Hvor mye sand i akvarie ? matte :|

Har ett akvarie som er 150 cm bredt og 50 cm dypt. Hvor høyt belegg vil det da bli med f.eks 25 kg finkornet sand ?

Har sett en fin utregning for det her ett sted, men fant den ikke igjen via søkemotoren..
375 liter med 1 pose biltemasand?

Det blir ca. 3 cm. Jeg ville kjøpt en og en kvart pose hvis jeg var deg.
Hei!
Hehe ja det kan du si, men er faktisk biltema sand som skal byttes ut til finmalt hvit kalksand.. Den er relativt dyr, men hadde vært artig og vite hvor mange cm høyde 1 sekk gir meg, så kan jeg utifra det bestemme meg for hvor mange sekker jeg skal ha. Regner jo litt i svinn hver gang jeg slamsuger osv, så er jo egentlig greit og kjøpe inn en del med engang, men vil ikke sitte med ett stort lager heller hehe..

Men takk for tipset Da er jeg ett stykke videre hehe
Har sakset dette fra en tidligere tråd:

Akvariets lengde i cm x akvariets bredde i cm x gjennomsnittlig substrat tykkelse / 1000 = Antall liter grus/sand.

Men grusen selges etter kg, ikke liter.
Vi forutsetter her en ca egenvekt på steinen på 2.7 Dette stemmer nokså bra i de fleste tilfeller.

Antall liter grus x 2.7 = vekt som stein. MEN grusen er porøs. Porøsitet forklares enklest med å tenke seg et glass fylt med isbiter. Du kan helle mye vann oppi før vannet kommer over isbitene. Du har fylt porevolumet. ca 35% av volumet i tørr sand/grus er luft, altså det er 65% stein:
Vekt som stein x 0.65 = Grusens ca vekt.

Så hvis karet ditt er 150x50cm og du vil ha gjennomsnittlig 5 cm grus, så blir regnestykket:
150x50x5/1000= 37,5 liter grus
37,5x2,7= 101,25 kg grus
101,25x0,65= 65,8 kg grus/sand.

Så med 25 kg, så vil det bare bli 1.9cm med sand....

Heisann!
Der var den ja Tusen takk skal du ha ! Da blir det litt enklere og handle..
Kunne ikke klart meg uten det regnestykket der. Har lagret det på pc'n min. Har regnet rett mengde både til 720l og 400l.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap