Nytt akvarie. hva skal jeg gjøre.

Inaktiv bruker
Har da kjøpt meg et 22L Resun DM-320 akvarie.
Tenkte jeg skulle ha yngel oppi her.
Pumpa som følgte med er en AM-TOP Professional Innvendig filter.

Teknisk data:
Model: AT-600F
Voltage: 220~240v/110~120v
HZ: 50/60Hz

Har hat filter gørr fra 60L i filteret og grus i bånn av akvariet.
Men fikk ikke med varmekolbe, men holder på med en liten "diskusjon" med nettbutikken jeg kjøpte det av. Men hvis det hviser seg at de har satt akvariet på feil liste og at det ikke følger med varmekolbe hvilke kolbe vil dere anbefale å ha oppi??

Tenkte at når jeg har fått en kolbe oppi så skal jeg sette noen planter oppi og den høydrektige guppydama mi.

Noen andre tips?? Skal seff ta guppydama ut av karet når hun finner ut at hun gidder å slippe innholdet ut.
Heisann!
Gratulerer med nytt kar!

Har hørt at jaeger kolber skal være av ypperlig kvalitet, uknuselig, overopphetningsvern osv.. Kommer til og gå for den selv når det begynner bli på tide og bytte ut
Inaktiv bruker
Takk for det=)
Skal sjekke de kolbene=)
Inaktiv bruker
Noen som vet hvor mange watt på en varmekolbe som passer til en 22L? Og trenger en ny til min 60L noen å anbefalle??
Hei, jeg har dette akvariet, og en venninne hadde det også og det er en del ting jeg må advare deg om:

Skaff det et brett med høy kant å sette det på. Vanndampen renner fra opp under lokket til hjørnene også ned fra hengslene langs akvariet og på bordflaten. Dette vannet samler også seg opp rundt kanten og en dag finner det plutselig ut at det vil komme ut veldig mye.

Boksen som filtermediet ligger i er ikke til å stole på. Hvis lokket ligger litt feil så renner vannet fra den, ned på området rundt også ned fra hengslene som beskrevet ovenfor.

Du må heller ikke ha vannet over den anbefalte streken, for da har det også tendenser til å sile ut fra der med hengslene. Tror det har noe med pumpa å gjøre.

Et brett er din beste venn når det gjelder dette akvariet. Alt beskrevet ovenfor har skjedd med to slike akvarier I det verste tilfellet så rant det ut 4 liter.


Jeg har denne varmekolben her, og den funker utmerket: http://www.tropefisk.no/shop/jager-varmekolbe-25w-18892p.html
Inaktiv bruker
Har et håndkle under, men skal se om jeg kan skaffe et brett med høy kant=)

Inni dette karet er det en hylle lignede greie med to hull hva er dette til??

Kan dette også skje med Hailea karet mitt da det også har lokk??
Jeg vet faktisk ikke om det er lokket som gjør det. Det jeg vet er at vanndamp renner fra det om vinteren som bare pokker. Hovedmistenkte i saken er nok filterboksen og hengslene. Har en mistanke om at vann finner veien til dem på de merkeligste måter. Første ganger dette skjedde så hadde jeg ikke brett og det var 2-3 liter utover hele bordflaten og litt på gulvet. Hele bordflaten måtte skiftes ut og jeg skaffet et brett med 2 centimeter kant. Andre gangen hadde vannet funnet veien langs ledningene og var utover bordflaten igjen, men dette ble oppdaget fort og ingen skade skjedd. Tredje gangen var for bare tre uker siden. Jeg bestemte meg for å være hjemme fra skolen den dagen. Tre kvarter etter at jeg egentlig skulle vært ut dørene går jeg inn på rommet, og der mangler det to liter som har fylt hele brettet. Ingenting på bordflaten, men det var like før. Siste gangen var forrige uke. Da hadde det bare så vidt begynt å sildre, men jeg fikk stoppet det ved å rense filteret og ta ut ca. 2 liter med vann slik at det var under streken.
Inaktiv bruker
Ok skal følge med=)
Fulgte det varmekolbe med karet?
For der jeg kjøpte det stod det på en
liste med kar som selges med lys,
pumpe og varmekolbe. Men Det var ingen kolbe med.
Da jeg kjøpte den i fjor vår så fulgte med en stygg flerfarget grus, salttabletter, håv, noe rævva fiskefôr og aquasana. Ikke noe varmekolbe.
Jeg kan forresten ta et bilde av hvordan jeg har fikset ting bak akvariet for å få minst mulig lekkasjer.
Inaktiv bruker
Jeg fikk bare filter, en lyspære og karet.

Og har skrevet til de på Tropehagen Zoo at hvis det ikke skal følge med kolbe til dette karet så bør de sette karet på lista for kar som der kunn følger med lys og filter. Og ikke på den lista der det skal følge med kolbe.
Skulle egentlig ha det rosa karet men det var utsolgt. Men får se om jeg finner det en annen plass=(
Ikke så veldig bra siden det er mobilbilde.

Jeg har altså brettet sammen papir og stappet det inn i sprekken mellom kanten på brettet og innunder akvariet for å lettere oppdage lekkasjer. På veggen bak har jeg tapet fast en svart plastikkpose som fungerer som bakgrunn, men også renne. Den nederste fliken er løs og er bøyd ut slik at det som eventuellt renner ned langs den havner på papiret på brettet.Her er akvariet trukket litt frem for å få et bedre bilde, så bakgrunnen sitter egentlig ganske tett intill. Ledningene henger i en bue bak akvariet, men skal etterhvert samles og festes over akvariet så jeg slipper det med at det renner vanndamp ned langs.
Lykke til med ditt
Inaktiv bruker
Takk for tips=) Men den hylle sakken inni hva er det??
Inaktiv bruker
Denne
Det er den filterboksen skal ligge på, og i det andre hullet skal pumpa være. Dette fulgte ikke med altså? o.o Det er det som originalt hører med akvariet.
Inaktiv bruker
hvilke hull skulle pumpa ned i??
Det med den merkelige formen. Det var en minipumpe som fulgte med akvariet som skulle kobles til bunnfilteret.
Inaktiv bruker
Pumpa mi er for tykk. Og jeg fikk ikke med noe bunnfilter. Må jeg klage da??
Hvis du fikk med en annen pumpe er det jo greit, selv om den tar mer plass og du ikke får den store gleden av bunnfilter i et så lite akvarium. Du kan jo klage og forlange originalinnholdet hvis du vil. Jeg tror derimot at med den pumpa du har så vil risikoen for lekkasje være mindre.

Kan stikke å ta et bilde av hvordan det egentlig skal se ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap