Fôring i innkjøringstida?

Er på femte dagen av innkjøringa av pumpa! Har hørt at folk mater de "usynlige fiskene" for at filteret skal få noe mer å jobbe med... Hvor langt ut i innkjøringsperioden er det vanlig å gjøre dette, og hvor mye skal jeg ta oppi? Har tabletter. En kvart tablett om gangen kanskje? Og hvor ofte?
En kvart tablett et par ganger i uka høres greit ut det. Kommer jo litt an på størrelsen på karet også. Selv startet jeg med mating fra første dag, men om det ikke har vært sandsnegler i akvariet så har jeg fjernet det som har ligget igjen etter en ukes tid og føyd til nytt istedenfor. Vet ikke om det er "rette" måten å gjøre det på, men det har ihvertfall fungert etter hensikten. Har også latt råtnende planterester og slikt bli liggende under innkjøringen.
Mugg i akvariet???
Okey! Takk for svaret! Jeg la til en kvart tablett for to dager sida, og det danna seg en liten "haug" foran i karet. På denne haugen ser jeg tydelig at det har begynt å vokse gjennomsiktige tråder med "hoder". Ser ut som mugg! Kan det oppstå mugg i akvariet?? Bør det fjernes med en gang?
Det er grunnen til at jeg fjerner maten etter en ukes tid og legger i nytt. Uspist mat mugler i akvariet, men det er jo denne nedbrytningen som skaper næring for filterbakteriene også så det bør jo ikke fjernes for ofte. Gjør jo ingen skade så lenge det ikke er fisk i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap