Ta helbilde av akvarium

Hei
Jeg har fått meg et nytt kamera (canon eos 450D), har prøvd å ta bilder av 54 literen, men plantene blir veldig lyst opp. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan ta et bedre bilde av akvariumet?
legger ved et bilde.... [External Image]
Har det samme Kameraet og det blir ganske lyst hos meg å...

[External Image]
hvis ting blir veldig lyst, still opp blenderen, eller still opp lukkeren
Lavere lukketid pleier og gjøre lys mindre skarpt. Men som Neofax sier, blenderen kan også hjelpe.
NorthHawk
Lavere lukketid pleier og gjøre lys mindre skarpt.

Jo lavere lukker tid du har, jo MER lys kommer inn. Å da vil jeg vel påstå at bilde får større mulighet for å bli utbrent Og om du bruk lav lukkertid så er det også ganske så stor mulighet for å få bevegelses uskarpt bilde, desmindre man bruker stativ
så du mener en LAVERE lukketid på la oss si 0,1 sekund gir MER lys enn HØYERE lukketid si 1 sekund? Tror du rotet litt nå
Akvariebilder må tas etter at sola har gått ned og med alle lys i rummet avskrudd. Akvariet må selvfølgelig være opplyst. Vask innside og utside av glasset. Innstill foring og vent et par timer slik at vannet blir renest mulig.

Bruk stativ og flytt kamera lengst mulig bort fra karet. Zoom inn slik at formatet akkurat dekker akvariet. Bruk manuelle innstillinger. Iso 200-400 er et godt kompromiss for moderne speilreflekskamera.

Hastigheten kan være omtrent 1/50-1/10 sekund og blenderåpning tilpasses de to øvrige parametrene for å få ønsket eksponering. Eksperimenter med parametrene for å få dybdeskarphet i hele akvariets dybde og riktig eksponerig. Fokuspunktet skal ligge på omtrent 1/3 av akvariets dybde. Bruk manuell fokus.

Ingen av automatikkprogrammene i kamera er tilpasset akvariefotografering. Derfor nytter det ikke å bare peke og trykke.
Wikdahl
så du mener en LAVERE lukketid på la oss si 0,1 sekund gir MER lys enn HØYERE lukketid si 1 sekund? Tror du rotet litt nå ;)

Det spørs om man mener 1 sekund er høyt eller lavt, derfor man bruker lang og kort så det ikke er tvil.

I og med at canon kameraet har 0 eller AKKURAT NÅ! helt til høyre på justering av lukkertid så kan man si at det er 0,1 som er den høye lukkertiden i ditt tilfelle (pga. den verdien er mer mot høyre).
Wikdahl
så du mener en LAVERE lukketid på la oss si 0,1 sekund gir MER lys enn HØYERE lukketid si 1 sekund? Tror du rotet litt nå ;)

corektomondo kjære akvarist, jeg rota :P

så ikke at han skrev "tid" mente lavere på lukkeren som i "tall". folk regner vel ikke om til tid når det er snakk om lukker...

min feil sorry
Neofax
[QUOTE=Wikdahl]så du mener en LAVERE lukketid på la oss si 0,1 sekund gir MER lys enn HØYERE lukketid si 1 sekund? Tror du rotet litt nå ;)

corektomondo kjære akvarist, jeg rota :P

så ikke at han skrev "tid" mente lavere på lukkeren som i "tall". folk regner vel ikke om til tid når det er snakk om lukker...

min feil sorry

hehe! ikke for og være ekkel. Men heter det ikke "lukkertid"? ;-D
jo det er helt riktig, men folk bruker forskjellig kamera å sier forskjellig, sååå... vi snakket vel egentlig bare forbi hverandre, men vi skjønte alle hva vi mente :P nok en gang SORRY ! nå følte jeg meg som en bessevisser ute kunskap :P
bare tulla jeg. hehe! Måtte leke litt besserweiser (el.no?) jeg også. *de gale har det gøy*

Men back on topic; Med et EOS kamera skal det være mulig og få stilt inn en hel del innstillinger, bl.a lukkertid, blender, fargepresentasjon og ISO. For og nevne noen.. Det er egentlig bare og eksprementere og knipse ivei for og finne den beste innstillingen til akvarie belysingen din.
Som medlem på nettby kom jeg over denne, syntes den var oversiktlig og grei som hjelp for fotografering.
Håper den kan hjelpe deg litt med å bli kjent med kamera og innstillingene på dette
Har lest alle de gode rådene og bildene kommer seg
Her er et nytt bilde
Der det er lysest nå er veldig lyst i virkeligheten også.[External Image]
Dette så jo virkelig bra ut.
Inaktiv bruker
litt av en forandring der ja;D
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap