Roy sin akvarieblogg. (side 3)

Svampene har vert ned i boksen hele tiden, dog uten "klammen", nå er klammen med svampene ned i karet igjen, fy som vannet ser ut nå..

Ser det har dannet seg litt filtergørr, så da går ting i riktig retning
DeepShit
... det filtert ser tomt ut for meg... På mitt juwel filter henger svampene i små kurver i det rommet som er tomt ( om jeg ikke ser feil ) på bildene dine... Her er et bilde av et liknende filter som er satt opp korrekt: http://www.juwel-aquarium.de/data/Image/filter.jpg MVH


Finnes to typer. Det som heter Bioflow Super har svampene på høykant

Det er kanskje den nederste du har ?

Jeg har det i en 60-liter og da er det veldig trangt rundt svampene slik at alt vannet må gå gjennom dem.

De passer akkurat nedi med bøylen rundt.

Ser ut som om det er rom på siden av svampen hos deg, i hvert fall den på toppen.

Hvis det er kullfilteret, har du kanskje satt det feil vei?

Hvordan har du i så fall satt de andre. Alle skal være like brede og fylle kammeret helt - også altså være inne i "plastbøylen".

Hvis du har cd-rom-platen som pleier å følge med akvariene, er det veldig greit forklart. Hvis du ikke har fått den med, kan jeg se om jeg får lastet ned dokumentet og eventuelt sendt deg på mail.

Kullfilter ? Nei, du trenger normalt ikke det - igjen i følge erfarne folk på forumet her. Det brukes til å fjerne medisinrester etter eventuell medisinering av syk/infisert fisk og misfarging av vannet. Hvis du velger å ha det må det i så fall byttes en gang i måneden.

Mange filter som Fluval, har ikke kullfilter i det hele tatt, men kun en svamp.

Svampene står på høykant ja, nå dekker også alle i bredden på klamme

Må si tusen takk for hjelp for å få fikset ett relativt enkelt problem.
Flatiron
Svampene har vert ned i boksen hele tiden, dog uten "klammen", nå er klammen med svampene ned i karet igjen, fy som vannet ser ut nå.. Ser det har dannet seg litt filtergørr, så da går ting i riktig retning:-)


Et tips til: Hvis det lukter jord av filteret, er det et godt tegn.

Skal se det ordner seg - men kanskje du bør sjekke pumpen hvis det har fulgt med mye dritt videre inn i systemet?

Vannet går inn på toppen, ned gjennom svampene ut i kammeret hvor varmekolben sitter og tilbake ut i akvariet.

Aner ikke konsekvensen av ikke å ha klammen der, men den har kanskje en hensikt ut over å være noe til å løfte opp filtrene med

Håper det ordner seg nå.


gurimalle
[QUOTE=Flatiron]Svampene har vert ned i boksen hele tiden, dog uten "klammen", nå er klammen med svampene ned i karet igjen, fy som vannet ser ut nå.. Ser det har dannet seg litt filtergørr, så da går ting i riktig retning:-)


Et tips til: Hvis det lukter jord av filteret, er det et godt tegn.


Det luktet ikke roser akkurat, så tar det som et godt tegn ja.


Skal se det ordner seg - men kanskje du bør sjekke pumpen hvis det har fulgt med mye dritt videre inn i systemet?


Svampene har stått i kassen, å fylt i bredden siden dag 1, bortsett fra i sta når jeg tok de ut for å feste de ( tok da å kuttet strømmen for å unngå det nevnte ovenfor)


Vannet går inn på toppen, ned gjennom svampene ut i kammeret hvor varmekolben sitter og tilbake ut i akvariet.

Aner ikke konsekvensen av ikke å ha klammen der, men den har kanskje en hensikt ut over å være noe til å løfte opp filtrene med

Håper det ordner seg nå.

Nå regner jeg med att alt ordner seg ja.
Igjen tusen takk for hjelp, regner med det kommer flere problem med tiden som skal løses også


Det luktet ikke roser akkurat, så tar det som et godt tegn ja.


Viktig å vite at et kar skal ikke lukte vondt. Da er det noe galt.

Det skal lukte jord/kompost/organisk, hva man nå velger å kalle det. Jeg synes det lukter godt, selv om det ikke lukter blomster
Mvjnz
[quote]Det luktet ikke roser akkurat, så tar det som et godt tegn ja.


Viktig å vite at et kar skal ikke lukte vondt. Da er det noe galt.

Det skal lukte jord/kompost/organisk, hva man nå velger å kalle det. Jeg synes det lukter godt, selv om det ikke lukter blomster
Luktet mere jord o.l ja.
Så det skal gå fint
Nytt spm.
Ingen dag uten nytt spm fra meg inn hær.
Jeg ser det har dannet seg ett lag med noe mystisk i overflaten, og lurer på hva det er, ser ut som en olje/bensin flekk som vi ser på sjøen, men siden jeg ikke har noe av overnevnte oppi karet mitt lurer jeg på hva det kan være.

Har allerede rettet munnstykke fra pumpa opp mot overflaten for å se om det hjalp, men det gjorde det altså ikke.


[External Image]


[External Image]

vanskelig å ta bilde av det, men håper dere skjønner hva jeg mente.


litt kjedelig å legge ut sånne bilder, blir bra når karet er friskmeldt, da blir det fiskebilder i stedet for
Høres ut som en proteinhinne. Å sette utblåsningsrøret slik at det lager bevegelse i overflata, som du har gjort, skal hjelpe.

Hvis du søker på proteinhinne finner du masse info om det på forumet.
Karet er friskmeldt:-)
Da er ny nitrit test tatt, ser da til min store begeistring att utslaget ble 0.025 (JBL test)

Kan man da si at karet er friskmeldt?
Og er det innflyttingsklart?

Ser i allefall att "smokey" er ivrig etter større lekeplass+ noen lekekamerater.

Og det jeg tenker og gjøre hvis karet er klart er å starte rolig.

tenker da i første omgang:
Ancistrus sp (2-3cm)
Og 10 neontetra
Og "Smokey" selvfølgelig.

Blir dette en ok start m.t.p vannverdier fremover?
Hva bør jeg vere obs på, fallgruver etc?

Og til dere som ikke har "hilst" på Smokey, ett lite bilde fra "gammle dager"

[External Image]
Fisk:-)
Da er det kommet fisk i karet

Begynner sakte, så til nå er det 3stk Ancistrus oppdrettsvariant+ 1 sommefuglcyklide.

Ancistrusene er utrolig sjarmerende fisker, ikke store sakene enda, men utrolig sjarmerende

Svømmer rundt og suger seg fast på blader, glasset og røttene.
Meget aktive er de og, ikke så sjenerte heller.

Cykliden hadde meget blasse farger pga "karantene karet" han har bodd i den siste tia, men fargene er tipp topp allerede, noe jeg tar som et godt tegn.

Vannverdier jeg har målt er: Nitrit 0
Ph 7
Og det er jo der den bør ligge, temp står på 25grader.

Legger ved noen bilder også.

[External Image]

Lite oversikts bilde, så man ser litt av oppsettet, litt fornøyd, men langt ifra 100% fornøyd med oppsettet.
[External Image]

Og ja, jeg vet at jeg må skaffe bakgrunn, det ser helt forferdelig ut nå, men det blir søndagsprosjektet mitt

Edit: Karet er ikke 96liter som jeg har fått opgitt, men et 63liters kar.
Usikker på om jeg har blingset i butikken eller ekspeditrisen, men men uannsett så er det pent.

Men min plan om L018 er satt på is frem til sommeren da denne trenger mye mere plass en det jeg kan gi han.

Ancistrusene lever utmerket og cykliden storkoser seg
Mere oppdateringer kommer til uka.

Å ja, litersyken har ankommet!
Mere fisk:-)
Kjøpt inn mere fisk nå.
Ble 10neontetra
2 sommerfuglcyklide damer.
og 4 Kulhii ål.



Har også bestillt "nytt" brukt kar på 300liter, det kommer til uka, da blir det masse muligheter på både innredning og fisker, å det liker jeg, gleder meg litt sånn kjempemy

Må også melde om 1 dødsfall, fant en Ancistrus død i dag, usikker på årsak i og med at verdiene er fine, og resten av fiskene trives.


Prøver også på å få tatt gode bilder, noe som ikke er like lett ( tar gjerne i mot tips

Legger ved noen av mitt lille økosystem.


[External Image]

[External Image]

[[External Image]MG]
Lenge siden siste oppdatering nå.

Har fått tak på 300liter.
hadde et lite bunnplate problem (den sprakk og ca 250 liter vann tok turen ut)

Karet er til reperasjon og kommer snart opp igjen.

Det ble med fisk med det "nye" karet og.

Listen er som følger:
1 Praktbotia
1 Regnbuefisk
1 Saksehale
1 Øreål
2 L-maller, det råder litt usikkerhet ang hvilket nummer, se denne for og følge med.

Botia, regnbuefisken og saksehalen ble byttet på TAM lade mot en rot.

Siden 300 liter'n måtte sykmeldes, så går mallene og øreålen i 63 literen som krisehjem.

Ålen er en glupsk liten djevel, har spist 6 neontetra på like mange netter.
Bilder og mere info kommer fortløpende.



Roy
Update.
Mere fisk, og mere planeter har tatt turen opp i 300literen.

Etter kickstart 1.April så har jeg ikke hatt problem med nitrit, hadde 1 peak etter 2 dager, men den forsvant relativt fort.

Har i dag handlet litt mere fisk og oppdatert fiskelisten for 300literen.

Kjøpte en fantastisk sjarmerende liten sak i dag, en Sewellia Linealota, dette er fisk med turbo, fantastisk skapning som skaper underholdning.

Kjøper flere av denne til uka, da disse liker best å gå i grupper.
Ny uke, nye muligheter.

Begynner og bli litt småfornøyd med akvariet sånn som det står pr i dag.
Leter daglig etter mere informasjon om Peckoltiane som går i akvariet, da det ser ut som disse ikke er så vanlige.

Men sky, det er de, usikker på kjønn på de og.
Planen fremover er og flytte akvariet på andre siden av tverrveggen det står nå, siden underlaget ikke er av ypperste kvalitet nå.

Ser sølvhaiene stimer pent, kommer ut på rad og rekke.


Etter karet er flyttet og nytt underlag er støpt så fylles karet helt opp og, pr i dag så går det med redusert vannmengde, ca 220liter pga frykt for katastrofe.
Oppdatert fiskebasen i 63literen nå.

greit og få alt inn hær så man kan gå tilbake å se dato fisk ble satt inn.

I dag ankomm ca 15neontetra og 4 tigerbarber, barbene skal gå litt i 63literen før de flytter over i 300literen, disse er jo litt ømfintlig mot hvittprikk etter hva jeg har skjønt, så greit å ha karantene, selvfølgelig ikke de beste forholdene disse går under nå, de trenger jo minst 100 liter, så litt dårlig samvittighet har jeg nå, men de virker friske og fine og spiser bra med mat.


Livet i 300'n går, har noe problemer med at Eheimen "spytter", aner ikke hva det kommer av, men det ser ut som den spytter ut oksygenbobler i miniformat, noen som har et svar på hva det kan være?
Er Eheim 2252.
6 Nye Ancistrus har da funnet veien til 63 literen, ca 2.5cm lange, 5 vanlige + 1 albino, fiskelisten oppdateres straks.


Ting på tapeten nå: ferdigstillelse av 300 literen DVS underlag skal støpes, karet blir flyttet til spisestua, treprofilene skal males svarte, pumpa skal demonteres og smøres opp for og bli kvitt duringa, finner ikke feilen enda men..

Kommer til og ta et par bilder.
Støping unnagjort.

Et salig griseri uten like, så i morgen så kanskje karet blir flyttet hvis man rekker det i mellom bursdager og Semifinale i Champions League.
330 literen skal selges.

Skal inn med annen type akvarie.
Har i den forbindelse 2 stk L377 til salgs/byttes helst i malle yngel av raser som er små.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap