Finnmarking i eksil (side 15)

Jeg liker denne bakgrunnen veldig godt selv, Animorpher :o) Ekte, ja, den er i alle fall hard som stein ! Mener å huske at jeg bestilte den fra Aquamanias i 2008 (eller var det Webzoo?).

Har omsider fått borret hull til innsugsrista. Den satt som støpt, men ska ta på litt silikon for sikkerhets skyld. Fant også ut at jeg ikke har nok filtermatte til å lage staver for å avgrense rom bak bakgrunnen, så en bestilling er nettopp sendt til Aquamanias. Tenkte først å bruke bioballer bak, men har så mye smådeler av filtermatter liggende, så tror jeg kutter opp dette i 2 - 3 cm kuber og bruker det istedet. Skal også ha litt plass til filtervatt, som skal byttes etterhvert.

Kan igrunnen bare silikonere fast bakgrunnen, så kan jeg lage og montere de stavene senere. Har bare en innsugsrist, som sitter ganske langt nede. Om den går tett, så er bakgrunnen litt lavere enn karet, så vannet renner over bakgrunnen, ikke ut av karet. Rista er plassert ca 6 cm over bunnen, dvs like over sandnivået. Jeg håper at malledritt og annet avfall som lett blir liggende på sanda blir dratt inn i filteret, men at sanden blir liggende. Det gjør vel forsåvidt ikke så mye om det kommer litt sand igjennom rista heller, den gjør vel neppe noe skade.
Noen bilder :o)

1. en liten grønn, 2,5 mnd.

2. Karstein kampfisk. Han er faktisk 2,5 år nå.

3. Sommerfuglciklide hannen min. Vakker !
Da er bakgrunnen silikonert inn i 152litern ! Den bør sitte godt med tanke på de enorme mengdene med silikon jeg klarer å bruke på en skarve bakgrunn.

Har fått noen vakre guppyhanner, men de er ikke akkurat lette å ta bilder av.


Levendefødere er fullstendig umulige å ta bilder av...
Kan ikke være mer enig ,at de ikke kan være i ro i et par sekund så de kan bli fotografert
Inaktiv bruker
Kule bilder. kjempe stilig den kampfisken.
Tja, med GODT lys og klapp lukkertid så kan man få ganske stilige bilder.
Savner fotokonkurransen :/
Det går sikkert med et bedre kamera, men jeg har et høyt ordinært passe gammelt lite et. Gøy å ta bilder av fiskene, men har ikke nok fotointeresse til at jeg ser nytten i å investere i et bedre kamera. Men det er jo flott å se bilder som er gjort masse flid med, med god kvalitet, kappet og redigert :o)
Da har jeg mekket filter bak bakgrunnen til 152 litern :o) Tenkte først å fylle opp hele midtdelen med blåfilterbiter, men ombestemte meg og satt inn nok en "stolpe", og fylte opp med filtervatt på den ene siden. Dette filteret BØR være effektivt :o)

Har satt karet på plass, fylt med vann og satt i gang pumpa, og det ser ut til å fungere i alle fall. Har et New Jet 600 pumpe. Har også plass til en varmekolbe bak bakgrunnen. Pumpa durer litt, men det får jeg leve med.
Ønsk deg en Eheim Compact, har to gående i 85-liter uten dekkglass, kan ikke høre en lyd. Hos 530 går det seks stykker i en reol, null during der også ;o)
Hm, tror faktisk jeg har en Eheim Compact liggende et sted... Pumpa jeg har nå bråker ikke mye, men jeg er "litt" lydnazi... tåler igrunnen ingenting av durelyder. Andre lyder MÅ jeg vite hvor kommer fra. Får helt fnatt av å sove på steder er ventilasjonsanlegg e.l. lager lyd. Hører også klart og tydelig sånne musejagere som folk liksom ikke skal høre...

Vekkerklokka derimot, DEN reagerer jeg veldig tregt på :o)
Fant Eheim pumpa, og prøvde med denne. Durelyden var der fremdeles... Om jeg legger pumpa oppi karet helt løst, så hører jeg ingenting. Tror den på en eller annen måte står i spenn og vibrerer mot bakgrunnen, slik at det blir resonans i hele karet.

Hullet jeg har borret til slangen fra pumpa er for stort for slangedimensonen som jeg bruker til disse pumpene. Hullet er borret for 22mm, ikke 16 mm, da jeg brukte en større pumpe forrige gang jeg brukte bakgrunnen. For at ikke vann skulle komme inn denne veien, så trædde jeg en liten bit 16/22 slange utenpå slange til pumpa akkurat der den går igjennom.

Tror jeg heller silikonerer igjen hullet og legger slangen over bakgrunnen, for løsningen med pumpe og slange som er for lite for hullet blir bare vanskelig å ta ut når det må rengjøres ect.

Har byttet rundt på T5 lysrørene i 375 litern i dag. Bruker bare 2 av de 4 rørene, og 2 av de har vært i bruk snart 2 år nå. Kjøpte armaturet brukt med 4 lysrør, så i stedet for å kjøpe nye, så byttet jeg bare for å "bruke opp" de 2 rørene som ikke har vært i bruk hos meg. Syns det blir mer enn nok lys med 2 rør.

Har også gått over 160 litern, byttet vann, renset filterkuben på innsugsrøret og luket. Der trenger jeg nye lysrør, så må prøve å huske på det. L144 hannen har sluppet ut et nytt kull for ikke lenge siden, og ligger nå og vifter på et nytt kull. Jeg ser ikke så mange, så han har ikke så veldig store kull. Hannen er stor og fin, men damen er mye mindre, og antagelig nettopp blitt kjønnsmoden.

Har 2 til gule i tillegg til paret. De er kjøpt på klubbauksjon som yngel og har vokst opp i 375 litern. Har solgt 2, en går fremdeles i 375 litern, og en hunn har jeg fått tak i og flyttet over til 160 litern. Den siste i 375 litern er også en hunn, og når jeg får tak i den, så skal den også forenes med sine gule artfrender.

Var innom Aquamanias i går og hentet filtermatten, og de hadde masse fine redmoor røtter inne ! Har egentlig en annen rot som jeg har tenkt å ha i 152 litern, men redmoor røtter er fine... Dessuten er de ikke så massive, slik av bakgrunnen også vises... Må fylle med sand, rot og se, tror jeg :o)
Da har jeg begynt å innrede og kjøre inn 152 litern :o)

Kan jo kickstarte filterbakgrunnen, men jeg har lyst å prøve salmimetoden. Kjemi er jo moro når det kan brukes til noe gøy ! Har tilsatt 2 ml salmi 2 dager på rad, og har målt pH og NO4. PH ligger på 7 og NO4 på 2.

Har vasket en rot jeg hadde liggende, og satt den i karet sammen med noen steiner og planter. Har ikke lyst å ha masse planter i dette karet, da kommer ikke bakgrunnen så godt frem, og den bør synes, syns jeg. Skal heller satse på mye flyteplanter, og litt dunkel belysning.
cara79
Kan jo kickstarte filterbakgrunnen, men jeg har lyst å prøve salmimetoden. Kjemi er jo moro når det kan brukes til noe gøy ! Har tilsatt 2 ml salmi 2 dager på rad, og har målt pH og NO4. PH ligger på 7 og [B]NO4[/B] på 2.


Morsomt. NH4?
Ser man det, her har jeg brukt feil benevnelse på NH4 ganske så lenge. Mente selvfølgelig NH4, ja :o)

Idag var pH 7 eller 7,2 og NH4 var 1. Tilsatte 2 ml salmi.

Kom hjem fra klubbtur på Dahls Dyrerike kl 0200 i natt. Orket ikke begynne med tilvenning, så fiskene overnattet i 3 liters bokser på kjøkkenbenken. Var også innom en på tur hjem og kjøpte en nydelig liten L200. Har en fra før også.

Kjøpte ikke så mye, men moro å se den nye butikken. Hadde jeg hatt råd, så skulle gruppen med New panda havnet i 152litern etterhvert. Ellers var det mye annet gøy å titte på, og mange akvarister å skravle med.

Bilder av New panda, blue moskow guppy og en rokke(?).
Har byttet navn :o) Det vil si, i stedet for å bruke et anonymt brukernavn, så bytter jeg til fornavn Stine Mari. For å ikke forvirre meg selv (og andre) for mye, så tar jeg det litt gradvis. Så om 3 måneder eller så blir det kun StineMari :o)

Falt helt i staver over en par seilfinnemolly på Dahls i går, og det ble med meg hjem, sammen med en dvergguramihann og noe gule kuleskjell. Kuleskjellene slapp jeg ut i rekekaret i går etter en kort tilvenning, og i dag var de borte ! Etter et øyeblikks febrilsk leting, så kom jeg på at de graver seg ned... tror jeg ser tungen på en av de, men er ikke sikker...

Dvergguramihunnen så ut til å like å få en hann å flørte litt med. En meget flott en også. De gikk en stor gruppe med meget store pene dvergguramier på Dahls, til 49 kr stk.

Var litt redd for at Karstein kampfisk skulle se på seilfinnemollyhannen som en konkurrent, der den flotter seg med den praktfulle finnen. Men de var heldigvis helt uinteresserte i hverandre. Derimot ser det ut til at seilfinnemollyene er veldig opptatt av perleguramiene ! Og den ene perleguramihunnen prøver å flørte med seilfinnehannen. Gøy med ny fisk :o)

Disse mollyene skal jo ha relativt hardt vann og høyere pH enn jeg har i karene mine, og gjerne litt salt attåt. Vurderer å flytte de over til 152litern når den er ferdig innkjørt, og ha "levendefødervann" der. I det siste har nesten alle sneglene mine dødd, så et kar med høy pH og GH er sikkert bra for snegler også.

Bilde at ene veggen i stua mi :o)

Skal ha skyvedører over 152 litern nederst i reolen.
Til sommeren skal jeg ta ut 375 litern, bytte ut stolpene i porsabenken med noen som er 15 cm høyere. Da vil 375litern bli like høy som reolen, og jeg får plass til et 30 cm høyt kar under, der jeg har pumpene stående nå. Pumpene skal bygges inn i den borterste halvdelen under 375litern.
Fant dverguramihannen død i dag. Skjøre fisker, disse dvergguramiene...

Seilfinnemollyhannen ser ut til å ha fått munnsopp, så har medisinert med esha 2000. Leppa ser heldigvis bedre ut idag, dvs bare en liten hvit flekk midt på underleppa.
Trist
For meg som kjøpte av samme "Lasset" får jeg håpe mine holder litt lenger... All is well so far...
Ja, håper det går bedre med dine Truls :o)

Mer sykdom...

Seilfinnemollyene har fått hvitprikk. Har medisinert med Esha exit og 2000 mot dette og mot munnsopp. Tok de også ut av karet i går og gav de et saltbad. De har fremdeles prikker idag, men de virker ellers normalt aktive. Ser ikke prikker på noen av de andre fiskene. Er på 3. dagen en Esha exit i dag, men kommer til å fortsette kuren noen dager til. Om smitten sprer seg, eller de ikke blir bedre, så blir det temperaturkur.

Min gode gamle kampfisk Karstein svømmer nå i fiskehimmelen. Han har sett pjusk ut noen dager, så jeg satt han i en 12 liter med brusestein og kolbe i går. Kunne se ut som han hadde sloss med en annen fisk, den ene finnen var revet opp, og han hadde sår på ene siden av kroppen. I formiddag lå han på siden og pustet såvidt, så jeg valgte å gjøre kort prosess. 2,5 år gammel ble han. En av de største kampfiskene som jeg har sett var han også. Kanskje kommer det av at han aldri har bodd i mindre kar enn 50 liter.

Guppyhunnen med endetarmsorm svømmer fremdeles rundt. Etter 2 runder med Sera Nematol så jeg ikke fremgang, dvs det hang fremdeles røde tuster ut fra gattåpningen. Styggelig mager er den også. Den har også fått esha 2000 kur, og nå er de røde tustene borte !?! Vet ikke om den overlever, da den er så avmagret at jeg egentlig burde avlivet den, men så lenge den svømmer normalt og spiser, så ser jeg det ann...
Sjukdom i karene er virkelig frustrerende, og nå syns jeg du har fått din andel for ei stund Stine...

Hvordan går det med super-rot damen forresten? Lar hun seg sjarmere av herren med bart?
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap