- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Regnvann
Regnvann
Postet 20.02.09 kl 13:12
Postet 20.02.09 kl 13:28
Postet 20.02.09 kl 13:29
Ok, jeg gogglet litt og fant at 5,5 er vanlig, også i India. Det er vel sånn det er da. Har du sjekket i Australia? Er det likt?
Ja ja, jeg får pH 8 fra kommunen nå så jeg tenkte å spe på med regnvann for å prøve å karre meg under 7 i pH. Har en båt uten bunnplugg som står utforbi halvfull i vann nå
Noen som har en kalkulator for doseringen? Det er jo logaritme og greier så jeg tror en formel vil være nødvendig her.
Ja ja, jeg får pH 8 fra kommunen nå så jeg tenkte å spe på med regnvann for å prøve å karre meg under 7 i pH. Har en båt uten bunnplugg som står utforbi halvfull i vann nå
Noen som har en kalkulator for doseringen? Det er jo logaritme og greier så jeg tror en formel vil være nødvendig her.
Postet 20.02.09 kl 13:34
Postet 20.02.09 kl 13:36
Endret: 20.02.09 kl 13:37
Bruker en stor del regnvatn i akvariene mine og måler regelmessig. Uten tilsetningsstoffer måler eg:
pH: 6,8 - 7 (JBL), veldig lite variasjon
Konduktivitet: 5 - 15 µS/cm, altså KH: 0 og GH: 0
PO4, NO3, NO2, Fe, K, Mg: 0 (Photometer)
Cu:0 (JBL)
Regnvatn med pH 5,5 ville eg ikke bruke i akvariet fordi det er usikker kva stoff er ansvarlig for at pH er for lavt. Ofte lavere i nærheten (som er relativt i hensyn til vindretning) av industri.
Bufferingsevne av regnvatn er lik nullkommaniks, derfor kan du ikke bruke det å senke pH av springvatn som har påvisst KH og høgare pH.
Eg ser ikke at pH av regnvatn synker når den står i tanken. Her er det mørkt og ganske ren (minimalt med slam), så ingen CO2-produksjon. Korfor skal pH falle da???
OBS at regnvatnbeholder er ikke forunrenset.
pH: 6,8 - 7 (JBL), veldig lite variasjon
Konduktivitet: 5 - 15 µS/cm, altså KH: 0 og GH: 0
PO4, NO3, NO2, Fe, K, Mg: 0 (Photometer)
Cu:0 (JBL)
Regnvatn med pH 5,5 ville eg ikke bruke i akvariet fordi det er usikker kva stoff er ansvarlig for at pH er for lavt. Ofte lavere i nærheten (som er relativt i hensyn til vindretning) av industri.
Bufferingsevne av regnvatn er lik nullkommaniks, derfor kan du ikke bruke det å senke pH av springvatn som har påvisst KH og høgare pH.
Eg ser ikke at pH av regnvatn synker når den står i tanken. Her er det mørkt og ganske ren (minimalt med slam), så ingen CO2-produksjon. Korfor skal pH falle da???
OBS at regnvatnbeholder er ikke forunrenset.
Postet 20.02.09 kl 13:52
He he, jeg har gått både fiskeri og akvakultur men dette er sort sett glemt teori nå. Navigatørutdannelsen er nok heller ikke til noen hjelp her.
Nei du har uansett rett, det blir til å prøve meg frem. Jeg har en 540-liter som jeg tapper ca 50 prosent på og så fyller jeg på over noen dager da det tar tid å varme vannet. Så ser jeg hva som skjer etterhvert.
Nei du har uansett rett, det blir til å prøve meg frem. Jeg har en 540-liter som jeg tapper ca 50 prosent på og så fyller jeg på over noen dager da det tar tid å varme vannet. Så ser jeg hva som skjer etterhvert.
Postet 20.02.09 kl 13:55
Postet 20.02.09 kl 13:57
Siden regnvann er rent vann skal det per definisjon ha en pH på 7 (mineraler osv fordamper ikke), og det er det jeg har målt når jeg har samlet det i en bøtte, men det har hørt er at pH'en faller når det blir stående, og hvis det kommer i kontakt med noe som helst annet enn en helt ren bøtte/beholder, blandes det med stoffer som vil påvirke pH.
Postet 20.02.09 kl 14:06
Regnvann er ikke rent vann i den forstand at det er rent H2O (På samme måte som destillert vann). pH på 5.6 er ganske vanlig da det er i likevekt med CO2 i luft. Regnvann på 7 går neppe an, da må det være et eller annet som driver pH opp. At en ganske raskt får stilt inn en høyere pH i akvariene der en bruker regnvann er en annen sak.
HM
HM
Postet 20.02.09 kl 16:27
Postet 20.02.09 kl 16:32
Ah, Wikipedia har jo naturligvis informasjon:
Generally, rain has a pH slightly under 6. This is because atmospheric carbon dioxide dissolves in the droplet to form minute quantities of carbonic acid, which then partially dissociates, lowering the pH. In some desert areas, airborne dust contains enough calcium carbonate to counter the natural acidity of precipitation, and rainfall can be neutral or even alkaline. Rain below pH 5.6 is considered acid rain.
Jeg skal jaggu prøve regnvann snarest! pH på 8 gjør jo ingenting godt for plantene mine.
Generally, rain has a pH slightly under 6. This is because atmospheric carbon dioxide dissolves in the droplet to form minute quantities of carbonic acid, which then partially dissociates, lowering the pH. In some desert areas, airborne dust contains enough calcium carbonate to counter the natural acidity of precipitation, and rainfall can be neutral or even alkaline. Rain below pH 5.6 is considered acid rain.
Jeg skal jaggu prøve regnvann snarest! pH på 8 gjør jo ingenting godt for plantene mine.
Postet 20.02.09 kl 18:13