluttet 3 uker ferie og er tilbake på jobb..
Om en uke skal jeg tømme 2700 literen for fisk og alt annet. Skal sette inn Rockzolid Sumatra bakgrunn. Men de er ikke store nok så jeg må kutte og lappe. Har 3 stykk 198x58, 2 stykk 98x58 og en 128x48. Skulle være nok det. Har og tenkt og bytte ut den engelsk elvegrusen jeg har i nå, med sand. Men har ikke helt funnet ut hvilken sand jeg skal bruke..
Personlig er jeg fornøyd med biltemasanden, den er lett å håndtere og enkel å holde ren. Men en sandtype med naturlig kh buffer er nok ett bedre valg da. Sanden i malawisjøen er vel kansje lysere enn biltema sanden? Den ser mer hvit ut på film ihf.

Jeg har kjøpt sand av "Badat" her inne, som jeg er veldig fornøyd med.
Den er kritt hvit og holder en stabilt høy PH. :o)
Biltema sanden er grei den. Har brukt den i andre akvarier. Skal og ta en kikk på hva vi har av sand i nær område for og få noe som ligner på Malawi sand.

Sanden i Malawi varier veldig. Jeg tok med meg seks forskjellige sandprøver fra Malawi sjøen når jeg var der. Kan ta noen bilder av den og legge ut her på nettet om en ukes tid. Men ingen steder er den helt hvit. Den er stort sett gulbrun, med enkelt steder er den mere mørk, med innslag av sort og rødt. Den er og stort sett veldig grov.
De fleste filmene som ligger på nett er jo gamle, så dårlig bildekvalitet juger nok lett på sandfargen.

Men Roy, ettersom disse fiskene du nå kom hjem med er VF, hvordan gjør du det med matingen?
Hva slags for bruker du iht overgang akvariefor, pellets ol.?

Og jeg antar at du holder fiskene separat ift hvilke arter som krever hva i kostholdet?

Ettersom jeg er på jobb og fiskene kom til Norge etter jeg hadde reist, går fiskene mine i ett akvarie hos en kammerat.

Jeg kommer til og ha de fleste av dem i 2700 literen sammen med andre Malawi ciklider.

Jeg fôrer alle med det samme fôret. Bruker en blanding av mange forskjellige typer granulat, som er hovedsaklig er vegetabilske, med innslag av krepsdyr. Jeg har kvittet meg med carnivore fisk. Har nå stort sett bare omnvore og herbivore arter.

Skal som sagt sette inn bakvegg i storkaret, og dermed blir alle fiskene gående en stund i andre mindre akvarier. De villt fangete fiskene vil gå i egne kar, hvor jeg kan holde øye med dem, fram til de er klare for og settes inn sammen med andre fisk.

I storkaret har jeg både bmuna og utaka ciklider. Det er ikke noe problem så lenge akvariet er så stort som det er.
Hei Roy.
2700 liter Malawi akvarie, ja det hadde hvert noe
Hadde hvert veldig fint om du kunne legge ut noen bilder fra det karet.
Hilsen en med et lite Malawi kar på 450 liter, der jhar eg bare fisk fra Mbuna gruppen.
Den hvite sanden er kanskje ikke sånn det skal være i naturen , men jeg er veldig fornøyd med den. Den er veldig finkornet og fiskene ser ut til å like den bedre enn den andre kalksanden jeg kjøpte i butikken. Nå blir det liggene et lysegrønt algeteppe på sanden min da. Men har noen veldig effektive algespisere i akvariet
Ja jeg skal ta bilder underveis når jeg setter inn bakveggen og får inn fiskene. Det er Malawi akvarie i dag også, men jeg har kun endel rullestein i akvariet. Skulle satt inn bakveggen i fjor, men ting tar tid desverre... Men nå skal det gjøres !

Heidi du får betrakte den hvite grusen din som litt kunstnerisk frihet. Det må jo være lov.
Vet at mange sverger til ett mørkere bunnsubstrat da dette fremmer farge hos fiskene. Fiskene føler seg rett og slett tryggere om ikke hele karet er blenda hvitt.
Ja har også lest i Malawi bok at det ikke er anbefalt å bruke hvit sand, siden man da ikke får framheva fargene på fisken.
Vel , jeg bruker hvit sand og mørk bakgrunn og syns jeg ser fisken helt fint. Men nå har jeg også mye alger på den hvite sanden så den blir mer lys grønn. Det som også er bra med denne sanden er at den holder en stabil høy PH (også ved vannbytte) og dermed er det noe jeg slipper å tenke på. Bruker u. ice for å høye GH :o))
Da stikker jeg og en kompis fra Trondheim til Nol's! Gleder oss som bare det!
Tilfeldig bekjentskap
© Pål R
Reklame for plussmedlemskap