Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 4)

Her er et par krysninger som jeg har hatt.
De fulgte med akvariet da jeg kjøpte det brukt, men forrige eier hadde kjøpt dem som ekte Labeotropheus trewavasae i en dyrebutikk.
Fikk det ikke til å stemme så det ligger tråder både her inne og på andre fora hvor jeg prøvde å finne ut hva slag malawi dette var.
De var problemfisk i karet. Sammen med annen mbuna var de nederst på rangsstigen og fikk mye juling. Hannen ble satt sammen med frittsvømmerne på "ferie". Der ble den plutselig terrorist så jeg måtte sette den tilbake igjen. Måtte tilslutt avlive dem begge.
En jeg kjenner som har hatt malawi i mange år hadde også blitt lurt og kjøpt slike (antagelig samme kull).
Surt...

Hannen:
[External Image]

Hunne:
[External Image]
Jeg vet egentlig ikke om andre typer enn Aulonocara "OB" som er hybrid.

Aulonocara rød rubin og Aulonocara eureka er ikke hybrider, heller ikke hongi red top. Disse typene er rene raser som sporadisk er blitt avlet på for farge. De mest fargerike fra hvert kull blir brukt videre får å fremme enda mer farge.

Rød Rubin er opprinnelig en Aulonocara sp. "Stuartgranti Chipoka".
Eureka er opprinnelig en Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point".

Aulonocara "OB" er en kryssning mellom en Aulonocara hanne, og en Mbuna "OB" hue, men fra hvilke arter vet jeg ikke.
Etter en liten stund i tenkeboksen ble oppsettet forandret. Ble lei av plantene, de ga karet et for "selskapskar"-aktig utseende.

Ble fornøyd inntil videre med dette oppsettet.

FØR
[External Image]

ETTER
[External Image]

Plantene ble fjernet, lyset dempet og steinene ble lagt mere naturlig til.
Flott det ble akvafil

Men ett spørsmål ang lyset. Føler du at lyset er naturlig med så mye blått?
jeg sitter nemlig selv i samme "knipa", hvor jeg også har ett blått lys sammen med ett annet "hvitt" lys. Men jeg føler at det blå lyset er noe for skarpt og "regjerer" for mye. Hva er dine tanker om dette?
Har du reflektor på det blå lyset? I så tilfelle kan det jo fjærnes.

Personlig liker jeg dette lyset slik da det gir et bilde av en biotop på litt dypere vann. De fleste malawiciklider trives også bedre med noe dempet belysning. Faktisk får flere arter frem sine beste farger i dempet belysning grunnet økt trivsel.
har ikke reflektor på noen av rørene. Når du snakker om dempet belysning, mener du da bruk av flyteplanter for å dempe lyset?
Ta en titt på denne linken, står kort om lysetting i et malawikar litt ned på siden.
Dette med hvilken belysning man bør velge beror etter min mening på hvilke arter man holder.
Eks. en fisk som lever på dypere vann vil neppe trives i værste sollyset.
I mitt kar har jeg prøvd å skape et utseende som minner om en biotopp på litt dypere vann.
Leste den artikkelen som du linket til akvafil. Bittelitt klokere nå, må bare prøve å balansere lyset i mitt kar bedre.

Idag prøvde jeg å mate med litt krill til mine små, dette ble satt stor pris på av alle, spesielt golden og aceien gikk berserk på krillen.
Ser at aquamanias har lagt aulonoocara baenschi inn på lista over nye fisk. Håper disse er såpass store at de har begynt å farge ut når de får dem inn.

Har alltid vært litt ekstra glad i Aulonocara artene, de er jo så flotte å se på.
Kunne også tenkt meg noen copadichromis jacksoni, de er fine de!
Sliter litt med å få skrevet innlegg for tiden. Dattera mi på 1.5 år var så snill og vandaliserte pc'n da jeg lagde middag.
Kan vel takke meg selv for at skjermen sto åpen...

[External Image]
Hehe. Er det så enkelt å ta ut bokstavene?
Du kan jo bruke dem til Scrable

Lurte på en ting: Har dere malawi-eiere vært borti at tyggende hunner har blitt lynsjet av resten av mbunaene? Jeg er ikke sikker på om det var det som skjedde her om dagen, men det så veldig ut som at de tre hunnene med yngel ble presset til å spytte. Spesielt en Hongi og en ung Golden.
Jeg kunne se en og annen Hongi-yngel som ble sluppet ut og strak spist.
Hun tygger ikke lenger.
Golden-hua gjemte seg bak pumpa, men ble ganske haleløs og apatisk etter hvert. Jeg fikk tatt henne ut i siste liten, liggende på siden bak en stein.
Nå går hun i yngelkaret og har begynt å kvikne til etter to dager (jeg strippet henne for yngel først).
Det var Golden-hannen som var værst i plagingen, så det kan jo være andre forhold som gjorde dette også. Det er jo også i sånne tilfeller at et akvarium på 250 liter blir for lite for malawi.
Dagen etter var de rolige.

Sånn ser Golden-hua ut i dag:

[External Image]
Ser at hun tydelig har fått bank, ja, ikke mer hale igjen stakkar...
Ja, virker enkelte ganger som om de blir "sjalue" på hverandre og ikke vil at de skal tygge.
Jeg pleier fange hunnene i første uke og la de gå å tygge i yngelkaret. Det er en mye tryggere løsning føler jeg. Om du vil redde flest yngel og la hunnen slappe mest mulig av i "svangerskapet".
Hu går jo med en potensiell matpakke i munnen, så målet er vel å få henne til å spytte slik at mobberne får seg en "matbit".
Jaja... Hun får gå noen dager til med yngelen så halen får vokst litt. Hun svømmer jo som en slørhale (gullfisk). Vrikker med hele kroppen.
Jeg vil ikke miste henne, for hun har så kraftig gulfarge over det hele.

Åssen er det Akvafil? Har du fått på plass bokstavene i tastaturet, eller måtte du skaffe nytt?
Shiramor
Jaja... Hun får gå noen dager til med yngelen så halen får vokst litt. Hun svømmer jo som en slørhale (gullfisk). Vrikker med hele kroppen. Jeg vil ikke miste henne, for hun har så kraftig gulfarge over det hele.


Hadde en hunn som gikk på samme måte. Skikkelig mobbeoffer. Det gikk heldigvis bra med henne. Halefinnen er vokst ut igjen og nå er det bare velstand. Måtte dessverre fjerne en stor hann før det ble fred i karet.
Selv de snilleste kan være råtasser innimellom, ja.
Shiramor
Åssen er det Akvafil? Har du fått på plass bokstavene i tastaturet, eller måtte du skaffe nytt?


Klarte å feste de fleste igjen, så skrivingen går litt enklere nå.

Storauksjon i klubben (LOAK) i dag! *Glede seg*
hehe. Måtte le når jeg så laptop'en din.

Fikk du tak i noe kjekt på auksjonen akvafil?
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap