Finnmarking i eksil (side 3)

Har tatt bilde av mine vakre denisoner. Fine fiskene :o)

[External Image]
Prøvde å lime inn et stort blide i gårsdagens innlegg, men det ble ikke helt riktig. Får forske litt på det der...

Idag har jeg drevet lobbyvirksomhet for etisk fiskehold. Forklarte noen jenter på den lokale dyrebutikken hvorfor vanlige gullfisker er penere enn disse skamavlete krokrygga, bobleøyde slørhalene. Det ble faktisk helt enig med meg også :o)
...har lyst på et større kar...

har fylt på Denisongjengen med 5 privatkjøpte fra Trondheim forrige uke. Fikk med 4 corydoras (som jeg tror er c. schwartzi) og en ancistusdame til min enkemann Storebart. Var innom noen akvariebutikker der også, men de Denisonene jeg så var små, tynne og pjuskete mens de jeg fikk kjøpt privat ser fine ut og er like store som de jeg har fra før.

Oppdaterte fiskeinfo i 325 litern i dag, og ser at jeg har mye fisk... litt for mange, spesielt siden denisonene er såpass store blitt. De skulle hatt et kar på minst 150 cm, helst 200 cm langt, men da må jeg hive ut TVen for å få plass til karet... ikke er det spesielt billig med så store kar heller, skal jeg oppgradere så skal jeg ha et kar som ser pent ut også.

Har 3 filter gående i 325 litern, en Amtop som fulgte med karet, en tetratec 700 og en modifisert fluval3 som henger inni karet. Enda syns jeg karet er underfiltrert, og bytter ca 50 liter vann annenhver dag. Forer ganske mye, og har jo endel maller i karet. Syns ikke det er pes i det hele tatt å bytte vann, bare koselig å stelle med fiskene :o)

Har lenge prøvd å selge noen fisker, uten resultat. Får høre på den lokale dyrebutikken om jeg får levere fisk der og bytte de i en tilgodelapp eller noe.

Sakurarekene yngeler ivei, og jeg ser at jeg må ta en ny sorteringsrunde da noen ser ut til å ha glissen rødfarge. Karet deres er også full av eplesneglesmåttinger, og en drøss med små pestsnegler som minner om flate posthornsnegler. Plukker ut en del småsnegler hver dag og hiver de i 325 litern. Der blir de mat til denisonene, kampfiskene og pakistanbotiaene. Tenkte egentlig mest på botiaene da jeg begynte å fore med snegler, men ser at denisonene og kampfiskhannen også smaker litt.

Har satt opp kar nr 4 i kveld, 63 liter som passer oppå 45 litern i min hjemmelagde reol. Var innom Biltema for å kjøpe sand, men det var de fri for... hadde svart sand liggende så da ble det den. Tenker å flytte reker og snegler over til 63 og 45 litern og ha de 6 green laserne i 54 litern under 325 litern i stua.

Alle de voksne eplesneglene mine har dødd i sommer. Har aldri hatt eplesnegler mer enn et år, de kan da bli eldre enn det? Det er som regel sneglene som styker med når jeg flytter har jeg funnet ut, og jeg flytter jo årlig... Må kanskje bli enda flinkere å bruke GH+ og pH+ da det er bløtt vann her i Steinkjer. Har oppjustert GH fra 2 til 5, men det bør vel ligge enda litt høyere i kar med snegler. Har også kjøpt kalkskilpadder da de skal være bra for snegler og reker også.
Fikk bytta inn perleguramien, 5 SAE og en kakadueciklidehunn mot avslag på hundemat hos den lokale dyrebutikken. Fikk også en corydoras i bytte mot en posjon pistia. Trodde coryen var av samme type som de jeg hadde, men den var ikke lik gitt... tror jeg har 3 forskjellige typer av de "hvite med mørke tegninger".

Har bestilt blå og rosa posthornsnegler hos en nettbutikk, og sneglene ankom i dag. Sneglene var en skuffelse... de er ruglete i skallet, dårlig farge og dårlig skallkvalitet. Hadde forventet bedre kvalitet på posthornsnegler til den prisen, ja. Har sendt mail til butikken og fortalt at sneglene ikke var som ventet.

Den ene nyanskaffelsen min, en hvitrosa posthornsnegl.
Flytting igjen
Da er jeg på flyttefot igjen. Denne gangen bærer det avgårde til Ullensaker i Akershus. Gleder meg til å komme litt nærmere et større akvariemiljø igjen :o)

Har lagt ut Denisonene og 325 litern for salg. Har slett ikke lyst å selge denisonene mine, men det hadde gjort flyttingene enklere uten de... Da kan jeg skaffe meg et litt mindre kar til resten av fiskene etter flyttinga. Hvis jeg ikke får solgt de, så går jeg for planB, kjøpe et større kar til Denisonene i Akershus, og selge 325 litern framfor å ta det med på flyttelasset.

Har sendt tilbake posthornsneglene jeg bestilte etter butikkens ønske. Jeg klaget jo på kvaliteten på sneglene og forklarte at disse betaler jeg ikke for, ettersom de overhode ikke ligner på sneglene som er avbildet på nettbutikken. Fikk besjed at jeg var frekk og ufin og at sneglene skulle sendes tilbake. Har aldri vært borti noe lignende når jeg har handlet hos en nettbutikk før. Jeg viste fram sneglene på akvariemøte i Trondheim, og flere flirte da de så de 4 sneglene til 39 kr stk.
Nei, heretter holder jeg meg til Aquamanias og webzoo, 2 nettbutikker jeg kun har positiv erfaring med, både på kvalitet, pris og kundebehandling :o)
Neimen, du skulle da ikke flytte så langt sørover! Håpet du kom til Trondheim jeg...
Sissimor, jeg tenkte jo på Trondheim også, men det ble Akershus i denne omgangen. Vi får prates på nett i stedet :o)
Måtte legge inn et innlegg i den "Du vet du er akvaholiker når..." tråden ;o)

Har møtt en trivelig fyr, og vår første date innebar akvariebæring. "villig til å bære akvarier" er en særdeles viktig egenskap hos en partner, syns jeg :o)

Har kjøpt en 375 liters kar som denisonene skal flytte inn i etterhvert. Vil montere bakgrunn i det først, og har bestilt slimlinebakrunn fra alltid like hyggelige Akvamanias.

Må bestille en del til en EheimproII pumpe som fulgte med karet. Har også kjøpt en Boyu pumpe som jeg syns bråker, og lurer på om noe er galt med den.

Er det bare meg som syns Eheimpumper er bråkete, eller har jeg vært uheldig med mine Eheimpumper..?
Coryegg!
WOHOOO, jeg har en boks med cory egg!!!!!!!

Mine 6 green laser har bodd alene i en 160 liter, og sannelig var det egg på glasset da jeg sto opp i morrest! 50- 60 egg i klaser på 4-6 stykker. Plassert akkurat der hvor vannstrømmen fra pumpe treffer frontglasset, så coryene mener tydeligvis at egg skal ha vann i beveglese. Hadde oppi masse eikeløv for noen dager siden, og har tatt et par vannskift med kaldt vann, og har sett lektendenser hele uka :o)

O, dette er så spennende ! Plukket de fleste eggene, men lot noen som var veldig myke henge igjen i stedet for å risikere å skvise de. Eggene ligger nå i en isboks med 2 eikeløv og en luftestein. Hvis jeg husker rett, så skal jeg ikke gjøre så mye mer med eggene før de klekker. Eller skal jeg skifte vann på dag 4, så eggene klekker i rent vann? Tar gjerne imot tips og råd. Skal se hva jeg rekker å lese av Mona O og andre corytråder før det mobile bredbandet mitt sier nok.
Jeg ville byttet vann hver dag for å unngå mugne egg. Ellers må jeg gratulere med oppdrett på disse fine corydorasene! Håper våres begynner å leke snart også
Takk for tipset, da blir det vannbytter på eggene. Langt igjen til det er oppdrett, håper jeg får til dette! Tempen i karet er 24 grader, skal måle pH etterpå, men tipper den er i underkant av 7 hvis ikke eikebladene er meget effektive pHsenkere.

Da jeg kom hjem var de i full gang igjen, og nå henger det minst 50 nye egg på glasset. Har lest om dette og sett bilder, men er er ingenting som å se det selv! 1 hunn med 3 hanner på slep, t-posisjon med risting, og deretter tipper hunnen på siden og ligger stille noen øyeblikk .ofør hun fyker avgårde for å klistre eggene på en godkjent plass. Ååå, dette er moro :oD
Så gøy!!!
Så arti med lek! Håper virkelig at du får masse søte små

Og så koselig å se livstegn fra deg igjen...
Nå har jeg en isboks med små sytråder med en liten klump på :oD

Småtassene ble klekket idag, og har nå sortert de (med pipette) i to bokser, en med sytråder, og en boks med uklekkete egg. Noen av eggene er mugne, og jeg får ikke tatt de vekk da de ligger klistret sammen i klumper. Tenkte at yngelen har det best uten mugne egg rundt seg. så skjekker innimellom og plukker nyklekte sytråder over i babyboksen.

Jeg vasket den ene isboksen i går og skiftet ut en del av vannet med, rent vann med samme temperatur som det gamle vannet. Dette blir et prøve og feile proskjekt, men har lest en del her på forumet om coryoppdrett og om noen har noen tips så tar jeg gjerne i mot :o)

Småtassene skal ikke ha mat så lenge de har plommesekk, ca de 2 første dagene. Yngelmat har jeg ikke tenkt så hardt på... har ikke prøvd å klekke artemia og har heller ikke utstyr til det, så tror jeg går for ferdigmat. Har noe yngelmat og diskusbits som jeg tenkte å mose og fore med. og så har jeg avskallet artemia. Tenkte også å se om jeg fikk tak i en boks med Baby brine shrimp, har hørt at det skal være ok corybabymat.

Sissimor, det er kjempegøy med små sytråder, men så er jeg litt redd for at noe skal skje og at det ikke blir noen coryer likevel... men skal ikke ta sorgene på forskudd, er bare litt hønemor hehe. Koselig at du følger med forresten :o) Jeg leser tråden din, men er ikke så flink å skrive innlegg.
Grattis med små grønne babyer
Cory-oppdrett er alltid like gøy . Tar du vann fra springen eller fra foreldrekaret?
Alt vannet bør egentlig skiftes ut 2 ganger om dagen pga. forurensing når du begynner å fore.
Most og oppblødt discusbits fungerer greit så lenge det er helt finmost.
Ellers så er de jo veldig fornøyd hvis de får nyklekket artemia da. Synes og det er lettere å dosere og å holde forrurensningen lav.
Men annen type mat må du være veldig forsiktig for ikke å ikke overfore.

Lykke til med de små
Takk for tips, Sølvi :o) Jeg har tatt vann fra springen og latt det stå over natten i samme hylle som isboksene med egg/yngel, slik at temperaturen blir lik. Er det bedre å ta vann fra foreldrekaret?
Selv synes jeg det er best å ta vann fra foreldrekaret eller det karet de skal være i senere. Da får de de bakteriene de skal leve i og ikke sterilt vann,tror det øker immunforsvaret deres. Men det er bare det jeg har funnet ut er den beste løsningen for mine yngel da.
Vet mange bruker rent ,mellomlagret vann fra springen(har gjort det selv mange ganger) og det fungerer fint, så det finnes mange muligheter.
Nå har jo du begynt med springvann så synes du skal fortsette med det.Men ved senere egglegging kan du jo prøve den andre muligheten:

Men uansett så er det viktig å vaske boksen skikkelig med kokende varmt vann for å fjerne bakteriebelegg for dette kan ta knekken på yngel på null komma null
Tar imot alle tips med takk :o) Da fortsetter jeg med temperert springvann til småttingene. Har lest at renhold er viktig, så kommer til å vaske boksene hver dag og bytte nesten alt vannet. Nå har jeg eikeblad og cattappaløv sammen med egg og yngel, bør jeg fortsette med det?
eikeblad har jeg god erfaring med men da bør du også ha det i den boksen med nytt vann også for å ha lik ph.Disse bladene senker jo som kjent ph så da er det litt lurt.De liker jo dessuten ha slike blader å gjemme seg under.
Cattappablader har jeg liten erfaring med ,er litt redd de skal senke ph for mye ,men det kan sikkert andre svare deg bedre på.
Har slike blader liggende men tør liksom ikke bruke de da det skal så lite til i små kar.
eikeblad i det nye vannet var lurt, det har jeg ikke tenkt på :o)

bruker ikke hele catappablad, bare biter da disse bladene skal ha antibakteriell virking, hvis jeg husker rett. Tror jeg skal måle pH i isboksene for sikkerhets skyld.
Tilfeldig bekjentskap
© Nasty1@gmail.com
Reklame for plussmedlemskap