Finnmarking i eksil (side 11)

Woohoo, coryeggene klekker :oD
Se der ja, søte egget med hale
Så moro! Gleder meg til det blir min tur :o)
Har telt rundt 25 søte små sytråder med mage på :o) Hadde helt glemt hvor små nyklekte cory er, for ikke å snakke om hvor søte de er der de piler rundt når jeg forstyrrer de med å løfte på catappabladet for å telle de og nyte synet :o)

Har satt artemia på klekking nå, så da blir det mat i morgen, forhåpentligvis. Har den samme posen med artemiaegg som kjøpte til det første kullet, den har ligget i kjøleskapet hele tiden, så håper det er litt futt igjen i de. Bare litt igjen, så må uansett kjøpe mer ganske snart.

Dene ene guppy damen har også formert seg. Har hatt den gående alene i en 12 liter med hang on filter på en stund, og nå er det flere små guppyer der. Har flyttet damen tilbake til de andre guppyene, så får ungene være i 12 litern.

Venter på pakken fra weboo nå, sånn at jeg får satt opp reolen min. Har 2 160 litere, men de er gamle og slitte, og det ene skal i alle fall byttes ut snart. Har litt lyst til å kjøpe en 152 liter med målene 95*40*40 cm, og ha en 160 liter over dette, da fyller den ut porsareolen perfekt :o)
Åh, så arti med sytråder ;D

Gleder meg til bilder av oppveksten til søtingene...
Grattis med corybebiser Den ene skjønne grønne jeg kjøpte av deg, fant jeg inntørka under sofaen! Den må ha hoppet ut under vannbytte... Uff, liker IKKE!

Men du får si i fra om du har noen sakura-reker som skal selges snart da
Takk for det Linda :o) Leit at du mista den ene grønne. Har en del sakurareker, men har ikke tenkt å fange og selge noen enda, desverre.

De nyklekte grønne fikk nyklekt artemia i går kveld for første gang. Guppyyngelen får restene etterpå,og det ble kanskje litt mye, de er trill runde i dag etter 2 foringer med artemia. Må huske å få tak i flere pipetter, de holder ikke så lenge.

Har også fått melding fra Weboo om at pakken med porsarør omsider er på vei :o) Fikk mail om at han hadde fått inn feil farge, og måtte bestille på nytt, men nå er de altså på vei.

Artemia er egentlig noe søl... i tillegg til lukta når den har stått ei lite stund. Blærgh. Har 2 pulverkaffeglass med artemia stående og putre, lager en ny for hver dag, og bruker den "gamle" til 2 foringer. Nå har jeg jo erfart at artemia er best å fore opp yngel på, og ettersom jeg klekker mye mer enn 26 små sytråder greier å spise, så blir det litt til guppyyngelen og de andre fiskene også, og det har de overhode ikke noe i mot.

Ellers har jeg brukt dagen til å omsider fikse porsareolen. Jeg kjøpte en reol brukt, og bestilte noen 60 cm rør da den ikke var helt som jeg ville ha den, og nå står den her, klar til bruk. Var lenge usikker på om jeg skulle ha en reol for 2*160 liter eller og 160+ 152 liter, og valget falt på den siste. 152 liter er 95*40*40 cm, og passer dermed perfekt inn under en 160 liter. Reolen ble 80 cm høy, og med 160 l oppå blir den totalt 125 cm med armatur, akkurat passe for å slippe å bruke noe å stå på, håper jeg.

Skal bestille et 152 liter kar med svart ramme hos Aquamanias, og lurer på å bestille et utvendig filter til karet i samme slengen. Har en innvendig bakgrunn jeg kan bruke til å lage filter bak, men syns bakgrunnen tar så mye av karet, så må vurdere det litt til.
Corybebbiser :o)

Har tatt bilder av mine 1 uker gamle småtasser. Det klekket 26, og det er fremdeles 26 stk. Tok bilde i forbindelse med bytting av boks og vann, de har vanligvis en bit catappablad og litt mose å gjemme seg under.

Siste bilde er de 2 hårballene som er veldig fornøyd med den nye kurven oppå 375 litern :o)
Nusselige yngel, og nyyydelige puser ;D
Helt enig! Vil ha sånne, og det gjelder begge arter. Men kommer det flere katter i hus nå flytter Henry gammelkatt ut er jeg redd ;o)
Åå, jeg vil og ha sånne nydelige kattepuser...Men kan ikke i Oslo, eller har hvertfall ikke samvittighet til det. Snufs.

Da hjelper det å få små bartesjarmiser i stede. Gleder meg som om i morgen var juleaften! Sees
Hvis jeg vinner stort i lotto en gang, så skal jeg kjøpe en gammel villa med stor hage, gjerde inn med kattesikkert gjerde, innrede huset til katter, og tilby alle hjemløse katter et hjem... i alle fall alle jeg får plass til :o) Og deretter ansette noen mennesker som sliter og trenger litt omsorg til å kose med kattene :o)

Den mer reelle planen min er å bli den sære gamle dama i gata som ungene er redde for, som bor i et merkelig lite hus, omgitt av katter... hehe


Tilbake til fiskene :o)
Har til nå brukt pipette når jeg høster artemia, til jeg plutselig kom på at sprøyte må jo være mye lettere ! Og det var det, hehe. Bruker en av sprøytene til JBL vanntestsettet nå, men skal kjøpe sprøyter i stedet for pipetter neste gang jeg er i nærheten av et apotek.

Har solgt 16 av de grønne ungdommene som ble klekket i juni denne uka. Har mange igjen, men solgte de største, og resten må få vokse litt mer før de får nye hjem. Det yngste kullet spiser og vikser de også, og er ikke lengre sytråder med kule på, men små yngel på en 1 cm eller så.

Legger inn et bilde av barneavdelingen min :o) Har 2 3liters plastbokser stående på en glasshylle, en med yngel og en med rent byttevann. Hver kveld tømmer jeg ut det gamle vannet, og tømmer forsiktig yngelen over i boksen med rent vann. Vasker den "gamle" boksen og fyller rent kaldt vann som bli satt til temperering ved siden av yngelen . På morgenen bytter jeg ca 50% vann på yngelen og fyller opp bytteboksen med rent vann igjen.

Yngelen får nyklekt artemia morgen og kveld etter vannbytte. Jeg bruker pulverkaffeglass til å klekke artemia. Setter på en ny hver kveld, slik at jeg hele tiden har tilgang på fersk artemia. Ser at noen bruker natron til å heve pH, men jeg bruker likeså godt bittelitt pH+. Har hengt luftpumpen opp så den ikke ligger og durer. Om den skulle stoppe får jeg heller ikke tilbakeslag, og siden yngelen står høyere enn artemia klekkerne, så risikerer jeg heller ikke at det renner saltvann til yngelen om luftlumpa stopper av en eller annen grunn.
Stilig oppsett og så enkelt det virker,må jo være himla greit og ha det på kjøkkenet.(Eller er det badet..?)Og takk for tipset om høsting av Artemia,skal ha det i bakhodet hvis jeg noengang ender opp med en barneavdeling av min egen engang.
(Drømmer seg bort til ett nytt Akvarium med bare yngel...)
Skulle gjerne hatt en egen lite kjøkkenkrok til akvarieting, ja. Men greit å ha kjøkken alene, og kan søle med artemia og okkupere benkeplass til cory oppdrett :o)

Venter på 152 litern fra Aquamanias. Den kom ikke forrige uke, og han trodde ikke den kom denne uka heller. Men kom på at jeg kan sette 160 litern på toppen i reolen først, så kan jeg sette inn 152 litern under når den kommer. Må også skjære løs en innvendig bakgrunn fra en annen 160 l, jeg skal bruke den i 152 litern. Må sette inn rist i den, og har 5 cm hullsag, men ikke drill som er sterk nok til å borre i bakgrunnen... Trenger besøk av noen med en sterk drill ;o)

Litt usikker på om jeg skal ha en sirkulasjonspumpe og lage filterløsning bak bakgrunnen, eller lage noe enkelt bak bakgrunnen og bruke et utvendig filter med innsug bak bakgrunnen. Er jo mye plass bak den bakgrunnen til å lage filter, så dumt å ikke utnytte det. Tenkte et par staver av blåmatte, og fylle opp med bioballer i mellon, evt terninger av blåfiltermatte. Må huske å lage staver av grov matte, så de ikke går tett. Bilder kommer sånn etterhvert :o)
Skal hilse fra grønnbartene og si at de koser seg glugg ihjel. Litt sjenerte er de, men ikke rart da de har hedersplassen på stua. Man kan bli sjenert av mindre.

Håper du snart får satt igang reolen, og tatt bilder ja.
Bra å høre :o)

I dag har jeg tatt ut alt fra 160 litern, satt reolen på plass, og satt karet på toppen. Har hatt storrengjøring i karet, og er ikke helt ferdig enda. Pumpa går i en 50 l balje sammen med fiskene nå. Sanda lukta ikke godt, og så ikke mange sandsnegler. Den ene jegersneglen jeg hadde, har forsynt seg godt. Fant skallet for en stund siden, uten snegle i. Kanskje den spiste seg i hjel..?

Silte all sanda igjennom en hov og har dermed fanget opp alt av snegler som var på bunn. Et sammensurium av vanlige sandsnegler, tiara sandsnegler, sebrasnegler, skivesnegler, posthornsnegler, store og små eplesnegler. Noen ser døde ut, så har tømt de opp i en isboks, og flytter de som krabber oppover kantene over i en annen boks. Skal sortere litt, og sette de fineste sneglene tilbake i karet, da noen har dårlig skall etter at pHen har vært for lav. Har skylt sanda flere ganger, og vasket karet innvendig. Skal plante i morgen, plantene får ligge i ei bøtte med vann i natt. Skal ta noen bilder når jeg er ferdig :o)

Endlers guppyynglene jeg kjøpte på klubbauksjon for 2 måneder siden har selv fått yngel. Har nå 12 voksne og 4 små. Har også massevis av ancistrus og 144 yngler og en del green laser yngel i tillegg til 7 voksne. Voksengruppen min var 6, men en av de små fra det første eller andre kullet har vokst godt, så jeg ser ikke hvem av de 7 som er avkommet...

Noen av green laserne ser tynne og puslete ut, så lurer på om jeg skal kjøre en runde med prazipro, da det kan være innvollsorm. Eller så forer jeg for lite i forhold til antall fisk i det karet, slik at de minste taper i matfatet. Har lest litt om Kaliumkur mot gjellemark på diskus, og skal lese litt mer om dette er en metode som kan brukes på andre fisker, og mot andre parasitter. Høres litt skummelt ut, denne kalium kuren, men kanskje det er verdt å prøve om den tar "alt" av parasitter og bakterier? Må lese litt til, tror jeg :o)
Har akkurat kommet hjem etter en tur innom Aquamanias på Kløfta. Klarte faktisk å dra derfra uten å kjøpe fisk ! ( reker teller ikke...... )

Kjøpte bl.a. en Eheim pro 2 som jeg skal bruke i 160 litern, så skal jeg flytte Eheim pro 3 over til 375 litern og selge Boyu filteret. Syns er er stort og uhåndterlig, dessuten bråker det mer enn Eheim filteret. I 152 litern som skal stå under 160 litern skal jeg lage filter bak bakgrunnen. Noe som minner meg på at jeg trenger en pumpe, Eheim compact 1000 pumpen jeg har liggende bråker en del, syns jeg. Er en skikkelig lydnazi igrunn....

Har lyst å lage egen bakgrunn til 160 litern. Male på lerret, og krølle det sammen og se hva det blir. Må lese litt om hvordan det gjøres, tror jeg :o)
Husker ikke om jeg har nevnte det før her, men driver og leser om "kaliumkur" for tiden. Har lest tråden om diskus og gjellemark, og har funnet mer på Koi.no.

Ser det er litt ulike framgangsmåter, men det avhenger vel litt på hva man vil bli kvitt, og litt praktiske hensyn når det ene fremgangsmåten gjelder Koi i dam.

Søker etter mer informasjon, syns det høres ut som en grei metode for å "avluse" nye og gamle fisker. Kaliumkuren virker dessuten mot bakterielle infeksjoner, og mot sopp, etter hva jeg kan lese.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Bakkene
Reklame for plussmedlemskap