Finnmarking i eksil (side 5)

Godt nytt år til deg også sissimor :o)

Kom hjem fra juleferie for et par dager siden. De små grønne har vokst en god del, men et par har fremdeles denne pilspisshale sykdommen. Oppdaget også at 2 av rengbuefiskene og den ene kampfiskhunnen har endetarmsorm... ikke akkurat en flott start på akvarieåret :op

Har skiftet vann på 375 liter og medisinert med Sera Nematol. Har lest mange tråder her på andre forum, og det virker som dette skal være det beste middelet. Plukket ut eplesneglene da disse ikke skal tåle medisinen, selv om noen har erfart at dette går helt fint. Har også sandsnegler og thiara snegler i karet, håper disse tåler kuren.

Skal medisinere 160 litern med green laser yngel også, men skal teste ut medisinen på de to skraleste yngelen i en isboks til i morgen, men regner med at det går fint å medisinere yngelen, de er jo 2 måneder snart. Men maller er visst følsomme for Sera Nematol, så får se hvordan det går med både L og C mallene.

..og glemte fotokameraten da jeg skulle hjem, så får ikke lagt ut bilder av hverken syk fisk eller voksende yngel...
Grr, da har jeg mister enda en narcissus. Tror ikke det var Sera medisinen som tok den, for den var tydelig slapp og lite aktiv fra jeg kom hjem på onsdag. Men kanskje Sera var dråpen. Tok den opp av karet i går og gav den en halvtimes bad i Furanol, og lot den være i en isboks med brusestein i natt, men i morges var den død som en sild. Irriterende med fisk som bare sykner hen og dør uten at jeg finner ut hvorfor. Så samme forløp hos den ene av de andre narcissusene som døde, lite aktiv, før den til slutt bare lå på siden og pustet innimellom. Av og til litt sjanglete svømming, før den ble liggende igjen, ofte på siden.

Kjøpte 2 10 ml flasker med Nematol, og for å få de til å rekke til både 375 litern og 160 litern med yngel, så fylte jeg ikke vann helt opp etter å ha skiftet vann. Vet ikke om dette er negativt for medisineringen. Medisinerte 375litern ca kl 21 på fredag og 160 litern kl 12 på lørdag. Medisinen skal være i karet i 2 dager før et 80 % vannskifte.

Ser enda røde tuster stikkende ut av den ene regnburfisken, men det ser ut som tustene har blitt blekere. Håper dette er et tegn på at de dør. Den ene eplesnegla og en sebrasnegle er igjen i karet, og ser ikke ut til å plages av medisinen.

Kuren skal gjentaes om 3 uker for å ta knekken på alle larvene. Vurderer å ta en esha 2000 kur i mellomtiden mot bakterielle infeksjoner som kan komme som følge av disse ormene. Skal også bestille dewormerbits og fore med for sikkerhets skyld.
...glemte fotokameraten min da jeg var nordpå i jula, så får ikke tatt bilder av endring av kar, og veksten til Green laser yngelen. De har blitt små corydoras nå, og utrolig søte :o) Fremdeles noen som vokser dårlig, regner med at de faller fra etterhvert, hvis jeg ikke skal eksperimentere med litt medisin på de...

Ser ingen tegn til endetarmsorm, cammalanus nå, så det tyder på at Sera Nematol er effektiv mot dette :o) Skal kjøre ny kur om noen dager for å ta evt. larver som overlevde første runde. Sneglene som ble igjen i karet tøffer rundt som vanlig, og ser ut til å tåle Sera Nematol.

Flyttet de 3 gjenværende Narcissusene til 160 litern sammen med green laser yngelen, 3 pitbullpleco og ancistrushunnen. De er litt seine i matveien og da taper de kampen om maten mot Denisonene i 375 litern.

Har en ancistrus hann, Storebart, som jeg har hatt i snart 2 år. Kjøpte 15 ancistruser på 3-4 cm på auksjon i sarpsborg i mars (?) 2009. 2 av disse fikk etterhvert massevis av yngel, alle friske, fine og brune. Nå har jeg igjen Storebart og en hunn som er avkom etter han. Har lyst på flere yngel etter Storebart da han er en flink pappa og har fått friske fine barn, men vil ikke sette disse 2 sammen pga innavl. Når jeg er ferdig med medisinering skal jeg se om jeg ikke får tak i en ny dame til han :o)

Har og kjøpt en fluval Egde på 25 liter, og svart sand av merke Dennerle fra aquaristikshop.com. Tok 4 dager fra bestilling til sand og plantesubstrat kom. Har skylt sanda, men ikke hatt det i karet enda. Den så veldig bra ut, så gleder meg til å se resultatet. Eneste minuset er filteret på edgen... det BRÅKER ! Tenkte å ha dette karet på soverommet ved senga, men foreløbig slår jeg av filteret når jeg skal legge meg på grunn av bråket. Håpet er at det skal gå seg til, og etterhvert bråke mindre. Det var i alle fall det butikkdama sa (Famous last word...).

Har byttet ut den svarte grusen i 45 litern til coop kattesand i kveld. Skylte godt, men tåkete ble det. Har hatt Sakurarekene her, men flyttet de til 63 litern over da de ikke har fått yngel i 45 litern. Mulig det skyldes grusen. Kattesanda har samme rødtone som slimlinebakgrunnen, så gleder meg til å se resultatet får tåka har lagt seg og jeg får inn noen planter igjen. Skal kun ha snegler i dette karet nå.
Synd at du ikke får tatt bilder, for Edgen med svart sand hadde jeg hatt lyst til å se! Blir nok sikkert fint! Hvilke reker skal du ha oppi det?
Hei, AnnaU, nå har jeg fått kamera, men har ikke fått tatt noen bilder enda. Har ikke begynt med edgen enda... hehe. Har lyst på reed bee eller grønne reker oppi edgen, tror det blir bra mot svart sand :o)

Forrige helg kjøpte jeg 2 ancistruser, så nå har Storebart og hans datter fått hver sin potensielle parter. Blir spennende å se om det blir no action i barteland :o)

Shoppet mer fisk forrige helg, kjørte til Tønsberg og kjøpte 2 ancistrus super red / super rot :o) Denne har jeg hatt på ønskelista mi lenge :o) De går nå i 63 litern sammen med sakura rekene. Hannen forsvant, og jeg har lett etter han hele uka. Idag under vannbytte tok jeg fram hjørnefilteren, og DER var han gitt. Dette har jeg opplevd før, ancistrushanner på hulejakt som klemmer seg inn bak hjørnefilter.
Fikk målt begge to når de hang på glasset. Hunnen er 5 cm og hannen er 5,5 cm, og har såvidt begynt å få barter. Hunnen har en mørk hulemage, så lurer på om hun bærer på egg å så ung alder. Disse to er nok i slekt, antagelig kullsøsken, så skal ned på Ullensaker Zoo på mandag og kjøpe en hann til som jeg har holdt av.

Fikk også en klovnekilli hann og 2 huler med på kjøpet av super red. Kanskje fluval edgen kan bli klovnekillikar. Siste innkjøp forrige helg var Catappa blader :o)

Ellers er del 2 av Sera Nematolkuren unnagjort, så håper jeg ble kvitt disse endetarmsormene. Har ikke derinfisert lsanger og utsryr, men har har hatt slanger og vanndunker ute i frosten når de ikke har vært i bruk.

Har bestilt litt forskjellig mallefor fra aquaristikshop, og pakken ble sendt i dag, så nå blir det snart ny spennende mat til maller og coryer her i huset :o)
Super red har hatt sin første egglegning :o)
Hannen ligger i hula, eggene lå utenfor...

Gjorde nok et forsøk å få bilde at green laser ynglingene. De er nå 2,5 cm sånn ca, og piler ivei straks de ser noe utfor karet sitt.
cara79
Super red har hatt sin første egglegning :o) Hannen ligger i hula, eggene lå utenfor... Gjorde nok et forsøk å få bilde at green laser ynglingene. De er nå 2,5 cm sånn ca, og piler ivei straks de ser noe utfor karet sitt.


Hi, hi... Han trenger vel bare litt trening, så finner han vel utav det.

Godt å se at de skjønne grønne vokser til ;D
Et av super rot eggene som ligger i yngleboksen i 63 litern har klekket :oD

Litt dårlig bilde, men det sitter et lite gult rumpetroll på veggen. Som det sees av bilde så har jeg ansatt en sakuradame til barnepike, og hun pusser og passer flittig på eggene. Har en brusestein, et halvt capatta løv og et eikeløv oppi yngelboksen.

Det er 4-5 egg til der, håper disse også klekker. Fant eggene utenfor hula for en uke siden. Trodde det skulle gå enda et par dager før de klekket, men hannen kan jo ha ligget på eggene en dag eller to før han kasta de ut. Som førstegangs "tenåringsfar"på knappe 6 cm og tynn skjeggvekst så tror og håper jeg han lærer barnestell etterhvert.
Så nusselig, lite rompetroll Håper det blir mange flere.

Er de virkelig kjønnsmodne allerede på 6cm? Da må jo mine vanlige på ca 7,5 være klare for dame... Har 3 hanner, så får vel selge unna ihvertfall en.

Ser du har lagt ut de skjønne, grønne for salg. Synd du bor så langt unna, for noen av disse kunne jeg virkelig tenkt meg.
Inaktiv bruker
hei. veldig fin tråd!!
må bare si at green laser yngle er veldig fine, de 8 jeg fikk av deg i går svømmer og piler rundt om kring, men det hender de tar seg en tur opp til toppen kampfisken gjør ikke mye, men hr spist så får tro hun kommer seg ettervert!
Veldig fine karr du har også!! :O
Mvh Kristian.
Takk for det, Kristian :o) Veldig hyggelig å møte en ung og så ivrig akvarist, jeg er sikker på at mine grønne barn får det utmerket hos deg :o) Så håper jeg at du finner en fin kampfiskhann til kampfiskdamen og at det blir yngel til slutt :o)


Da har jeg altså solgt første runde av green laser oppdrettet mitt. 8 stk har flyttet til Trysil, fint å kunne spre disse fine coryene rundt i landet :o) Målte coryene da jeg fanget de, og den største var 4 cm med hale, resten rundt 3 - 3,5 cm m. hale. Trodde de var 5 mnd, men da jeg telte rett så er de bare 4 måneder. De er allerede over halvparten av de voksnes størrelse, de største 2/3 av voksen størrelse. Har ikke målt mine voksne green laser, men de er ikke kjempestore, kanskje 5 - 5,5 cm. Syns i alle fall at yngelen har vokst mye nå etter jul.

Skal kjøre nordover på påskeferie 13/14 april og sørover igjen 25 april, så om noen trenger frakt av ett eller annet mellom Oslo - Steinkjer - Finnmark, så ta kontakt :o)

Ser 3 små yngel sammen med super red trioen. Hadde 4 stk som klekket i en fødeboks da far kastet ut eggene, og slapp disse ut i karet for noen dager siden. Lurer på om far har flere egg på lur. De to hannene har funnet seg hver sin hule og ligger og gjør seg til for den ene hua. Snakk om populær dame. Det paret jeg kjøpte sammen er litt brunspettete, mens den ekstra hannen er veldig fin, kanskje litt lys. Håper hoa finner tonen med den lyse hannen, tror det blir veldig fin yngel av de to. Hvis ho fortsetter å leke kun med den første hannen (som antagelig er nær slekt), så må jeg vurdere å ta han ut av karet, så hun får opp øynene for den andre hannen, som er penere i mine øyne :o) Men foreløbig ser det ikke ut til at hun er enig med meg på det området, hehe.

Har også solgt Denisonbarbene, men de skal svømme rundt her en stund til. Har lyst til å prøve en eller annen levendeføder igjen når jeg får ut denisonene. Ellers vil det stort sett blir maller i 375 litern. Nå har jeg en vampyrpleco med navnet Edvard (tog u an? ), en klovnepleco, L200, L137 og 2 ancistrus, Storebart og den nye dama hans. Vet ikke om de har funnet tonen enda, men Storebart bruker mye tid i hula si.
cara79
Skal kjøre nordover på påskeferie 13/14 april og sørover igjen 25 april, så om noen trenger frakt av ett eller annet mellom Oslo - Steinkjer - Finnmark, så ta kontakt :o)


Sånt må du ikke skrive! Hehe, begynner med en gang å drømme om diverse annonser jeg ser her på AF... Veldig fristende med sånne tilbud om transport... Skal du virkelig kjøre Norge på langs to ganger i løpet av påskeferien?
Anna U.
[QUOTE=cara79]Skal kjøre nordover på påskeferie 13/14 april og sørover igjen 25 april, så om noen trenger frakt av ett eller annet mellom Oslo - Steinkjer - Finnmark, så ta kontakt :o)


Sånt må du ikke skrive! Hehe, begynner med en gang å drømme om diverse annonser jeg ser her på AF... Veldig fristende med sånne tilbud om transport... Skal du virkelig kjøre Norge på langs to ganger i løpet av påskeferien?


Hehe.. Samme her.
Ser for meg du med bilen full av ting som andre har kjøpt. =)
Beklager Tromsøværinger, men jeg kjører via Sverige og Finland fra Trofors, og Tromsø blir en altfor lang omvei for meg ;o)

Kjører E6 / rv3 fra Gardemoen - Trofors, via Trondheim og Steinkjer.

Det er en lang tur, men vi er 2 stykker og å ta fly er latterlig dyrt i forhold til å kjøre, så da blir det roadtrip :o)

Og til de som vil inn og se om jeg har noen av verdi når jeg er borte, jeg er halvblodssame og gander blodbyller på de som forstyrrer husfreden min ;o)
cara79
Og til de som vil inn og se om jeg har noen av verdi når jeg er borte, jeg er halvblodssame og gander blodbyller på de som forstyrrer husfreden min ;o)


Hehe, en grei anti-innbruddsadvarsel det ))
Regnet nesten med at du ikke skulle kjøre i Norge hele veien ja. Og det er klart det blir dyrt hvis du må lande i Tromsø eller Alta for å bytte og fly videre med Widerøe. Høres hyggelig ut med roadtrip Heldige de som kan benytte sjansen i Trondheimsområdet!
cara79
Kjører E6 / rv3 fra Gardemoen - Trofors, via Trondheim og Steinkjer.


Hei.
Dette var et fristende tilbud ja....kanskje det er mulighet for litt "fisketaxi" fra aquamanias ?
iTetra, det er muligheter for det, ja :o) Send med en mail så kan vi avtale nærmere.


Super red hannen hadde ikke kastet ut alle eggene, i dag fikk resten slippe ut. De siste tømte jeg ut av hulen, samtidig som jeg fanget inn hannen og flyttet han. Vil teste ut om hunnen finner tonen med den andre hannen. Yngelen ligner på L144, veldig lyse, men det blir vel mørkere etterhvert, håper jeg.
Har telt minst 12 super red småtasser :o) Har foret med litt forskjellig mallefor, håper de finner og får i seg mat, noen ser litt tynne ut. Pappa kunne nok ha sluppet de ut litt tidligere...

...og så fant jeg egg i 160 litern der green laserne bor. Bare 3 små egg, så kanskje en hunn som har lagt egg uten lek, da jeg ikke har sett noe lek i dag. Hadde et 50% vannbytte med grundig slamsuging der idag, det falt tydeligvis i smak.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap