Finnmarking i eksil (side 22)

Det var en kjempefin dag ja :o)

Sitter og ser på karene mine, som er temmelig overgrodde for tiden. Det blir nok med en del planter til LOAKs auksjon 9 sept, ja. Jeg har ofte fått med mengder av andemat når jeg har kjøpt planter( og fisk) på auksjon, og kjører hard utryddelse her. Tror jeg skal notere på posene at de er andematfrie, det må jo være flere enn meg som setter pris på kar uten andemat :o)



Har "ryddet" i guppyene i 152 litern. Har ikke talt de, men jeg har guppy i mengder... både vanlig, endlers og noen krysninger. Hadde 2 kulturguppyhunner gående sammen med endlers guppyene en stund, og når har jeg en flokk endlers, og en flokk guppymix.

Noen av hannene er utrolig flotte, skal prøve å få tatt bilde av de. Krysningen er et lite eksperiment, etter en innkrysning med endlers skal jeg velge ut en pen hann og krysse tilbake med kulturguppy igjen. Krysningene skal ikke selges, men de endlers guppyene som er vokst opp i et annet kar skal jeg selge på LOAKs klubbauksjon om 2 uker.

Alle hannene som jeg ser i guppykarene blir flyttet til 375 litern, slik at jeg senere kan plukke ut de hunnene og hannene som jeg vil avle videre på.

Nå går kun de 4 blå guppydamene igjen i 152 litern, i tillegg til 3 coryer (som jeg fremdeles ikke er helt sikker på hva er slags type) en del L144 yngel, Super rot paret, og 2 kull etter de. Det siste kullet begynte å poppe ut av hula idag :o)
De 5 slangeskinnsguramiene har vært i karantene i 2 uker i en 40 liter på kjøkkenbenken, men i går slapp jeg de ut i 375 litern. For en forskjell ! Først og fremst er de skvetne, slik de var de første dagene i karantene, men i tillegg er de voldsomt aktive ! I samlet tropp durer de fram og tilbake i karet. Perleguramiene lot seg rive med en stund, men det ble visst for mye trim for de 2 mer bedagelige perlene. Slangeskinnsguramiene er fremdeles tynne, i alle fall de 2 minste. De 2 største begynner å se normale ut. Den minste og tynneste har fremdeles innsøkk bak hodet, og ser rimelig stygg ut, men den er spiser og er like aktiv, så håper det bare er godt med mat som skal til.

Har prøvd å ta noen bilder av de, men det var ikke enkelt...

Puh, auksjon er slitsomt... og dyrt... og moro :o)

Note to self, de to største av L183 mallene jeg kjøpte kom fra samme selger ( R. P.) Alle 4 har forresten barter, selv om de 2 minste kun har 2 bartefjon.
Stabler litt rundt på fisk slik at de nyankomne får gå i "karantene".
Bilder at noen av nyanskaffelsene mine :o)

1.
En kampfisk som ble med meg hjem da jeg hentet slangeskinnsguramiene på Kløfta Zoo. Han fikk 2 uker i karantene i en 12 liter på kjøkkenet, men nå har han flyttet inn i 375 litern. Tviler på at han har hatt så stor plass å boltre seg på noensinne, han var rett og slett spinnvill den første dagen ! Første gang jeg har sett en kampfisk oppsøke delen av karet med sterkest strøm for å "trimme" mot strømmen. Dagen etter var han mye roligere, tro om fisker kan få gangsperre...? Nå oppfører han seg som kampfisker skal, tøffer rolig rundt i karet, undersøker planter fiskesamboere :o)

2. De 4 L183 som jeg kjøpte på auksjonen. Står til tilvenning.

3. L200 og L144 som også ble meg hjem fra auksjon.


Ellers kjøpte jeg mineralfisker fra Linda W, en stim leoparddanio (1 har dødd), et par blue moskow guppy og 4 killi fra Guatemala. Finner bare 3 killi nå, og lurer på hva som skjedde med nr 4. Tok ut alt fra karet de går i for å lete i dag, men borte var den. Kanskje den har hoppet ut at det lille hullet i dekkglasset? Har ikke funnet noen tørrfisk heller, men jeg har katter som ordner den saken...
I disse dager er det 5 år siden jeg fikk mitt første akvarium. Jeg gjorde alt galt de første ukene, og har mange fisker på samvittigheten, men jeg lærte da etterhvert.

Jeg er ikke videre imponert over pHmåleren som jeg kjøpte på LOAKs storauksjon. Greit, hadde ikke de helt store forventingene til en pHmåler til 200 kr med uforståelig bruksanvisning, men den skulle være ferdig kalibrert, noe den ikke er... Har tatt 2 runder med dobbeltesting av pH i 3 kar og mellomlagringsstampen, og pHmåleren viser 0,4 - 0,6 høyere pH enn JBL sine dråpetester. Håper det er positivt at den ligger såpass stabilt høyere enn dråpetestene, og at det er bare en kalibrering som skal til. Må bare finne ut hvordan den skal kalibreres...
... har fremdeles en ukalibrert pH måler... Men, hei, så lenge jeg vet at den måler ca 0,5 for høyt, så funker den jo. *lat*

Skjer igrunnen ikke så mye i akvarieverden her. Noen yngel dukker opp, de vokser, og noen skal selges. Telte minst 15 green lasere her, i alle størrelser. Voksengruppen min er på bare 6, og jeg lurer på om jeg greier å skille de fra de nesten voksne barna... Nuvel, den tid den jobb. Og har mengder med cherrybarber ! Solgte 40 stk på LOAKs auksjon, men det synes ikke. Kanskje rundt 100 igjen ?

Vannet er lukter blærgh og det prikker i munnen når jeg drikker kaldt vann rett fra springen. Vet ikke hva fiskene syns om det, jeg har tatt minimale vannbytter etter at vannet fikk "høstsmak". Håper det går over om ikke altfor lang tid.
Plussmedlem
Voksengruppe med 6 Green Laser? Det går jo ikke an, hehe Selv utvidet jeg gruppen min med eget oppdrett, gratis og lettvindt
Regner med å beholde noen av de, ja, så gruppen blir litt større :o) Igrunnen kunne jeg heller tenke meg å bytte noen mot en annen gruppe green laser, jeg liker å passe på at det blir minst mulig innavl.

En annen som også skulle hatt noen artsfrender er en ensom C. Narcissus som går her. Kjøpte 6 stk for 2 år siden, men de fleste døde i løpet av det første året. Ser at Aquamanias har fått inn en type som ligner, hadde vært gøy med noen flere... Disse er ikke så lette å få yngel på, så regner ikke med at det er noen fare for krysning om jeg evt kjøper noen av den andre sorten.
La ut en annonse på green laser, og jammen gikk de unna. Fikk fanget inn alle sammen, talt opp og sortert de i dag. 25 stk hadde jeg tilsammen. Valgte å beholde 12 (inkl. den opprinnelige voksengruppa), og solgte 6 + 7 i dag. Flyttet også de gjenværende 12 ned fra 160 litern til 152 litern. De går nå sammen med 3 c. bitileatus (?). I 160 litern går 9 C. Sterbai og en C. narcissus.

Har enda en stor stim med cherrybarber som jeg skal selge, samt noen L 144 og vanlige ancistrus.

Driver (igjen) og planlegger en reol, men får se om jeg skal ta meg råd til det. Hvor store kar kan man sette i en porsareol mon tro... ?
Kan jeg spørre hva du fikk pr stk..? Jeg har bestilt meg green laser, får de framimot jul (privat), og lurer på hva de selges for, sånn generelt?
Selvfølgelig kan du det :o) Jeg har "alltid" solgt de for 500 kr for 6 stk. Ofte litt billigere for enda flere. De koster over det dobbelte i butikk, og da jeg kjøpte 3 stk for snart 3 år siden, så gav jeg 200 kr pr stk, privat. Fisk er igrunnen verdt det noen vil gi for de, det finnes ingen "rett" pris.
Renset de 2 utvendige filtrene i dag, og det trengtes. I tillegg til den vanlige guffa så virket de slimete. Møkkajobb, men nå er det i alle fall litt mer strøm i akvariene.

Slangeskinnsguramiene har lagt på seg, og ser normale ut nå. Den minste er fremdeles tynn, men vokser den også. De har også begynt å bølle litt med hverandre. På samme måte som kysseguramier, så står de munn mot munn og bryter med hverandre. Eller er det lek ? Tror det var en hunn og en hann som "kysset" i dag.
Tid for litt bilder igjen.

1.
Bruno plecoene koser seg med hjemmedyrket squash. Disse mallene er bare utrolig flotte :o) Ikke bøller de, ikke ødelegger de planter, og de er helt rå på algegnafsing. I tillegg har de utseende med seg.

2-3.

Slangeskinnsguamiene legger på seg og vokser :o) De går veldig fint sammen med perleguramiene. Perlene er fotogene, de stikker ikke av om det dukker opp et kamera, men det gjør slangeskinnsguramiene... De er IKKE enkle å ta bilde av.
Så noen guppybilder. Hannen på bilde 2 og 3 er en krysning mellom en endlers og kulturguppy. Vakker er han i alle fall :o)
Virkelig flotte de slangskinnsguramiene. Kanskje jeg mp ha sånne en dag?
Ja, de er flotte :o) Ikke på en fargerik og prangende måte, men de lever virkelig opp til navnet sitt, mønsteret er nydelig :o) De er ganske livlige i forhold til perleguramiene, som gjerne glir langsomt rundt i karet, og gjerne poserer for kamere. Slangeskinnsguramiene er det mye mer fart i. Det hadde kanskje vært anderledes med kun et par i stedet for 5 stk. Men de er ikke aggressive, men ypper gjerne litt med hverandre.

I kveld har jeg romstert med dafnier og bananfluer. Hadde 3 stk 3 liters bokser med dafnier, som jeg har redusert til 2 bokser. Silte ut og foret med en del dafnier, gav de litt nytt vann og litt gjær. Har også noen snegler i boksene, det skal visst være gunstig for de.

Hadde et glass med bananfluer med fluene som klekket av larvene jeg fikk i posten. De har lagt massevis av egg som nå har klekket til en mengde bananfluer. Satt opp 3 nye glass med ca 10 fluer i hver, og foret i 375litern med en del av fluene. Når fiskene fant ut at det var MAT, så gikk de raskt unna :o) Fikk tips om hvordan de bør fores med for at de ikke skulle stikke av, og det fungerte fint :o)

Satt opp glassene med Lambi toalettpapir som lokk, med en strikk rundt. Håper det går bra, dvs at fluene får luft, men ikke stikker av. Kanskje en tøybit hadde vært bedre, når jeg tenker meg om.
...når man har en litt tung og dum dag, så hjelper det å ligge foran et akvarium med green laser, super rot og guppybarn og bare se på fisk som gjør det som fisker kan best, lete etter mat :o)
Plussmedlem
Så enig, så enig, StineMari! Gjorde akkurat det samme selv; satt inne på akvarierommet og så inn i akvariet med C. Green Laser. Noen var fremme til enhver tid, bartet rundt og lette etter mat... åh, for en vakker art! Ikke rart det er en av yndlingene mine.
Det er noe fredfullt med et akvarium, og det er nesten alltid noe interessant å følge med på. Det er så deilig å bare bli revet vekk fra resten av verden et øyeblikk, senke skuldrene og bare se på fiskene. Ikke tenke på noe annet, hverken skole eller noen andre stressende greier. Det er herlig

Blir lenge mellom oppdateringene her gitt.

I dag har jeg har storopprydning i 375 litern. Røstet ut og kasta massevis av planter. Har en hutrigvoksende stengelplante som jeg ikke husker navn på, som går helt bananas og vokser i alle retninger. Hurtigvoksende planter er vel og bra, men tror denne utgår etterhvert. 2 bøtter med planter gikk i komposten, og nå ser jeg fiskene mine igjen :o)

Har satt en 45 liter under 375 litern, og der har jeg 4 blå guppydamer. De har ynglet de siste dagene, så har fisket opp mange små som foreløbig bor i en fødekasse.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap