Finnmarking i eksil (side 2)

Fikk jeg lyst til en tur inn å titte ?? neiiiida hehe
Hils ho på hjørnet

Mvh Per
Ps Kommer før du aner det
Yngling.
Det er bare å komme innom for å titte og klappe Luna Langøre blondviking ;o)


Av de 4 kampfiskynglene har jeg nå 2 igjen. De går sammen i en 54 liter sammen med en liten sverddrageyngel. Den ene er mye større enn den andre, så jeg skal rigge til noe idag så jeg får skilt de. Tror det er 2 hanner, men er ikke helt sikker. Desverre døde kampfiskhunnen min, så det blir ikke flere kampfiskyngel med det første. Kakaduehannen har også svømt til de evige fiskedammer, uten at det ble yngel som overlevde.

Sverddragerne yngler ivei som vanlig. Begge 128 literne er stort sett okkupert av svergdragere for tiden. Har også oppdaget noen egg på glasset hos sterbaiene. Plukket noen og satt i en fødeboks oppi karet, men jeg ser at det er kommet mugg på de, så det spørs om det blir noe. Har flyttet Karsten kampfisk, så kan jeg ta noen kaldvannsbytter på coryene uten at Karsten får kaldvannsdusjer. Hadde vært moro med coryyngel

Har lenge hatt en del penselalger, så i går var jeg på Dahls Dyrerike og kjøpte 4 SAE. Kjøpte også 2 perleguramihunner til de to ungkarene som går i 530 litern. SAEne slapp jeg ut i 54 litern som kakaduehunnen gikk i. Hun likte ikke inntrengere i HENNES kar, så flyttet henne til 530 litern så SAEne får jobbe i fred. SAEne skal få jobbe seg igjennom alle karene og tilslutt bo i 530 litern.
... og mer yngel... :o)
I går byttet jeg en gruppe Sverddragere mot en kampfiskhunn og 2 apistogramma atahuelpa. Planen var å plassere de sammen med 4 ancistruser i 128 litern som akkurat ble tømt for sverddragere, men da jeg oppdaget både nye sverddrageryngel og ancistrusyngel der så fikk de gå i det andre 128 litern, sammen med noen sverddragerungfisk, eplesnegler og L066. Yeey, jeg har fått små sugemallebebiser :oD

Sterbaiene har også lagt egg, men ser at det er kommet mugg på eggene. De sitter fremdeles i karet, ingen andre fisk som kan ta eggene og ser ut som om sterbaiene lar eggene være i fred. Har eikeløv i karet, og bytter ca 10 liter vann nesten daglig. Vet ikke helt hvrdan jeg skal unngå mugne egg, noe lavere temp kanskje. Har nå rundt 26 grader i karet, og pH på 6.
Ancistrussmåttinger er søte :oD

Har telt minst 30 småtasser som sutter på alt de finner i karet, og det ser ut som de har vokst litt også. I morgen er det en uke siden de slapp ut av hula.
Og pappa Storebart ligger og vifter i hula igjen! De 2 hunnene henger rundt hula til Storebart og gjør seg til for han og småkrangler seg imellom. En undervannskjærlighetsdrama på gang her gitt. Den andre hannen (Lillebart) har jeg ikke sett idag, men han dukker vel opp igjen.

... og ikke rart at kakadueciklidehunnen ble amper på SAEene som havnet i kret hennes, oppdaget plutselig at det VAR yngel igjen der! 2 kakadueyngel, som jeg flyttet til de andre småtassene i 128 litern. Moro om disse 2 klarer seg :o) De er ca 0,5 cm, en ene er noe større enn den andre. 54 litern som de gikk i har en del alger så 4 SAE holder på å rydde karet. Forer ikke, derfor flyttet jeg yngelen så de kan gå i et kar der jeg forer med yngelfor likevel.

Ancistrusene har forskjellige fargenyanser. Ingen albinoer, men noen er mørk brun og andre er lyse, nesten sandfargete. Den ene hunnen er ganske lys, regner med at det er naturlig at brunfargen vil variere noe på et kull.
Nesten 2 måneder siden sitt gitt. Har hatt en litt laber periode med bl.a. hvitprikk i 530 litern. Ble til slutt kvitt det med 5 dagers varmekur. Mistet 2 praktbotiaer under medisinering før varmekuren. Fiskene taklet varmekuren utmerket, til og med de 2 Denisonbarbene som jeg ikke flytta ut av karet. Var litt redd for at Denisonene ikke skulle tåle varmen, så flyttet mesteparten av gruppa ut av karet under varmekuren. De var i "karantene" ca en måned før de fikk flytte tilbake. Har ikke hatt flere utbrudd *krysse fingre*

Ble litt lei og bestemte med for å kvitte meg med en del kar og la ut alt til salgs. Det ble slitsomt... fikk så mye telefoner, SMS og mail av folk at det gikk litt i surr og jeg rakk antagelig ikke å gi tilbakemelding til alle som prøvde å ta kontakt. Solgte 4 kar og en del fisk, og beolder resten sånn intil videre.

Må vel prøve å selge unna noen ancistruser, har ca 100 yngel gående i de 2 128 literne, fra 1 til 3 cm store. De er jo bare 2 måneder, men de største er 3 cm med halen, og det er det de minst bør være ved salg etter hva jeg har forstått. Har satt pappa Storebart i den nederste 128 litern mens hunnene går igjen i den øverste for å ikke få for mange yngel. Den minste hannen fant jeg død før jul, uten at jeg vet hva som skjedde med han.

Sverdrageryngelen i den øverste 128 litern vokser tregt av en eller annen grunn. Har foret med yngelfor (malletabletter til ancistrusene), og har byttet vann ofte pga mye malleyngel. De er jo 2 måneder nå og rundt 1,5 cm store. Aner ikke hva som er normal veksthastighet på sverdrageryngel, men mener at de forrige kullene vokste raskere til tross for mindre plass.

Ellers har jeg også oppdaget at HMF gir penselalger... visstnok fordi at disse filtrene er for effektive pga stor overflate og filrerer vekk en del av de sporstoffene som plantene trenger, og dermed kan alger ta over når plantene stagnerer i vekst. Skal forske litt på dette, kanskje redusere tykkelsen på matten og se om det blir noen endring. Evt skaffe mange flere SAE...
På tide med en liten oppdatering igjen. Har fått tak i et par 144, som nå går sammen med en kampfisk i den nederste 128 litern. Hannen ligger og vifter i hula si, og jeg venter spent på små gule bebbiser :o) Eplisene i karet har virkelig hatt "o jul med din glede", jeg har talt 10 minimaiser de siste ukene! Har blitt flinkere til å holde GH oppe i karet, sånt liker snegler.

Burde egentlig selge unna mer fisk og akvarier da jeg skal flytte i løpet av våren. Ser mørkt ut for 530 litern, resten av karene vil jeg beholde. Ser så smått etter et større kar, ulogisk nok når jeg er igang med flytteplaner... men tanken er å få på plass et kar på 2 meter i ny bolig, flytte over fisk og selge 530 litern i stedet for å dra den med meg. Syns at praktbotiaene og denisonbarbene fortjener mer plass å strekke ut på.

Prøver også å finne ut hva som er i veien med sverddragerungfiskene mine. Har nå igjen 7 stk sammen med ancistrusene. Lurer på om det er innvollsorm, evt en bakteriell infeksjon. Har kjørt en varmekur mot hvitprikk, og sverddragerne kviknet til en god del. Samtidig har jeg på følelsen at det er noe annet som er årsaken til hvitprikken, men vil ikke medisinere før jeg er sikker på hva det er. Det kan jo hende at er det noe i veien med dette kullet, noe genetisk. Jeg og sikkert mange andre har opplevd at medisin "ikke virker", men det hjelper jo ikke å medisinere hvis fisker er feildiagnostert og man bruker feil type medisin. Føler at jeg har et stort kunnskapshull når det kommer til fiskesykdommer og behandling.
Heisann Cara
Har du tenkt noe på pris på 530'n ?
Hvor skal du flytte ?? Ikke for langt unna håper jeg

Mvh Per
PS hilse ho med smilet
Tja, hva med å bytte med 1100 litern din? ;o)

Nei, vi får vel ta sånn salgsprat på mail, men jeg har ikke tenkt kjempehardt. Må se litt ann når det blir flytting også, og om det blir langt unna, det vet jeg ikke enda.

Ho med smilet er storfornøyd etter å ha fått smakt på elgkjøtt fra Finnmark, har familiebesøk hjemmefra så da må vi spise ordentlig mat :o)
Jeg ble ikke våt i alle fall....
... jadda... da blir det litt fortgang i bytting av kar likevel da. I formiddag hørte jeg "pop" fra 528 litern, og plutselig hadde jeg helt ufrivillig vision varianten, dvs med buet frontglass. Skruen i toppstaget røk! 2 sekunder tenkte jeg "hva i hel.... gjør jeg nå??", før jeg kom på at å tappe ut vann var sikkert en god ide. Som tenkt så gjort.

Har vurdert litt fram og tilbake i det siste å selge dette karet og enten kjøpe et kar som er større etter flytting, eller et noe mindre kar, samtidig selge unna noe fisk. Har solgt praktbotiaene idag, men vil beholde denison barbene hvis jeg får tak i et anstendig kar til de. Det lureste hadde nok vært å selge unna fisk og drøye akvariumskjøp til etter flytting, men hei, jeg er kvinne og ulogisk... og i tillegg akvaholiker...

... og i dag ble det nytt kar! Kjøpte et pent brukt akvastabil 325 liter hos en hyggelig kar i Rakkestad. Fikk med masse fisk, noen skal jeg beholde, og resten har jeg lagt ut for salg / gi bort. Har fått karet inn i stua, vatret opp og fylt på med vann og sand fra Biltema. Dette blir bra :o)

Fotokameraten min har en dårlig uke, ellers skulle jeg ha lagt ut noen bilder av bl.a. de 3 flotte corydoras "green laser" som fulgte med karet. Må jo kjøpe flere grønne venner til disse, en virkelig flott bartefisk! 2 L200 fulgte også med, flotte maller.

Skal se om jeg får festet det midtstaget i 528 litern, så kan jeg selge et brukbart kar. Dette naglesettet ser ut til å være det som skal til.

3 ulike bakgrunner
I dag har jeg skifta vann og stabla røtter i 325 litern.

Var ikke helt fornøyd med foliebakgrunnen så ville prøve noe annet. Først snudde jeg folien og prøvde den blå siden. Neeeei... det så ikke "riktig" ut. Jeg måtte prøve med svart bakgrunn. Blikket mitt falt på en sovende hund som lå i en stol dekket av akkurat det jeg trengte. Et svart filtpledd fra Ikea. Bikkja måtte vike for bakgrunn, og svart ble det :o)
Bilde 1
Her fant jeg svart bakgrunn :o)

Bilde 2
Dandert på karet, klipte av det som ble til overs.

Bilde 3
Planter og utvendig pumpe på plass !
Hei.... er kun en lynvisit med en hilsen ;
blondviking er utestengt fra AF, om du vil snakke med ham så har han mail : lptinn@gmail.com

Stikker innom igjen en annen kveld, når jeg har fri fra 'postbud' jobben
Takk for det, uflaks! Prøvde å sende han mail, men det fungerte jo ikke når profilen er stengt.
Jeg har tatt ut den gamle bakgrunnen i det ene 54 litern og satt inn en slimline bakgrunn. En slimline del på 55*60 cm passer perfekt til 2 stk 54 litere :o)

Har satt 54 litern inn under 325 litern. Ble litt trangt over karet, men det går. Har laget "møbel" ved å sette inn hobbyplater inn i åpningene på porsabordet. Er ikke ferdig, platene skal males og få håndtak også.

Frontplata sitter fast med magnetlås. Det kunne ha gått å sette 2 54 litere under 325 l, men da får jeg ikke plass til de 2 utvendige pumpene under karet. Vurderer også om jeg kan plukke porsabordet fra hverandre og sette inn lengre poradeler og gjøre bordet litt høyere så det blir bedre plass til 54 litern under.

Har hatt 2 voksne perleguramihanner og et littt yngre par sammen i 528 litern. 325 litern ble kanskje litt for liten for 3 perleguramihanner, eller så har yngstemann blitt kjønnmoden og derfor mer kjeklete. Syns de har jaget hverandre en del etter at de ble flyttet, så i dag bestemte jeg meg for å kvitte meg med 2 av hannene slik at jeg sitter igjen med et par. Har lyst til å ha noen sorte kuhliåler eller en stim av en liten botiaart på bunnen i dette karet også.
Note: L144hannen har ligget i hula og viftet de siste dagene :o)

Holder på å lage et akvariebord til den ene 54 litern og en 43liter. Har skrudd og limt sammen bordet i dag, skal beise det i morgen. Digger hobbyplank, samt hyggelige mannfolk på Byggmakker som kutter ferdig alle platene sånn som jeg vil ha de :o)

Er veldig usikker på hvordan bunnlag jeg skal ha i disse 2 karene. Er litt lei av Rådasand. Har biltemasand i 2 kar, fin men litt for lys kanskje. Kan tenke meg svart sand, men har hørt at den ofter er farget svart og kan være uheldig for reker og sikkert for fisker også. Kanskje prøve den lyse slimlinebakgrunnen og biltemasand? Det blir lyst, men kan jo bli pent likevel.
...ender sikker opp med rådasand 0,4-0,8mm til slutt, som så mange ganger før :o) Liker fargen på kornstørrelsen over, men ikke strukturen. Litt for grusete på en måte. Savner Tanaelvsanda jeg brukte i Tana. Litt mørkere enn rådasand, jevn farge og tung, den lå helt i ro i karene.
Oæææ, lekkasje!!!!
Min første lekkasje!!!

Nei, jeg skal ikke feire... tappet ut den ene 54 litern for å tømme og silikonere inn bakgrunn da jeg oppdaget... vann??? Etter å ha tømt karet og snudd baksiden til skjønte jeg hvorfor. En sprekk bortover bakglasset, helt nede ved bunnen. Ser ut som karet har fått for mye belastning i hjørnet rett og slett. Det har stått på en MDF plate, kanskje den ikke var flat nok... Heretter skal jeg sette helglass på underlag, i tilfelle mangel på dette førte til sprekk!

Har et til kar av samme merke (waterhome), jeg håper det ikke er en generell svakhet med disse karene... Har jo flyttet en gang med disse karene, det kan jo hende at det med sprekk har fått seg en smell som jeg ikke har vært oppmerksom på. Ble heldigvis ikke noe særlig lekkasje, det kunne ha vært mye værre. Tross alt :o)

Ok, må-kjøpe-nytt-kar-til-Karsten!
Oppdatering etter flytting
Så har jeg igjen pakket ned akvarier og fisk og flyttet :o) Denne gangen ble det Steinkjer. Har satt opp 4 kar, flere blir det ikke (tror jeg). 128 litern ble satt opp med noen reker og snegler før påske, og fikk dermed kjørt seg inn før jeg kom med resten av karene og fisk. Hadde noen dager med litt NO4 og NO2 i 54 med Sakurareker og L144, men med mye vannskift og en ekstra innvendig pumpe som var innkjørt fikk jeg bukt med problemet.

Desverre døde den store fine L200 mallen min like etter flyttinga. Det ble nok for mye stress for den. Fiskene gikk i en 50 liters balje noen dager i mens jeg malte bakglasset på karet og satt det opp igjen. Da jeg flyttet fiskene over til karet var mallen død. Perleguramihunnen tok også kvelden dagen etter kjøreturen, og en SAE tok selvmord etter å ha hoppet ut av baljen en natt. Ja, så døde en sakurareke, antagelig av NO2 belastningen. Noen av denisonbarbene hadde hakkete ryggfinne etter flytting, men det forsvant raskt når det kom over i 325 litern igjen. Ga de en dose Esha Optima, men avventet behandling mot finneråte, og de ble heldigvis fine uten bruk av medisin.

Steinkjer er noe ganske annet enn Østfold, sett med en akvarists øyne. Har 2 dyrebutikker her, stort sett med vanlig selskapsfisk. Noe annet enn å ha Dahls Dyrerike i nærheten gitt. Men Trondheim er jo ikke så veldig langt unna, i finnmarksmålestokk :o) Men man bør jo støtte den lokale næringsliv (host), så nå har jeg 2 klovneplecoer i 325 litern. Trodde ikke jeg skulle se så mye til de, men de er stadig vekk ute på matjakt ved frontglasset. Fine mallene :o)

Da jeg pakket fisken oppdaget jeg at L144 hannen hadde yngel med plommesekk i skiferhula si. Sto lenge og vurderte om jeg bare skulle knerte småtassene med en gang etter som de antagelig ikke ville overleve flytting, men er visst blitt bløt og tenkte at de kan jo få sjansen i alle fall. Ca 12 plommesekker med sytråd på havnet i posen sammen med sin far, og i dag så jeg 5 små gule på ca en cm i det nye L144 karet :o)

L144 hannen har ikke vist hula noe stor interesse etter flyttinga, mulig står hula feil vei iflg hans preferanser. Nå står den midt i karet med åpningen mot en rot. Kanskje jeg bør flytte den til bakveggen slik den sto i det gamle karet.

Idag fikk jeg solgt reolen med 128 literne. Da har jeg "bare" 4 kar igjen, hvorav 3 er i drift og nr 4 står i pent nedpakket i garasjen.

Har hatt noen kloreker i 45 litern, men skal flytte de tilbake i 325 litern og ha snegler i 45 litern. Kloreker er flinke til å knerte snegler så det er ikke noe poeng å ha de i samme kar. Sneglene mine er ikke noe pene i skallet etter en periode med for lav pH og GH, men egg legger de og stadig dukker det opp små sebraepler. Har ikke så mange eplesnegler etter flyttinga, har lyst til å skaffe flere, gjerne blå og hvite. Har kun gule og lilla nå.

L144 hannen har fremdeles ikke vært i hula, den samme hula som har har hatt 2 kull i før flyttinga. Nå har jeg satt hula ved langs med bakveggen slik den sto i det forrige karet, men han har ikke vist interesse for den enda. 6 gule små tøffinger overlevde flyttingen og er nå 1,5 cm store og begynner å synes i karet :o)

325 litern har fått 4 nye innbyggere, en liten flokk pakistanbotia som turner rundt i karet på stadig matjakt. Botiaer er fine fisker, tror jeg må ha flere av disse, men skal først flytte de 6 green laserne i et annet kar før jeg fyller på med mer fisk i 325 litern. Skulle gjerne hatt praktbotiaer igjen, men syns de trenger et større kar enn 325 liter.

Lite nytt under solen... eller, ettersom jeg bor i Trøndelag, lite nytt under regnbygene...

Flere av mallene mine har tatt kvelden uten at jeg har funnet ut hvorfor. Både ancistrus hunnen og L144 hunnen og noen av L144 ynglene har dødd de siste ukene. De har bodd i forskjellige kar så jeg tror ikke det er kar relatert.

Driver å øker GH i karene, det er kanskje det er problemet. Har GH 2, pH 7 og KH 2 i springen, og vil ha litt høyere GH i karene, rundt 6 - 8 ettersom jeg har snegler og reker. PHen i karet er 6,8 synker litt pga røtter, så jeg har begynt å tilføre litt pH+ for å holde pH på 7.

Denisonbarbene er blitt noen skikkelige tømmerstokker, jeg er kanskje litt for raus med forboksen, eller er det sånn de skal være, mon tro. Vakre er de i alle fall :o)

Sakurarekene har begynt å formere seg, og når de først slapp seg løs var det til de grader. Har minst 100 reker nå, og flere blir det, ser det ut som. Hadde kun 10 stk etter flyttinga til Steinkjer, etter at jeg sortere hardt ut de som ikke var røde nok etter min syn.

Eplesneglene og sebraeplene har også lagt egg. Tror det er en gul og en lilla eplis som skal bli foreldre, så lurer på hvordan barne blir seende ut. Striper eller en grumsete ubestemmelig farge...?

Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap