Finnmarking i eksil (side 4)

Kan være litt lurt da
Eikeblad har forresten litt antibakteriell virkning og .Men som sagt ,catappablad har je veldig liten erfaring med
Har plukket yngel fra "klekkeboksen" i hele går. Nå er det stort sett bare eggrester og mugg igjen i den boksen, men en liten tass suste rundt der i morrest. Regner med at det blir sistemann, men lar boksen stå til i morgen for sikkerhets skyld :o)

Byttet boks på yngelen i går, men ikke vann. Vil ikke ha noe bakteriebelegg på bunnen, så kommer til å bytte boks hver dag i tillegg til vannbytte.

Tenkte å begynne å fore i ettermiddag. Noen av sytrådene har nesten brukt opp plommesekken sin. Skal prøve med most diskusbits og avskallet artemia. Så kan jeg bytte boks og litt vann i kveld så yngelen slipper å sove på matrester :o)

De liker seg under eikebladet, så skal se om jeg finner litt javamose som de kan ha i boksen. Skjul og kanskje litt småsnacks er vel positivt? Og en pistia kan de jo få.

Har tatt bilder av både egg og yngel, men har ikke lagt dem inn på pcen enda. Men bilder kommer :o) Har ikke telt yngelen enda, men tipper rundt 50 +-.
Hvor lenge kan de bo i en 2 liters plastboks tro? Vil først se om jeg får de til å spise og vokse før jeg skaffer en litt større barnehage.

Kjøpte forøvrig en ny dame til kampfisken Karstein jr. men jeg er stygt redd for at jeg har en homofil kampfisk... han er ikke intressert i damen, annet enn å jage henne litt når han gidder. Skumrede har han aldri prøvd seg på. Hvordan lærer man en kampfisk å byggeskumrede? Vise han et youtubeklipp og håpe han tar hintet?
Nå tøffer 6 kule c. narcissus rundt i 160 litern i stua :o) Henta disse på Aquamanias på Kløfta på lørdag, sammen med litt annet småstæsj som jeg hadde bestilt. Utrolig stiig cory! De skal over i 375 litern etterhvert. De 6 green laserne forsvinner nesten i det store karet, så ville ha en større corytype der. OG narcissusen er stor no, hehe.

Green laser yngelen spiser og vokser :o) ikke sett noen døde enda, og det tar jeg som et godt tegn på at jeg gjør noe riktig. Fikk en boks med baby brine shrimps fra Aquamanias, og dette ser ut til å være populært. De får også knust yngeltørrfor og diskusbits. Har kjøpt artemiaegg og laget en klekker, men har ikke somlet meg til å prøve dette enda...
Nå er greenlaseryngelen 8 dager :o) De spiser og vokser. Nå kan jeg se at de tar for seg av maten når jeg forer.

Har tatt bilder av eggene, fra dag 1 og 1 uke gamle.
Så nusselige ;D

Skal bli spennende å følge dem (og deg...) framover.
På tide med litt selvskryt igjen ;o)

Green laseryngelen er 2 uker i dag. De har nå flyttet fra en 3 liters boks til en noe større plastboks som jeg har kjøpt fra aquamanias. Denne plastboksen er egentlig et terrarie med luftfriller øverst, men disse har jeg silikonert igjen, slik at jeg kan ha litt høyere vannstand etterhvert.

Bilde 1 og 2 viser småtassere på sin 14. dag. Bilde 3 viser mitt proffe oppdrettsanlegg. Yngelen bor til vanlig i hylla under 160 litern.

Narcissusene har det vært litt mer trøbbel med. 2 av 6 har dødd de siste dagene, uten at jeg helt har funnet ut hvorfor. Syns de peser litt innimellom, og mistenkte at det var noe tull med filteret. Renset slangene igår, og strømmen ble merkbart kraftigere. Den første som døde lå på siden da jeg fant den, fremdeles i live. Tok den opp i en 3 liters boks og gav den et bad med furanol, uten at det så ut til å hjelpe. Den var død dagen etter. nr 2 fant jeg død på søndag. Håper jeg berger de 4 siste. Vurderer en prazipro kur på de, i tilfelle de har tatt med seg innvollsorm, de er jo VF.
cara79
På tide med litt selvskryt igjen ;o)


))


Så fine bilder du har tatt av de bittesmå ynglene, de er ikke det enkleste fotomotivet.

Jeg har brukt et ormemiddel som heter Kusuri Wormer Plus på våre viltfangede cory og det ser ut til å fungere bra. Ikke knerter det filterbakteriene heller, og de er lynraske til å sende varene man bestiller
Håper de siste fire klarer seg!

Det er bare å skryte vennen, med oppdrett på så flotte coryer har du lov! ;D

Håper du berger resten av narcissusene...
Rita:
Takk for det :o) Har nylig kjøpt ny pc med et enkelt bilderedigeringsprogram som jeg driver og leker litt med. Og bildene av småfisk ble bedre etter at jeg fant en knapp på fotokameraten som het Makro... jeg er ikke noe fotogeni akkurat, men selv blinde høner danser på bordet når det drypper på klokkeren ;o)

Og takk for tipset. Jeg har prazipro liggende, så jeg kommer til å bruke det. Den dreper heller ikke filterbakteriene.

Sissimor:
Selvfølgelig skal vi skryte av barna våre, det skulle da bare mangle ;o)


De 4 siste narcissusene ser fine ut. Kommer til å skaffe noen buepansermaller for å ha sammen med de, da disse 2 artene går sammen i vill tilstand. Regner med at det ikke er barebare å få tak i flere narcissuser...
Har lekt litt med fotokameraten og et bilderedigeringsprogram idag. Har aldri vært spesielt opptatt av bilder, men har blitt inspirert av alle som klarer å få til fantastisk flotte bilder av fisk og akvarier.

Tror jeg skal ta en runde i underforumet foto og film og lære mer om fotografering av fisk :o)

Bilde1
Vampyrplecoen som jeg har kjøpt hos Holger. Flott fisk, som ser ut til å ta funnet seg til rette i karet. Veldig fredelig, men ommøblerer litt når den tøffer avgådre. At den kommer fram til frontglasset på dagtid er sjeldent, så jeg var rask å knipse noen bilder der den lå og poserte for deg :o)

Bilde2
2 av mine 16 vakre denisonbarber

Bilde3
Stripet regnbuefisk, disse flørter til stadighet.
Narcissusene jager hverandre! Tipper det er flere hanner i flokken, for narcissushanner er visstnok territorielle og kan jage andre hanner. Men så veldig iherdig er de ikke, en runde i karet, så er det tenkepause under rota før de barter litt rundt. Ser ut til at det var tett filter som var årsaken til dødsfall. Irrirerende å miste fisk pga at sånne tulleting! Rens av slanger øket igjennomstrømningen og etter det har narcissusene vært mye piggere.

Green laser barna spiser og vokser. Har tilsammen plukket ut 5 døde yngel. Regner med at det er normal frafall. Har satt inn et luftfilter i stedet for bare brusestein, forer 2-3 ganger om dagen, og bytter vann morgen og kveld. annenhver gang vasker jeg yngeltanken for å få bort belegg.

Har tatt noen bilder igjen:

1. 375 litern. Huff, masse alger på glasset gitt.
2. 45 liter. sakurakaret
3. Karstein jr. Går sammen med en dame, men bryr seg ikke om henne.
Ukas babybilder :o)

nå er green laseryngelen 3 uker gamle. De vokser, men ser at det er endel forskjell på tilveksten. Kanskje jeg forer for lite slik at noen ikke får nok mat? Eller så er noen svakelige, eller så er det naturlig.

Har et eldre digitalkamera som jeg prøver å få til bra bilder med. Syns bildene blir uklare hvis jeg beskjærer mye, regner med at det er kvaliteten på kamera det skorter på. Og det hjelper ikke at jeg ikke har snøring på fotografering og bilderegigering, men det er moro å leke litt og se hva det blir til.

Lurer på å bytte vampyrplecoen som jeg nylig har kjøpt i en mindre malle. Den liker tydeligvis å ommøblere sand og planter på natta, noe jeg kan styre min begeistring for. Men den er jo så pen, og den er ofte framme på tokt og ikke vanskelig å få øye på.
Prazipro kur
Noe er galt med green laser yngelen. Det ser ut som "pilspisshale synsrom" som jeg vet flere har hatt på coryyngel. Problemet er vissnok dobbelt, parasitter og en bakteriell infeksjon. Har startet egen tråd om dette.

Vurderte en prazipro kur på narcissusene, men har enda ikke gjort det da corydoras sjeldent rammes av innvollsorm iflg det jeg har lest og fått fortalt. Men flere av fiskene mine har i lengre tid klødd seg mot underlaget, og nå er det disse ynglene som skranter, så nå blir det praziprokur på de 3 karene jeg har fisk i. Skal jeg først medisinere, så skal det gjøres ordentlig.

Har en 375 l, 160 l og yngelboksen med 6 l. Prazipro skal doseres med 5 ml pr 20 gallon vann, dvs 75,7 liter. Det gir 0.066 ml pr liter vann. Karene inneholder ikke like mye vann som de utvendige målene, så har målt og regnet litt og fått sånn ca mengde vann og dosering.

375l - 300 liter vann - 20 ml prazipro
160l - 140 liter vann - 10 ml prazipro (rundet litt opp)
Yngel - 6 liter vann - 0,4 ml prazipro.

Iflg flere her inne så kan gjerne dosen dobles for best effekt. Det virker litt skummelt å bare pøse på med prazipro, så lurer på å gi de like mye i morgen, så blir dosen dobbel, men ikke alt på en gang. Håper ikke dette er uheldig htp å kverke eventuelle parasitter.

Det ble dobbel dose av prazipro på fredagen. Først halvparten, så etter en times tid den siste halvparten. Har ikke sett noe endring på fiskene, men syns at narcissusene har fått bedre farger. Den mørke buen er blitt penere på en måte. Og i dag så jeg en av regnbuefiskene med noe som lignet silikonbæsj med hvite prikker og mugg på stikkende ut av gattåpningen. Delikat, ja. Det ante meg at disse hadde noe muffens, da den ene av de 5 regnbuefiskene som jeg kjøpte for noen uker siden er styggtynn. Bare et stort hode og tynn kropp. Syns den begynner å se litt bedre ut, så foreløbig ser det ut som at parasittbehandling er av det gode.

green laser yngelen står det værre til med. Har ca 30 igjen nå etter mange døde de siste dagene. Mulig prazipro kur ble litt hardt for de. har sett noe som ser ut som ulldotter sitte fast på finnene til svake og døde yngel. Regner med at det er bakterieinfeksjoner. Skal ta en kur med Furanol etter 5 dager med prazipro.

Idag har yngelen fått levende nyklekket artemia for aller første gang! Satt en ladning i gang i går formiddag med sånn passe forventinger om hva det ble til , men jammen ble det ikke levendefor idag. Har glemt å kjøpe artemiasil, og har ikke kaffefilter eller noe annet som egnet seg til å skylle artemia, så det brukte pipetter og foret direkte fra klekkeren til yngelkaret. Fikk samlet mange artemia på et sted ved bruk at lys. Brukte 1 ts salt til 3 dl vann, og 2-3 pipetter med saltvann tror jeg ikke gjør all verdens skade på yngelen. Litt salt er jo positivt ved sykdom... Men skal kjøpe sil ved første anledning :o) Så nå blir det nyklekket artemia på yngelen, sent med godt, forhåpentligvis. Det så ut til å falle i smak i alle fall :o)
Da krysser vi alt vi har for at det går bra frammover
Har ikke hatt dødsfall i går og i dag på green laser yngelen! Håper det er et tegn på at noe jeg har endret på et riktig. For det første, nå får yngelen levende nyklekt artemia. Dette går ned på høykant. Skifter 100% vann hver dag, og vasker boksen grundig i lunket og etterpå glohett vann. Gnir vekk baktierielag med en ny dott filtervatt hver dag. Har enda ikke kjøpt artemiasil, men tror ikke den lille mengden med salt som følger med er skadelig.

Er litt usikker på om jeg skal behandle yngelen mot bakteriell infeksjon. Nå ser de jo friske ut, ingen døde, ingen med ulldotter på finner. Mona Os teori om at yngelen ikke får i seg all næringa de behøver av tørrfor er herved forsterket. Mangel på et eller annet næringstoff kan ha svekket yngelen og gjort de mer mottagelig for sykdom. Skal studere de grundig etterpå og se om jeg ser tegn til sykdom.

Fant en av mine denisoner død i går. La ut en tråd med bilder av disseksjonen jeg gjorde, men har ikke fått noe respons på denne. Lurer på om det kan være praziprokuren som gjorde utslaget. Fisken var veldig oppsvulmet. Da jeg åpnet den fant jeg mye rogn. Kan fisker dø av rognstinnhet?
Nå er green laserne 5 uker om jeg husker rett. Fremdeles ingen nye døde, og fremdeles foring med nyklekt artemia.

Var på juleavslutning hos Lillestrøm og Omhegn Akvarieklubb i går, og det var kjempemoro. Veldig interessant foredrag om reker av Michael Niesar, gode pølser og julekaker og auksjon til slutt. Mange hyggelige mennesker, og mange godbiter på auksjonen. Kjøpte stort sett planter og snegler og har innredet 63 litern i dag i påvente at sakurarekene skal flytte dit. Oppsett med litt coop kattesand (devis) under biltemasand. En liten rot, og litt forskjellig planter fra auksjonen som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter... bl.a. dvergsverdplante og ferskvannstang.

Har en som vil kjøpe Denisonene mine, og jeg vurderer å selge de... og bruke 375 litern til bare maller, snegler og corydoras :o) Eller bytte karet i en reol :o) Forandring fryder hehe.

Har tatt bilde av det som tidligere var kjøkkenet mitt, men som nå er barnerom. Har spotter under kjøkkenskapene, så det var en grei plass å ha artemiaklekkeren. Og ettersom jeg bare har en luftpumpe, så må yngeltanken med sin brusestein stå like ved. Det fine med å bo alene er å kunne bruke kjøkkenet til akkurat det jeg vil :o) Hvem trenger vel 4 kokeplater når man kan ha fiskebebbiser i stedet?

Alt som ser merkverdig ut på bildet brukes til artemiaforingen. Sokken setter jeg over kaffeglasset med artemia for å få de mot en liten lysåpning nederst. Yngelen skal jo ha det koselig når de spiser, så de får et telys nedenfor seg så artemiaene holder seg på bunn :o)




Så koselig kjøkken du har da Kjempesøte små du har der, ønsker meg sånne jeg også!
Takk for det Anna U :o) Jeg liker kjøkkenet mitt, og fiskebebbiser gjør det enda bedre.

Tror forresten jeg skal oppgradere bebbisene mine til smårollinger. Jada, jeg vet det er teit å bruke babyspråk, men jeg er litt teit når det gjelder dyr, og nå også fisker, snegler og reker. Noen prater med planter, jeg prater med fisker :o)

Kjøpte 3 pitbullpleco på auksjonen hos LOAK. Var ikke helt klar over hva jeg kjøpte, men ble positivt overrasket da jeg skjekket de opp i fiskebasen. De blir ikke større enn 6 cm og er ganske like ottoer. Jeg digger ottoer, og disse med det utrolig malplasserte navnet pitbull er like fine. De har flyttet inn i 160 litern, og Narcissusene har flyttet inn i 375 litern.

De grønne ser veeeldig små ut ved siden av plogene. For pløye, de gjør de. Den lange snuten (heter det snute hos fisk btw?) blir flittig brukt til å endevende sanda for å skjekke om det er noe spiselig noe sted. Skal ikke klage på matlysten hos disse heller, nå gafler de innpå malletabletter så støvføyka står. Ikke er de spesielt skye heller, de reagerer ikke på bevegelser utenfor karet. Og flytte de var fort gjort, nesten bare å plukke de opp med hoven. Jeg liker disse store utrolig kule coryene bare bedre og bedre. De får komme mer til sin rett i 375 litern også. Stort kar trenger store coryer var tanken, og kjøpte de største jeg fant. Heldigvis slapp jeg dra lengre enn til Aquamanias på Kløfta. De kjedelige er jo at jeg mistet 2 av 6, og at det blir lenge til jeg får mulighet til å kjøpe flere da disse ikke er vanlige i handelen.

I vill tilstand stimer narcissusene sammen med buepansermaller, så planen er å kjøpe en liten stim av disse, så narcissusene får selskap, om ikke av sine egne, så det nest beste. Har jo green laserne i 375 litern nå, men vil sette disse i eget kar igjen, og se om jeg får til flere egg og yngel.

Har veldig lyst på en reol der 160 litern står nå, med med 2 eller 3 160 liters kar. kunne tatt utgangspunkt i det karet som står der, men det er gammel og ripete, og jeg vil heller ha kar som ser litt penere ut. Men enn så lenge får det stå.

Denisoner liker forresten kattemat på boks... jeg måtte prøve når de stirra sultent på kattematboksen :o) Men de eter jo alt fra alger til pestsnegler, så det kom ikke som noe overraskelse at kattemat også gikk ned på høykant. Men nei, de får ikke kattemat til vanlig.
På tide med en liten oppdatering?
Først vil jeg ønske deg et strålende nytt år, og så lurer jeg jo veldig på hvordan det går med dine små, våte venner... Vokser de grønne fint?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap