Boyu efu-45 bråker

Hei
hører en plagsom "knitrelyd" fra boyu-filteret mitt, det bråker bare når det går vann gjennom, og det er ingen løse deler jeg kan se som bråker. Filteret har gått siden oktober uten at jeg har renset det, er det på tide å rense det nå? Og i så fall, noen tips til hvordan jeg skal gjøre det? Har selvfølgelig ikke manualen lenger :P
hei. har to av disse filterne, men ingen av de har knitret noe ennå.

det første satte vi opp for et år siden og det har vi renset to ganger. er bare å dra ut strømledningen og dytte opp den spaken som stenger for slangene. ta ut skuffene og rens filtermaterialet, sett på plass. så er det bare å koble på slangene og pumpe litt med håndpumpa for å få vann ned i filteret igjen. sett så i strømledningen.

første gangen hadde vi litt problemer med flytende bioballer som gjorde det litt vanskelig å få løs skuffene. kappet til og satte på noen tynne plater med blåfilter for å holde ballene på plass. ok etter det.
Oki, vet åssen jeg demonterer det Bare lurte på åssen jeg skal rense materialet. Bioballene har satt seg fast her og, filteret er llitt svakt for det desverre
Nå har jeg tatt en ganske grundig rens av alt filtermaterialet, og det bråker like mye. Nesten så ille at jeg faktisk ikke kan bruke filteret mer, siden det er like høyt som tv på greit volum.
Kan det være på grunn av filtersammensetningen?

Jeg har en kurv med keramikkrør, en kurv med store filterballer, en kurv med hvit "grus" som ligger tettpakka og en kurv helt øverst med blåfilter.
Kan det være at noe av dette er løst og ligger og vibrerer?
Kan det være luft som forårsaker ulyden. Lukk kranenene, stans filteret og lukk opp lufteventilen på filteret. Så åpner du kranen for innløpet til det flyter over i lufteventilen på filteret og lukker kranen. Skru igjen lufteventilen. Sett på filteret og lukk opp kranene.
Fint hvis noen har kommentarer på denne prosedyren da dette er slik jeg har funnet frem til.
Skal prøve. Har bare en kran på mitt filter, som stenger på begge..
Det var en del luft nedi der ja. Nå har jeg pumpa manuelt til det ikke kom mer luft ut. Lydnivået er litt lavere, men den bråker fortsatt mye mer enn det jeg kan leve med :S
I dag har jeg arbeida mer med filteret, siden det ikke hjalp å ta ut lufta.
For å eliminiere filtermaterialet som lydkilde har jeg tatt ut alt, og da forsvinner lyden. Lyden kommer igjen med en gang jeg har mer enn en kurv med filtermateriale fylt, samme hvilken av materialene som er oppi.
Har kommet til at det mest sannsynlige er at det er rotoren eller akslingen dens som har blitt slitt slik at den vibrerer under belastning, kan det stemme?
Jeg har en erfaring som ikke er direkte relatert men som kanskje kan ha relevans.
Jeg har et Boyu EF-05, med et annet design enn EF-45, som jeg puttet oppi ekstra filtermedie fordi jeg syntes det så ut til å være plass til mer. Filteret fungerte ikke særlig bra og etter en stund tok jeg ut det jeg hadde lagt i ekstra av filtermedie og så fungerte det plutselig mye bedre. Så et idiotblindtips kan være å sjekke om i hvertfall øverste kassetten er full til randen, og evt redusere innholdet litt i denne. I og med at det ikke støyer når det går uten medie ...
I den øverste har jeg blåsvamp, kan jo prøve å sette den litt lenger ned
Slik jeg har forstått et trestegsfilter så skal det nederst være makaroni med blåmatta oppå for mekainsk filtrering, så biomediet og til slutt finpartikkelfikter a la filtervatt.
Det å ikke ha noe i den øverste kurven dempet bråket en del, men vibrasjonslyden er fortsatt hørbar.
Dette er egentlig akkurat samme lyd som jeg har fått på de andre boyu-filterne mine, så det kan jo godt tenkes at det bare er jeg som er kravstor og liker å kunne høre tv'n min i stua

Hvis det er rotoren eller opphenget så vil jo dette uansett komme tilbake igjen etter et par måneder, så da tar jeg like greit og skaffer meg et eheimfilter som ikke bråker til karet i stua Dette får jeg spare til et annet kar en annen gang.
Det beste er ofte det enkleste
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap