Bakterier i filteret spørsmål :)

Etter å ha fått mitt første akvarium på 20 liter, blitt medlem her, ombestemt meg og solgt 20 litern har jeg nå fått et akvarie på 110 liter, endelig! Jippi=) Problemet nå er at jeg fikk med et tv bord til akvariet som viste seg å bli for bredt på stua mi, på den ene plassen jeg kan ha akvarie. Dette er et juvel akvarie, har funnet ut at jeg sikkert skal kjøpe bordet som hører til, men siden jeg er ganske blakk hele tiden må jeg vente noen uker sikkert

Og DA kommer spørsmålet : Akvariet er brukt og ble tømt for vann for et par dager siden. Filteret har en del "gugge" på seg. Lurte på hvor lenge disse bakteriene holder seg? Kan jeg for eks putte filteret i ei bøtte med vann el noe..slik bakteriene fortsatt lever, mens jeg venter på akvariebord? Så trenger jeg ikke vente en mnd når jeg endelig har fått bordet mitt, eller er bakteriene daue allerede? Takknemlig for alle svar!
Ja!, du må la filtre stå på, i bøtta med vann så klarer dem seg.
Du kan med fordel legge litt flakfôr i bøtta med filtre så får filtre noe og jobbe med imens.
Hei Lis.

Når filteret ditt har stått avslått i to døgn - da er dessverre bakteriekulturen i denne død.
Du må starte prosessen fra starten av. Og ja, det kan du gjøre i en bøtte eller balje.

Gratulerer med akvariet! Et klokt valg å bytte ut 20 literen i et 110 liters!

mvh
Som nevnt er bakteriene allerede døde og råtne nå, etter to døgn uten sirkulasjon.

Du må ta ut alt filtermaterialet og rense det skikkelig godt og lenge i rennende vann, for å få vekk alt "gørra". Så må du starte det hele fra scratch.
! Jeg glemte det at det har blitt tømt for noen dager siden.
Da får du kickstarte 110litern.
Takk for svar alle sammen=) menne...? om jeg gjør dette i ei bøtte, MÅ filterpumpa være i gang i bøtta eller? eller kan det stå i kun vann uten sirkulasjon? (sikkkert teit spm men..hehe)
filterbakteriene må ha sirkulasjon
Takk takk, tenkte det egentlig..og nå ser jeg jeg jo at Mona skrev ovenfor at bakteriene dør uten sirkulasjon..Jaja
det du kan gjøre er å ta ein lang å tynn kniv å skjere ut heile juvel filteret å sette det i bøtta og heller feste det i karet vist det er orginal filteret som skal brukes å heller feste det igjen seinere med sugekopp eller noe seinere.
har nettopp gjort dette selv i et juvel kar (plukka det ut) men det var for å bytte det med et hjørne filter.
Hmm, åkei.. Er det blåfilter du skal lage deg? eg vurderte det, har hørt at juvel pumpa ikke var så kjempegod..Kva syns du om den?
Filter-bakteriene til Lis er døde.
Ja di er nok det men har ikke fått noe bord uansett, så det tar sikkert ukesvis før det er oppe og klart til innkjøring.. Tålmodighet tålmodighet
lager sånn med blåfilter ja litt kult med diy ting og for da får man aktiviser seg med litt sånn "putle jobb" (elsker det) har ikkje noe erfaring med juvel så kan ikkje svare på det selv men etter det eg har hørt så er det ikkje så mye skryt disse juvel filterene har fått å pumpa som sto oppi var bare på 250l/h å det er forlite uansett til 60-70 literen.

det eg også har gjort tiliger for å holde liv i bakterien er å kappe bunnen av ei flaske å dytta filteret inn i den å plasert ei pumpe der korken er, en strips over bunnen er greit så ikkje noe faller ut. dette kan du jo bare hive i en bøtte å la det putre å gå så kjører du det inn så pass at du kan la det gå sammen med den filterløsningen du velger å bruke i karet første tiden
minuset her et det begrenser seg litt kor masse belastning du kan ha på karet med tanke på at det blir jo en begrensing på kor mykje filter plass du får plass i en flaske.


ble kansje litt rotete eller lite forståelig.
Den ideen var ikke så dum nei
Dem er døde.
Men en god idè.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap