Hvor ofte har dere vannbytte på discusakvarie?

Ønsker å få høre om hvor ofte og hvor mye vann som skiftes hos dere som driver med diskus!
Jeg har kun voksene discus i ett kar med mye planter. Der skifter jeg en gang i uka 30-40% av vannet. Bruker kaldt vann fra springen.
På mine voksene diskuser i 660 l så bytter jeg nå 10% annenhverdag.
Dette var noe jeg begynte med etter diskusene hadde pasert 15 cm.
Før det når diskusene var i skikkelig vekst, da byttet jeg 30% daglig på 660 l, det gjorde jeg i 2 år, og resultatene vises idag.
Minste diskusen er 15-15,5(noe mange mener er stort som diskus), største er ca.20 cm(noe jeg mener er slik en diskus skal se ut).

Men for å åpnå store diskuser må no3"nitrat"være lavt, bruker å si under 20 mg/L i beplantet diskuskarr, men de ideelle er lavere og ikke over 10 mg/L-da får du store diskuser, viss du mater som "helv".
Det første året så matet jeg mine diskuser 5-8 ganger om dagen, og med så mye mati9ng ja da må du bytte masse vann.

Men er du fornøyd med diskuser som blir noe mindre så kan du bytte mindre vann.
Men det er som NATT og DAG og se en diskus på 14-15 cm og en på 18-20 cm, den største virker så utrolig mye større og kraftigere.
Jeg har voksne discus i et forholdsvis tett beplantet kar. Jeg kjører automatisk vannbytte med ca 10% utskifting pr dag.
har en 540'l med 6 diskus, (4vf) og tre stykk VF Dumrelli(dvergskalarer)
alt for mange coryer og en god haug Lmaller.
så jeg bytter 30-40% av vannet 3ganger i uken.

Legger till at jeg har 2utv. filter av typen 2217. så det er null no2, og siden jeg har så ofte vannbytter så får jeg lite utslag på no3 også.

Diskusene er ifra 12-15cm ca.
Jeg bytter 12-15% hver dag i 350 litern min, noe som gir nitratverdier på rundt 15. De 7 discusene jeg har er i oppvekstfasen og blir foret 4 ganger daglig.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap