Finnmarking i eksil (side 10)

Uff,det er kjedelig når folk ikke kan holde avtalene de har lovet eller si ifra at de ikke kan komme,skjønner godt at du blir irritert!
Det kan jo heller ikke være bra for fiskene,fra Akvarium til pose,til Akvarium igjen,for så og måtte repetere det neste dag,det må da stresse de?
Det er jo ikke så vanskelig og sende en sms i 2011...
Huff. Skikkelig dårlig gjordt av både pumpe og cory-kjøper...
Takk for støtten, det hjelper å blåse ut litt av og til :o)

Mye bedre humør etter å ha sett igjennom bilder :o) Her noen bilder av Lotus i det jeg flyttet ancistruser fra 160 litern til 375 litern. Maller er velig interessant !
Maller er kjempespennende! Det syns Karma også ;D
Fisket opp 10 guppyyngel fra karantenedunken i kveld. Fant også flere døde yngel i Sharksfilteret. Trodde jeg hadde yngelsikret det, men ikke godt nok tydeligvis.

Skal til Oslo i morgen, og skal levere cory, sakurareker og posthornsnegler. Skal være i Oslo kl 0800, så må tidlig opp for å gjøre klar til frakt.

Vurderer å spesialbestille et kar jeg kan ha i stuevinuet. et langt smalt kar, ikke for høyt, så fyller hele vinduskarmen. Grunnflaten blir da 24* 100 cm sånn omtrent, høyde 30-40 cm. Har en 19 liter stående der nå, og syns det gjør seg fint som "vindusbelysning" :o) Eneste problemet som jeg ser er at når sola står på vinduet blir karet fort varmet opp, så må ha noe som skygger for sola.
Fant 2 av de nye guppyhoene døde idag... samt flere yngel. Byttet 50% vann og fisket ut yngelen. Butikkguppy er skjøre greier altså. Håper yngelen vokser opp i alle fall.

Har gjort en avtale med en dyrebutikk som vil kjøpe ancistrus, sakurareker og eplesnegler fra meg, så har fanget opp endel ancistrus fra 375 litern i kveld. Heldigvis er de noen matvark som lett lar seg lokke fra med noen fortabletter :o)
Bruker en hjemmelaget fiskefelle av en 1,5 liters flaske, og en fortablett inni, så er denne veldig effektiv.

Må også vise fram den ene av mine 2 viftereker. Fine rekene :o)
Kjempefin tråd. Lest slutten, og begynnelsen. En dag jeg "kjeder" meg tar jeg midtdelen.

Synd med guppyene, men om du får de til slik du ønsker og etterhvert trenger enkelte avkom utplassert i nye hjem, så har jeg veldig lyst på noen eksemplarer. Lover å gi dem et godt liv, i så fall!
Å takk, så hyggelig å høre :o) Har rundt 40 yngel fra de 3 hunnene jeg kjøpte i forrige uke, så håper at de vokser opp, og da må jeg nok også finne nye hjem til en del etterhvert :o)

Jeg bruker også å ta for meg en personlig tråd nå og da og lese. Det er så mange fine, lærerike og morsomme tråder, og jeg syns det er hyggelig å lese om andres akvarieliv, nesten bedre enn å lese en bok i blandt :o)
bilde av fiskefangeren?

Espen
Fiskefangeren er veldig enkel, en 1,5 liters flaske som jeg har kappet litt av tuten av, delt i 2, og satt "halsen" feil vei i resten av flaska. Det blir som fiskeruse, let for fisken å svømme inn, vanskelig å svømme ut. Kan legge ut bilde senere :o)

Har kjøpt en porsa reol, og holder på å bygge den litt om så den passer bedre til mitt bruk. Den var til 3 kar, men med 50 cm mellom hver etasje så blir det alt for trangt til 40 cm høye kar, syns jeg. Beina var på hele 50 cm de også. Nå blir beina 15 cm, samt 70 cm fra første hylle til den neste. Skal kun ha 2 kar, så bruker overskytende porsadeler oga noen deler jeg har fra før for å få reolen som jeg vil ha den :o)
Et veldig interessant foredrag om maller på LOAKs klubbmøte på mandag. Moro med akvarister som er så levende interessert i fiskene våre :o)

Ble litt nyanskaffelser på mandag også, en L077 Bruno pleco fra Tam Alna, 2 fine guppydamer fra en dyrebutikk på Lillestrøm Torv, og noen villguppy med lokasjon venezuela på klubbakusjonen. Fiskene er trygt plassert i 3 karantenekar nå. L077 skal etterhvert over i 375 litern, og er litt spent på hvordan det går med den store L077 jeg har der fra før. Kjøpte denne på Tam Alna etter jul engang i år, og den har vel omtrent fordoblet størrelsen sin. Mulig den nye L077 får gå i 160 litern i stedet, de er helt rå på å knage alger av røtter og det trengs der.

Har plukket ut flere guppyyngel med tynn hale og teste ut med esha 2000 i en 3 litern på kjøkkenbenken. Har også avlivet et par småtasser som ikke så normale ut. Har kjøpt 5 hunner og en hann, men de 2 hunnene jeg kjøpte sammen med hannen har dødd. Den ene (eller begge) rakk å få masse yngel. Håper å få fram noen fine guppyer, avle videre på disse, og kjøpe inn nytt blod etterhvert for å prøve å få en rimelig frisk fin blå stamme.

Green laserne er i slaget igjen, de har lekt og klistet opp mange egg på kortsiden i 160 litern. Eggene er myke enda, og flere ser hvite ut så vet ikke om de er befrukta. Skal se om jeg greier å la være å plukke de og la de klare seg på egenhånd...

Jeg kom over tråden din nå og leste hele greia. en artig tråd som det blir morro å følge fremover.
Takk for det, Sjura, alltid hyggelig å se at noen liker å lese tråden min :o)

...klarer...ikke...la...være...må...plukke...cory...egg...

Plukket eggene som green laserne la i går, telte 37 stk, samt et par som var hvite. De står nå på kjøkkenbenken med brusestein, catappa og et eikeblad. Lurte jo på å bare la de være, men klarte ikke la være, hehe. Nå er det jo lenge siden jeg har hatt coryyngel å stelle med, og skal ikke være borte i ukesvis på en god stund.

Fikk pakke fra Unimati i går, bestilte svart filtermatte og litt fiskefor. Leste også et sted at fiskefor bør oppbevares i kjøleskapet, så skal rydde plass i en hylle i døra. Er jo greit å fore med for som har beholdt mest mulig av næringsstoffene igrunn.

Har også en bestilling inne hos Webzoo, venter bl.a. på noen porsarør til 2*160 liters reolen jeg holder på å sette opp. Tenkte først å lade en 3*160, men syns det blir for høyt og ruvende, så da blir det heller 2 kar med plass til litt utstyr under karet.
Skjønner godt det ble med tanken, angående coryeggene.
Ønsker du deg kamera til jul, eller når kan vi vente oss litt mer bilder?
Nytt kamera til jul hadde jo slett ikke vært dumt, hehe.

Måtte lete fram kamera og se hva jeg hadde av bilder på det. Legger ut et bilde av en eh... catfish...? ;o)

Et nydelig eksemplar da.
Ikke mye plasstrengende han sjefen der, selvom et større kar nok hadde gjort seg. hihi
[QUOTE=cara79]Takk for det, Sjura, alltid hyggelig å se at noen liker å lese tråden min :o)

...klarer...ikke...la...være...må...plukke...cory...egg...

Plukket eggene som green laserne la i går, telte 37 stk, samt et par som var hvite. De står nå på kjøkkenbenken med brusestein, catappa og et eikeblad. Lurte jo på å bare la de være, men klarte ikke la være, hehe. Nå er det jo lenge siden jeg har hatt coryyngel å stelle med, og skal ikke være borte i ukesvis på en god stund.


Kjenner til det ja ,det kløør i fingrene etter å plukke egg og vips så er de plukket selv om det ikke var meningen

Men det er jo gøy med corybarn da og de grønne er vel verdt å fostre opp
"Catfishen" foretrekker å ligge oppå akvariet, men ble litt sjalu over all oppmerksomhet fisk og kar får, så måtte visst bemonstrere litt :o)

Sølvi, bra å høre at det ikke bare er mine fingre som plukker coryegg sånn helt uten videre :o) De er jo søte, ja, til og med eggene er søte, syns jeg hehe
Coryeggene har fremdeles ikke klekket, kanskje de ikke er befruktet? De er mørke, men har catappablad sammen med de, så da blir de vel mørke uansett. Det har vært kaldere den siste uka enn sist jeg hadde coryegg, mener å huske at de bruker lengre tid ved lavere temperatur, så kanskje er det derfor de er trege. *venter i spenning*

Har gjort om på HMF hjørne i 375 litern. Hadde en medium 5 cm tykk matte, men har byttet denne i en 2,5/ 3 cm tykk grov matte. Den gamle matten var rimelig tett, og med boyu filteret i tillegg så vil jeg heller ha en grov matte som ikke må rengjøres på veldig lenge :o) Har vært litt mye partikler og støv i 375litern i det siste, så får se om det hjelper å bruke grovere matte og la det utvendige filteret jobbe mer. Minner meg om at jeg må bytte filtervatt i Boyuen, men gidder ikke krangle med den i kveld, så tar det senere. Har også satt på en spade på utløpet, ble litt mer strøm i overflaten av det. Syns det er lite fres til å være et så stort filter, så jeg burde kanskje rense slanger og sånt også for å se om det hjelper. Husker ikke hvor mange liter i timen det skal blåse ut, men det må da være mer enn det som kommer ut nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap