Christian`s akvarieverden (side 9)

Grattis med adoketa yngel ,artig med sånne småttiser

Har en sånn artemiaklekker jeg og men synes den forurenset vannet sånn.Du har ikke merket noe til det ?
Sølvi Gullaksen
Grattis med adoketa yngel ,artig med sånne småttiser:) Har en sånn artemiaklekker jeg og men synes den forurenset vannet sånn.Du har ikke merket noe til det ?

Takker for det Sølvi, har lagt merke til det eg og at den forurenser vannet litt i mestelaget. Men den har gjort nytten sin men kommer til å ta den ut av karet nettopp pga dette.
Blir jo litt ekstra vannbytter

Ellers hadde eg meg en tur på midtun zoo åsane og kom jo selvsagt ikke tomhent hjem, ble 12 C.sterbai og en trio apistogramma mcmasteri 1 han og 2 hunner.
Plan er at disse skal gå i 300l med maller og en god stim med neontetra, har 20 neontetra fra før så må hvel skaffes 20 til tenker eg
He he ikke lett å gå tomhendt ut fra en fiskebutikk da,men du fikk jo tak i flotte fisker da

Tror disse artemiaklekkerne gir fra seg mye skall også og derfor forurenser.
Takker meg til vanlig artemiaklekker istedenfor selv om det er litt mer arbeid. Dvs. disse runde artemiaklekkeboksene som ikke krever luftpumpe er utrolig grei hvis en ikke skal ha store mengder.Mye min veldig mye,bare å hente opp silen og fore
Det er ikke bare å bytte fra grus til sand i et 300l kar, har gått noen timer i dag på dette ja. Men resultatet ble nå bra etter at det er gjort da og så blir nå sterbaien og apistoene fornøyde
Skulle og flytte 20 neontetra over i dette karet og det tok sin tid gitt, var ikke særlig flyttevillig disse i dag. Tok meg nesten 1,5 time å fange flesteparten og da er det 4 igjen som eg gidder ikke å fange i kveld.
Er nå 40 neontetra og 12 c.sterbai, maller og kloreker + apisto trioen.

Noen bilder av 300l og apistogramma mcmaster

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Sitter å ser her i kveld at l-260 hunnen prøver å komme seg inn i hulen hvor hannen ligger, men ikke søren om han vil slippe hun inn. Spenne ut finner og stenger inngangen for hun.
Hun har prøvd flere ganger men ikke f... hun vil slippe inn.
Hadde hvert sinnsykt artig å få disse til å leke da er jo ikke den letteste mallen å få tak i, men men tiden for hvise.

Og så er selvsagt storfornøyd med at Man u banket spurs i dag)
Er vel i uke 2 med yngel nå og de vokser noen er blitt dobbel så stor som søskene så det er noen av de som tar til seg i matfatet
De største begynner å nærme seg 4-5mm nå, ellers så er det en ca 30 småtasser igjen. Så det ser nå ut til at det kan bli noe av dette her, blir fort på avskallet artemiaegg, knust discusgranulat og spirulinapulver.

I 300l er mcmaterihannen ganske så pågående på hunnene, svømmer etter hunnene og vifter seg mot de helt til avviser han oh da begynner han å jage de. Akkurat som en gutt i tenårene dette her
C.sterbaiene er konstant aktive men er vel litt ung enda med tanke på egglegging men det er vel trening til de blir eldre
Ser og det minker på neontetrabestanden og tror den store synderen er vel kloreken som går å lusker i mørket.

Kommer kansje en ny tilvekst til familien her og, vi har vurdert å skaffe oss en kat. Bor jo på gård så da må jo vi ha en kat og )
Det blir nå mest for nytten sin skyld og, vi har litt problemer med rotter her på området og liker ikke helt å putte ut rottegift med tanke på andre dyr som går her.
Men er litt redd for at katten kommer til å bli bortkjemt her i huset
Hvor skal eg begynne???
Hun eldste datteren(7år) min satt å så på 120l min på onsdagskvelden og så sier hun. "du pappa det ser litt dødt ut oppi karet, har du ikke fisker i det" og det har eg men riktignokk kun bunnfisk C.concoler, l-144 og l-333. Men alt dette utarter seg til at dagen etter så kommer det 6 guppyer 2 hanner og 4 hunner, er ikke så fornøyd med dette men må jo hvære litt bøyelig siden karene står i stuen og det var fruen og datteren min som var å kjøpte de.
Men det som har hendt i dag er at det er en hau med guppyyngel i karet og dette en dag etter at de kom i karet.
Artig med yngel men dette tar da kaken, 1 døgn i karet og så spyr vi ut yngel HALLO!!
Hadde og egentlig tenkt å flytte l-260 over i dette karet for å prøve å drette på de, men nå trenger eg et kar til og fruen kan ikke si noe haha ris til egen ræv).

mattid
[External Image]
l-204
[External Image]
Ivanacarahun med yngel
[External Image]
I 120l med C.concoler, maller og nå guppyer ser det ut til at guppyene som spyr ut yngel har gitt roen til de andre fiskene, vanligvis bare man nærmer seg karet så forsvinner all fisk men dette ser altså å ha forandret seg etter at guppyene kom oppi.

Så har eg tatt noen bilder av ivanacaremor med 2uker gammle yngel.



[External Image]

Arrgh ble et dårlig bildet dette her, prøver meg frem på forskjellige innstilingene på kameraet men finner ikke ut av det. Noen forslag på innstilinger på et NIKON D60
[External Image]
Ivanacara adoketa yngel vokser å spiser godt er nå i uke 3 av sitt liv, er fortsatt 25-30 yngel som svømmer rundt med mor og far når det trengs.
Ser og at noen av l-107 i 300l som ble kjøpt i sommer som yngel har virkelig begynt å vokse nå, noen av de nærmer seg 5-6cm mens noen fortsatt henger litt etter. De er nå blitt litt mer aktive på matfatet etter at royalplecoen som gikk i karet er gitt hvekk til min stefar)
Det samme med l-204 disse begynner å nærme seg voksne er vel ca 10cm nå, er veldig my knuffing mellom 2 av de og regner med at dette er hanner. Den 3 av de er ikke sikker på er en han eller hun enda er samme størelsen som de andre to men ikke lett å se på de hvilke kjønn de er. Angrer på at eg ikke kjøpte flere av disse når eg hadde muligheten, men så er det jo dette med plassen og.
Så disse l-144 der er det kun 2 stk igjen etter hvitprikken som gikk i 120l, en ungdom på 6-7cm og en yngel på 4cm, hadde en god gjeng på 6stk men bare 2 igjen nå kjipt. Men ser ut til at alle 5 l-333 ungdommene har klart seg disse er nå ca 5-6cm.
Ikke noe egg på c.concolerene siden sist muligens de spiser eggene før eg for sett de, gjør meg bare mer lysten på å få egg på disse så muligens eg bør skaffe meg et eget kar til disse og prøve å drette på de der
Tror nok du lykkes bedre hvis de får gå i eget kar ja. Får ikke helt mine igang når de går i selskapskar.

Fint at det går så bra med adoketa yngel da
Sølvi Gullaksen
Tror nok du lykkes bedre hvis de får gå i eget kar ja. Får ikke helt mine igang når de går i selskapskar. Fint at det går så bra med adoketa yngel da :)


Har et 35l kar stående tomt litt i minstelaget , tenker hvis eg tar litt sand i bunnen og ligger mose over og hiver de over der en stund og følger med de og håper de legger egg og så tar de utav igjen når de forhåpentlig har lagt egg.
For se hva eg gjør iløpet av kvelden eller imorgen er jo uansett greit å ha et mindre kar stående klart til eventuelt yngel, kansje ha noen snegler oppi til rengjøring eller reker.
Og angående adoketa yngel så for eg bare håpe det holder at de ikke bare forsvinner en etter en. Ser nå ut at det skal gå veien.

Noen bilder av adoketa mor og 2 uker gammle yngel og et bilde av apistogramma macmasteri han

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da er katten Jesper (6mnd) kommet i hus, ble en turbulent møte med hunden våres Ziko. Skulle få snuse på buret til Jesper ble ikke tatt godt imot der gitt, så for ta møtene gradvis til de blir mer vandt til hverandre.
Noen som har noen tips ang. hund og kat??
Så må eg ordne med nytt låkk til 100l så ikke fiskene blir kattemat
Fått noen tips nå på hvordan å gjøre de komfortabel med hverandre, veksle på å hunden og katten i stuen så de blir kjent med lukten av hverandre ganske logisk egentlig da)
Kan jo ta sin tid og har vi fått beskjed om så for bare ta tolmodigheten i bruk her da.
I akvariefronten har det ikke kjedd så mye her, har heller ikke klart å få opp 35l eg tenkte å ta i bruk til c.concoler. For se om eg for gjort det i helgen.
Jaja så var helgen kommet over oss, blir ikke så mye tid til akvariene denne helgen blir bursdagsbesøk og drill med hun eldste jenta.
Katten Jesper ser ut til å ha funnet seg tilrette men er fortsatt skeptisk til hunden Ziko, kan ha Ziko i samme rom som jesper men han liker det ikke helt blir fresing hvis han kommer for nært.

Ikke så mye å melde på akvariefronten enn at guppyene bytter på å spy ut yngel, begynner å bli en god gjeng med yngel i karet. Mye javamose og planter de kan gjømme seg i men regner med de voksne tar sin del og
Adoketayngel spiser godt å vokser der etter, begynner å bli litt størrelse på de nå.
Ikke noe nytt med l-260 paret hannen fortsetter å holde hunne ute fra hulen.
Macmasteri trioen har heller ikke funnet så mye ut av ting, mye jaging mellom hunnene og hannen prøver så godt han kan men ingen napp.
Vurderer å skaffe meg et større kar til på rundt 200l så mallene kan gå i, ligge tilrette for de der.
5 uker gammle adoketayngel, merkelige greier dette telte bare 15 yngel så mangler 11. Muligens de er inne i mosedotten som har vokst seg rund noen planter, mor passer på yngelen enda.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Kom over litt info om ivanacaraene når eg googlet litt rundt:

Nannacara er en liten gruppe ciklider. I akvaristikken regnes fiskene som dvergciklider sammen med Apistogramma, Mikrogeophagus og Dicrossus. Gruppen består av fire arter, med grønn dvergacara (Nannacara anomala) som den mest utbredte i akvariehandelen.

I 2006 ble slekten delt opp av Römer, U. & Hahn. To av artene, Nannacara adoketa og Nannacara bimaculata ble flyttet til en ny slekt, Ivanacara. Disse artene har en del trekk som skiller dem fra andre Nannacara-arter.

Det vitenskapelige navnet kommer av Nanna som betyr «liten» på latin, og acara.

Kom også over en i Japan som har drettet på disse med hell og uhell, han brukte en del kroner på disse for å si det slikt. Kjøpte de fra en i England som hvist var en av de første som fikk tak i disse, og har drette på de og spred de ut over hele verden.
Er hvist litt mer sjelden enn det eg trodde, i statene ble de solgt for 250 dollar paret.

litt mer info skrevet av en fra aquaark
Har hvert å hentet et par med apisto barlowi, var meningen at de skulle gå i 300l sammen med macmateriene en stund til eg hadde fått kjørt inn et nytt kar.
Etter at eg hadde fått de i karet oppdaget eg at macmasteren hadde lagt egg under en rot og var lite fornøyd med de nye naboene som flyttet inn.
Hadde hvert artig å få et kull på disse og men overlevelsesprosenten er ikke stor med tanke på alle neontetraene i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap