Spørsmål om vannverdier

Heisann

Har et 120 liters akvarie som jeg startet 04. februar. Den har da stått og modnet i ca 2 uker.
Bestilte Tetratest laborett fra nettet, og har testet vannverdiene mine nå. Resulatet ble:

PH:

I springen: 7.0-7.5
I akvariet: 7.5-8.0

Hva er grunnen til at det forskjellige verdier?

GH: 4

Hadde tenkt å ha endel levendefødere. Men dette passer jo ikke til dem. Skal jeg bare droppe dem, og heller kjøpe fisk som skal ha lavere GH, eller prøve å justere vannet? Og i så fall, hvordan? Har hørt en del om natron, kalk? o.O

KH: 4

Denne er vel bra (?)

NO2: 0.3 mg/l

Ikke så aller værst, eller?

Co2: Har litt problemer med å lese av tabellen... :s

Ble en del spørsmål, men jeg håper det er gode råd å få
Co2 blir vel rundt 4 eller mindre.
Jeg har noe erfaring med bruk av Gh-salt for å øke Gh-verdien i vannet, og jeg syntes ikke det var noe særlig stress! Med det saltet jeg hadde trengte du bare 1 ml salt for å øke med 1 dh i 10 L vann. I tillegg er Utah Ice et fint dekorativt innslag som også gradvis øker gh-verdien. Jeg ville absolutt ikke ha droppa Guppier pga den lille jobben!

Når det gjelder NO2-testing med Tetratest er dette ganske unøyaktig. Blir resultatet gult betyr det at nitritt-verdien er på mellom 0 og 0,3 mg/l. Det er OK med en nitrittverdi på 0,3, men den bør absolutt være på 0. Denne testen gjør det vanskelig å vite nettopp dette..
Fortsett å måle de neste par ukene. I løpet av få dager vil du se at nitritten dukker opp, kanskje allerede i morgen. Det pleier å ta rundt to uker etter oppstart, men det kan nok variere noe alt etter hvor stor biologisk belastning filteret får i innkjøringsperioden. Visne planteblader o.l. er fint til å belaste filteret, så man kan bare la alle visne deler av akvarieplanter ligge i karet i denne tiden.

Er det lite slikt, kan man istedet fôre akvariet med noen få flak med fiskefôr et par ganger i uka. Dette vil råtne og dermed gi filteret belastning, slik at de riktige bakteriene i det oppstår.
GoofySnail
Jeg har noe erfaring med bruk av Gh-salt for å øke Gh-verdien i vannet, og jeg syntes ikke det var noe særlig stress! Med det saltet jeg hadde trengte du bare 1 ml salt for å øke med 1 dh i 10 L vann. I tillegg er Utah Ice et fint dekorativt innslag som også gradvis øker gh-verdien. Jeg ville absolutt ikke ha droppa Guppier pga den lille jobben! ;)

ok Men blir ikke dette litt dyrt og slitsomt i lengden? Og hvordan blir det med vannbytter, kommer ikke GHen til å hoppe litt opp og ned da?
Jo takk mona Har satt i litt flakfor ca hver 4 dag. Skal sjekke vannet i dag igjen
NoName
Heisann :) Har et 120 liters akvarie som jeg startet 04. februar. Den har da stått og modnet i ca 2 uker. Bestilte Tetratest laborett fra nettet, og har testet vannverdiene mine nå. Resulatet ble: PH: I springen: 7.0-7.5 I akvariet: 7.5-8.0 Hva er grunnen til at det forskjellige verdier?

Målte du rett fra springen? I såfall kan du prøve å sette vann til lufting over natten og måle på nytt og se om du får et annet resultat da. Enkelte vannverk tilsetter nemlig co2 for å heve ph slik at rørene skånes for surt vann. Denne co2 forsvinner når vannet får stå en stund og luftes, enten med luftestein eller en flat beholder med stor overflate.

Ph kan også påvirkes om du har sand eller stein i akvariet som inneholder kalk. Kalk påfirker både gh og kh. Kh påvirker igjen ph. For å finne ut om det er ting i karet som øker verdiene så bør du måle både ph og kh etter at vannet har stått til lufting over natten og deretter sammenligne med vannet i akvariet. Siden du skal holde levendefødere så er det bare positivt om ph/kh/gh øker litt så det spiller igrunnen ingen rolle for deg

NoName
GH: 4 Hadde tenkt å ha endel levendefødere. Men dette passer jo ikke til dem. Skal jeg bare droppe dem, og heller kjøpe fisk som skal ha lavere GH, eller prøve å justere vannet? Og i så fall, hvordan? Har hørt en del om natron, kalk? o.O

Natron påvirker ikke gh, men kh/ph. Det er enkelt å justere gh ved å tilsette Gh-salt eller Gh/Th+ som kjøpes på dyrebutikker eller alabastergips som kan kjøpes på hobbybutikker. Husk at alle endringer av vannverdiene må foretas over lang tid slik at fiskene ikke får problemer.

NoName
KH: 4 Denne er vel bra (?) :)

Kh over 2-3 er fint siden dette bufrer ph og sørger for at denne holder seg stabil. Ustabil og svingende ph-verdi er veldig stressende for fiskene og ved raske endringer kan de faktisk stryke med. Siden kh påvirker ph så bør kh ikke bli for høy om man ønsker å holde fisker som liker lav ph. Siden du skal ha levendefødere så er en kh på 4 helt grei

NoName
NO2: 0.3 mg/l Ikke så aller værst, eller?

Som Mona nevner så vil du antagelig ikke få noe utslag på nitritt før rundt to uker etter oppstart. Før den tid er det ammoium/ammoniakk som kommer. Les mer om dette her.

NoName
Co2: Har litt problemer med å lese av tabellen... :s

Denne er ikke så viktig annet enn for de som holder rene planteakvarier. Faktisk er dette en ganske så unødvendig test siden co2 kan beregnes ut fra ph og kh om man kjenner de. Her har du en slik tabell (helt nederst).
NoName
[QUOTE=GoofySnail]Jeg har noe erfaring med bruk av Gh-salt for å øke Gh-verdien i vannet, og jeg syntes ikke det var noe særlig stress! Med det saltet jeg hadde trengte du bare 1 ml salt for å øke med 1 dh i 10 L vann. I tillegg er Utah Ice et fint dekorativt innslag som også gradvis øker gh-verdien. Jeg ville absolutt ikke ha droppa Guppier pga den lille jobben! ;)

ok Men blir ikke dette litt dyrt og slitsomt i lengden? Og hvordan blir det med vannbytter, kommer ikke GHen til å hoppe litt opp og ned da?
Som nevnt i innlegget over så kan du lett øke gh ved å tilsette en av midlene jeg nevnte der. Det skal ikke mye tilsetning til så særlig dyrt synes jeg ikke det er. Alabastergips er den billigste løsningen.

For å unngå hopp i gh så må vannet du fyller på justeres til samme nivå som du har i karet. Om du bruker slange så kan du blande riktig mengde med litt vann på forhånd og tilsette litt etter litt i vannstrålen under påfylling. Bruker du bøtter så blandes det ut der. For å finne riktig blandingsforhold må du teste ut hvor mye du trenger i en bøtte vann. Som nevnt i innlegget over så må endringer skje over lengre tid slik at fiskene rekker å tilpasse seg.
Forsiktig med gh/kh/ph under oppstart
Ikke gjør samme feilen som meg. Tenkte akkurat det samme som deg og tilførte faksekalk for å få hardere vann til levendeføderne. Det bidro trolig til at Ph økte litt. Ved Ph over 7 går ammonium over til å bli ammoniakk, som er giftig for fiskene. Under oppstart er ikke filterbakteriene mange nok til å håndtere dette.

Kombinert med at jeg satte inn for mange fisker for fort to-tre uker etter oppstart, holdt det på å forgifte dem.

Jeg har levendefødere i kar med Gh 6, Kh5 og Ph 7,5-8,0. De ser ut til å trives helt fint. Har samme Gh/Kh i springen som deg, men har endel stein (blå-grå blanke dekorstein og noen blå litt større steiner).

Det drar trolig opp Gh/Kh litt, for jeg har et kar til uten slik stein, men med mange røtter og der er Gh 4 og Kh 3.

At Ph stiger litt i karet trolig med plantene å gjøre. Du finner artikler på forumet om hvorfor plantene påvirker Ph.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap