Eplesnegle med egg?

Hei,jeg lurte på hvordan jeg kan se om en eplesnegle er gravid? jeg har 6 stk,og 3 av dem er MYE større enn de andere 3,kan de være gravide,eller bare vokser fort? har allerede fått 6 små eple snegler(yngel)
De blir ikke gravide. De legger egg over vannflaten. Ofte i lysarmatureet.
ok,men hvorfor er de store da?
Fordi de spiser, vokser og trives antagelig
olli
Hei,jeg lurte på hvordan jeg kan se om en eplesnegle er gravid? jeg har 6 stk,og 3 av dem er MYE større enn de andere 3,kan de være gravide,eller bare vokser fort? har allerede fått 6 små eple snegler(yngel)

Man kan ikke se om snegler er gravide og det stemmer det som tender skriver i innlegget over. Men du kan se om en snegle er eggleggingsklar hvis du vet hva du skal se etter. Det første som må til er at sneglen blir paret. Det første bildet viser hvordan hannen inntar sin posisjon og den lille hvite tappen er hannsneglens kjønnsorgan. Det er da hannen som sitter oppå ryggen til hosnegla. Det andre bildet viser at paringen er i gang. Hannen ligger helt inntil hosneglas skall og fører da kjønnsorganet innunder skallet og opp i et "rom" som sæden til hannsnegla lagres. Sånn kan de sitte på timesvis. Når så dette er gjort så kan det ta dager og uker før snegla bestemmer seg for å legge egg. Den kan også legge egg uten å ha fått sæd inn i det rommet men da blir de ikke befruktet. Når snegla vil legge egg så kan du se at hun er veldig aktiv, at hun går opp og ned på glasset og oppunder topplokket flere ganger. Hun kan lete lenge etter den perfekte plass for å legge eggene. Har du nedsenket vannstand så vil du se at hun er oppe fra vannet flere ganger og undersøker glasset. Når hun har funnet en plass så går hun opp av vannet om natta og legger eggene sine. Når hun legger egg så produseres de etterhvert og så går de innom det rommet hvor sæden er lagret og blir befruktet før de føres ut og legges på glasset tett og tett så de ser ut som små mini mais. Det siste bildet ser du hvordan en eggklase ser ut. Så kan det ta alt fra 10 til 30 dager før eggene klekkes og faller ned i vannet. Da er de bittesmå kopier av foreldrene og klarer seg helt på egen hånd. Lykke til. )
ok,tror de snelgene er gravide da,for de er veldig iverige etter å fly opp og ned glasset
Hei! Slenger meg på denne tråden! Hvis man ikke har mer enn et par cm avstand mellom vannstand og toppglass, vil ikke snegla legge egg i det hele tatt da?? Kan snegla legge egg på undersida av toppglasset? Kan jo da bruke trikset med å legge egga oppå en bit med isopor e.l.?
GoofySnail
Hei! Slenger meg på denne tråden! :) Hvis man ikke har mer enn et par cm avstand mellom vannstand og toppglass, vil ikke snegla legge egg i det hele tatt da?? Kan snegla legge egg på undersida av toppglasset? Kan jo da bruke trikset med å legge egga oppå en bit med isopor e.l.? :)

Jeg har aldri opplevd at de har lagt de oppi toppglasset men det en gjorde til meg da jeg hadde liten plass opp til toppglasset var å legge klasen på langs helt oppunder kanten på akvariet. Du kan jo ta ned klasen og legge den på en isoporbit uansett hvis du syns det er greiest. Jeg bruker å kjenne etter om de sitter godt fast for hvis du klarer å bevege den er det fare for at den kan falle ned i vannet og det fikk jeg smertelig erfare i vinter. Så de som ikke sitter godt tar jeg ned og enten legger på en isoporbit eller legger de på glasskanten jeg har i et av karene. Jeg har nå 7 cm fra toppen og ned til vannet så nå legger de egga rette veien.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap