Redde fisker

sommerfugl ciklidene mine gjemmer seg hver gang jeg kommer og tør nesten ikke å komme fram. de er veldig nervøse når jeg mater dem også
Ofte er det slik at jo flere gjemmesteder fiskene har dess mindre engstelige blir de. Sommerfugler foretrekker tett beplantning så du kan jo eventuelt prøve med mer planter, helst også flyteplanter, og se om det gjør de tøffere.
En annen ting når det gjelder sommerfuglciklider og en del andre fisker som lever "dypere ned i akvariet er at de føler seg mye tryggere og blir tøffere om de har en stimfisk over seg i akvariet som er ute å svømmer hele tiden.
Kom ikke på det i sted, men Zulusilver er absolutt inne på noe der. Spesielt sommerfuglciklider, og andre dvergciklider, er avhengig av at andre fisk svømmer ubekymret rundt i karet for å skjønne at det er trygt der.
Inaktiv bruker
............................
Sverdplanter funker veldig godt med sverdplasnter. Det er sikkert rett det med andre "ubekymrete" fisker selv om jeg aldri har opplevd det selv ;X)
har 20 glødebåndstetra så det er ikke for lite stimfisk og mange gjemme steder men de er forsatt redde
Inaktiv bruker
Har du hatt de lenge?
har hatt de siden to-tre uker før jul sist år
Det var skrevet i en annet tråd her inne at om du har en lyskilde rett utenfor karet og skygger for lyset når du skal mate og slikt så kan fiskene bli nervøse av det. For dem må det jo fortone seg som om en stor bytte-eter skygger for sola

Vet ikke om det gjelder hos deg, men tenkte jeg skulle nevne det ihvertfall.
I naturen bruker slike småciklider tetrastimer som en farevarsler. Så lenge det svømmer småtetra i stimer over dem er det ingen store rovfisk i nærheten. Når tetraene blir borte er det et faretegn.

Så en liten stim med tetra eller annen småfisk vil nok virke beroligende på fiskene dine.

En annen ting som gjør dem litt skye/tilbakeholdne er dårlig vannkvalitet/høy nitritt/nitrat. Om dette kommer av at de føler seg dårlige eller fordi det i naturen betyr at tørketiden er på gang og det er lurt å finne gjemmesteder for å overleve den farlige tørketiden, da fiskene blir trengt sammen på små områder. Og fugl nærmest vasser i mat, ja det vet jeg ikke om noen vet svaret på?
nå er det bare den største som er redd, de to andre spiser fra hånda mi mens den største begynner å nerme seg så trur dem bare var litt redde for dem nettopp hadde flyttet inn
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap