Finnmarking i eksil (side 6)

...sa jeg 12 røde barn? Det er nok minst 20 :o)

Gyppybarn ble det også, veldig plutselig. Jeg var innom Buddy på Jessheim på fredag, og fikk se en vakker gul guppydame med stor mage. Syntes det var synd at hun måtte føde i et butikkar slik at ungene ble spist opp, dessuten er hun veldig pen ensfarget gul, så jeg kjøpte henne. I dag svømmer det minst 30 små i 45 litern, så jeg fikk valuta for de 35 kronene jeg betalte for guppydamen :o)

Har hatt gule guppyer før. Den siste av min gule stamme bor i hos søstra mi hjemme i Båtsfjord. Den er 2,5 år nå, og begynner å se gammel ut.

Nettopp kommet fra LOAKs auksjon, og mer fisk ble det idag. Fikk tak i 6 stk Corydoras Arcuatus, en cory jeg har vært ute etter en stund. Disse stimer sammen med C narcissus i naturen, så det blir fint selskap til mine 3 narcissus. Kjøpte også et perleguramipar, har hatt perlegurami før, vakre fisker :o) 2 indiske kloreker, derav en med kun en klo, og vannvittig mye andemat i posen fikk jeg også med. Har helt andematfrie kar, så har skylt og styra for å unngå å gå med andemat oppi karene. Noen posthornsnegler og et par planter ble det også :o)

Hadde storopprydding i 375 litern i går, fjerna masse planter, og ominnreda litt. Solgte en del planter på auksjonen, og kasta sikkert en bærepose med planter som ikke var salgskvalitet. Rengjorde også hjørnefilteret, helt utrolig mye slam som samlet opp i en sånn hjørnematte. Har innsuget til den utvendige pumpa bak hjørnet, så det fungerer som et forfilter. I dag er vannet krystallklart, og det ble veldig lyst etter at jeg fjerna masse vallisneria og mesteparten av flyteplantene. Heldigvis har jeg den digra rota som lager skygge til mallene.
Møkkapumpa boyu ef45
Gah, blir sprø av Boyu pumpa mi!! Aldri, aldri, aldri mer billig drittpumpe!

Har lest opp og ned om denne pumpa, for å finne ut hvordan jeg kan får den til å slutte å rasle, men uten at jeg har lykkes. Har byttet aksling, impell, og den magnetklumpen, og da var raslingen bort i ca 2 uker. Virker som pumpa eter akslinger! Har rengjort pumpa, tatt vekk det meste av filtermatieriale i øverste kurven, prøvd med 2 og 3 sånne hvite skiver på akslingen, seff tømt den for luft... men NEI *krasle, rasle, knitre, knatre*

Gode ideer, løsinger evt en slegge taes i mot med takk!

Heretter blir det kun Eheim og fluval pumper her !
Den pumpa hørtes da fryktelig irriterende ut. Da vet jeg ihvertfall hva jeg ikke skal kjøpe. Håper du får den til...
Har hatt coop kattesand i 45 litern min inntil i helga, men syns ikke det ble spesielt pent. Bestilte Dennerle rekesand fra Tyskland, og byttet underlag for noen dager siden. Sandfargen heter Sulawesi Schwarz og har kornstørrelse 0,7 - 1,2 mm, runde korn. Sanden ser gråsvart ut i karet, men syns det ble pent :o) Brukte 2 poser på 2 kg i 45 litern. Har en pose igjen, og lurer på å bestille 2-3 poser til og ha denne sanda i 63 litern i samme reol også.

Legger ved et bilde av 45 litern med nytt substrat. Har plassert noen planterester der i full fart, for karet ble jo plutselig yngelkar for rundt 40 guppyyngel fra den hunnen jeg kjøpte forrige uke. Det var jo ingen planter igjen i karet etter at sneglen Gnafse har husert der. Den er nå i forvaring i en plastboks sammen med en drøss pestsnegler.

Har veldig lyst å ha en dverg corydoras i dette karet, sammen med reker :o)
Åh så fint! Fin bakgrunn, fin rot og fin sand! Ville absolutt gått for dvergcory og reker jeg også! Hvilke reker tenker du?
Inaktiv bruker
lol liker tråden din, du skriver bra :*)
Takk for det, Solosuper :o)

Anna U, jeg er fornøyd selv også :o)
Enten så flytter jeg sakurarekene hit, eller så kunne jeg tenke meg å prøve red bee. Tror det vil bli en fin kontrast til bakgrunnen og sanda.

Har sett litt på ulike dvergcory, og tror det blir c. pygmaeus. Tror Aquamanias har den, men jeg vil vente til etter påske med å kjøpe mer fisk. Vil la guppyenen vokse litt mer og flytte de før jeg putter noen annet i karet.

Sakurarekene mine har hatt ynglepause siden jeg flyttet i september, men nå er de visst i gang igjen. yey! Har prøvd litt forskjellig, bl.a. rekemineral fra M. Niesar, økning av GH, og minerelstein som jeg kjøpte hos en her på forumet. Har jo også byttet ut den svarte grusen jeg hadde i høst med coop kattesand og biltemasand. Har lyst til å bytte substrat her også (igjen...), til den svarte rekesanda, men orker ikke jakte på minireker og super red yngel, så det får bare være.

Storebart ligger i hula si i 375litern og vifter. Igjen. Lurer på om han har yngel der nå. Har ikke sett noe yngel, men om han har hatt det, så har nok denisonbanden vært raske og spist de opp... Har solgt denisonene, men de skal være her en stund til. Litt vemodig, det er den flotteste stimfisken jeg vet om, men de er blitt så store og trenger mer plass, og dessuten har jeg lyst å få til yngel i 375 litern også, og det går ikke så lenge de er der. Men ved en senere anledning skal jeg har et 3 meter langt kar med en stooor stim denisoner :o)
Storebart er en flink og uselvisk pappa :o)

Tidligere i dag la jeg merke til at halen til Storebart, som jeg kunne skimte ut av hula hans, hadde fått seg en flenge. I kveld var nesten hele halen borte!!! Noen har iherdig prøvd å få ta i yngelen i hula, jeg mistenker Edvard, Vampyrplecoen, da den lå like ved og så ut til å yppe med halen til Storebart. Spiser vampyrplecoer yngel, eller ville han kanskje ta over hula?

Uansett, tok opp hula med storebart inni, og satt i en 3 liters isboks. Lurte på å sette hula ned i 160 litern, men der er det en annen voksen ancistrus hann, så det kunne ha blitt fra asken til ilden. Tappet vann av 375 litern i en mellomlagringstamp på ca 30 liter, og satt en hang on filter på kanten. blåsvampen til filteret har jeg hatt bak hjørnet i 375 litern i tilfelle jeg trenger et innkjørt filter i en fei.

Jeg blir rørt av den iherdigheten en ancistrusfar oppviser for å beskytte sine små... fikk se litt av angrepene den dobbelt så store vampyrplecoen utførte mot Storebart, men han holdt ut, nesten uten hale, for å beskytte barna sine. Han tok seg en tur ut av hula da den sto i 3litern mens jeg ordna nytt og trygt husvære til hule, barn og far, men straks han og hula var på plass, så smatt han inn i hula igjen. Tok en titt i hula før jeg satt den ned, og der var det småtasser, ja :o)

Skal prøve å få tak i hannen som går i 160 litern i morgen og flytte han over til 375 litern, så kan Storebart og hula være i 160 litern. Det er tryggere for småtasser der.

Forresten en del egg på ruta i 160 litern også i kveld, de grønne har hatt hjemme alenefest med dertil aktiviteter mens jeg har vært ute på rek i kveld :o)
Inaktiv bruker
lol nesten som å være der lol
Stakkars Storebart. Godt du reddet ham ut fra plageånden...
sissimor
Stakkars Storebart. Godt du reddet ham ut fra plageånden...


Ja, huff, har helt vondt av han. Håper han blir bra igjen, og at han berger yngelen, mulig det var litt voldsomt for de å flytte i en fei på den måten, men de er trygge fra angrep nå i alle fall. Edvard, vampyrplecoen, er avateren min for tiden. Syns den er herlig, men akkurat i dag er jeg ikke så bekeistret for han... mulig jeg må kvitte meg med han også hvis jeg skal ha sjans til malleoppdrett i 375 litern, eller så må jeg få tak i lange smale huler som ancistrusene ligger trygt i, og som han ikke kommer inni.

Bilde 1, fra 63 litern i sola. Fra kortveggen ved filtert

Bilde 2-3
En av sakurarekene ser ut som en hann med veldig fin rød farge, eller så er det en ung slank hunn. Noen som kan se kjønn på reker?
Søte mini-sutter hos deg også ser jeg

Veldig stilig med sollys inn i akvariet, og flotte reker! Ser ikke kjønn desverre... Kikker etter egg jeg; i nakken eller under buken, ellers er jeg blank....:/
Takk for det sissimor, syns det øverste bildet ble kult selv :o)
Og mini-sutter er jo bare så nusselige :oD

Har lagt merke til denne ene reka, da den har veldig fin rødfarge. Men greier ikke å se at den har egg, men hanner blir jo ikke så røde? Mine voksne hunner har sånn "gravidmage" etter å ha hatt egg, men denne er like slank og pen. Kanskje den er lesbisk? En karrierereke som dropper å få unger? Eller bare steril..? Eller en hann? Hmmm....

Ble plukking av cory egg i dag. Green laserne lekte i går, og i dag var eggene gyldne og fine der de hang på glasset. Hadde smått tenkt at de bare kunne være der, klekke selv, og la ting gå på egen hånd, men så klarte jeg ikke å la de være. Nå har jeg 26 egg og et cattappa blad i en 3 liters boks, så om en ukes tid blir det småtasser her igjen, forhåpentligvis :o)
Skulle ønske m grønne ville sette igang igjen og ,de har kun lekt en gang i vinter og da bare npen få egg

Når det gjelder Sakurareke-hanner ,så har jeg flere flotte,røde men det er visst ikke helt vanlig etter hva jeg har lest.
Det jeg synes å kunne merke er at hunnene har mer kompakt,tykkere skal enn hannene. Hvis du kikker på bildet her ,så ser du en han i forkant og to hunner bak

[External Image]
Sølvi, det er stort sett sånn jeg også ser forskjell på hunner og hanner, men denne ene har forvirret meg litt. Jeg tror kanskje at det er en voksen hunn som ikke har fått unger, derfor ser den liten og slank ut.

Coryeggene har klekket i går og i dag, og jeg hadde glemt hvor små og nusselige nyklekte corybarn er :o) Helledutten, hvor søt kan en 3 mm sytråd med kulemage egentlig være? Har satt igang artemiaklekker i dag, så får jeg se om de vil ha mat i morgen allerede.

Har flyttet på litt fisk også. Guppybarna som bodde i 45 litern er flyttet til 160 litern, og guppymamman er flyttet fra 160 litern til 45 litern. Ho er drektig igjen, så det blir vel et nytt kull neste helg eller så. Har ikke talt hvor mange guppybarn det er men, tok et bilde da jeg flyttet de så jeg kan telle de.

Fikk ikke tak i ancistrushannen som går i 160 litern, så tok sjansen på at han og Storebart holder ut med hverandre. Tømte en sta og sinna Storebart med masse barn ut av hula, og slapp de ut i 160 litern. Telte minisuttene ( fint ord for mallebarn, sissimor :oD) og kom til noe over 60. Flinke Storebart. Har ikke sett Storebart siden jeg slapp han ut i 160 litern, men regner med at han har funnet seg til rette i en av de 3 skifterhulene i karet. Den andre hannen foretrekker hulrommene i rota som er i karet.
Fra guppy til scalarer... og jeg har visst blitt scalarefan :o) fikk 2 flotte scalarer i bytte mot noen guppyyngel, så nå sprader en svart og en litt mindre viltfarget scalare i 375 litern. Finnene er utrolig høyreiste og flotte, og de tigger :o)

Har alltid likt helt svarte og viltfargete scalarer bedre enn marmorerte, så er på utkikk etter flere :o) Var innom dyrebutikken øverst på Oslo City, de har store svarte scalerer til 200 kr stk, men de hadde så flisete finner. Ho bak skranken mente svarte scalerer sloss mer enn andre scalarer, pga av at de har svarte finner, så spørs om jeg må nøye meg med en svart og flere med striper.

Kull 2 av green laser spiser artemia og vokser. De er en uke nå, og veldig søte :o) Er litt spent på om jeg får samme plagene som sist med denne pilspisshale sykdommen, eller om det hjelper å kun fore med nyklekt artemia.

Ancistrusyngelen som nå går i 160 litern så ut til å ha gule prikker og var veldig magre, så har kjørt en 3 dagers kombinertkur med esha exit/2000. De ser fine ut nå, så det hjalp tydeligvis. Er greit å medisinere når jeg ser at det funker, det motsatte er utrolig kjedelig.

Fikk også med 2 jegersnegler med scalarene, og de går i 63 litern nå. det har eksplodert med småsnegler der, så jeg forer tydeligvis super rot yngelen litt vel mye. Slamsuger ut og skviser mengder med snegler, og håper jegerne virkelig lever opp til navnet sitt. Lurer på å flytte de 2 klorekene som huserer i 45 litern til 63 litern, men er redd de vil forsyne seg av sakurareker og super rot yngel. Det er en god del trådalger også i dette karet, så jeg har lyst å gjøre litt om på det etterhvert, bytte ut bunnlaget, og renske ut i planter og moser. Men det er sånn pirkarbeid med reker og yngel, så foreløbig får det bare være.
Da er Denisonene solgt... litt vemodig, men de trenger mer plass enn 150 cm lengde å strekke ut på. Når jeg blir rik så blir det et kar på 300 cm med en stor stim denisoner. Vakreste stimfisken jeg vet om :o)

Måtte ta ut alt i karet for å fange fisk i går, og har ommøblet idag, og byttet nesten alt vannet, og silt ut masse snegler fra biltemasanden. Like før jul kjøpte jeg 2 thiara whinteri snegler på LOAKs juleavslutning, og nå har jeg sikkert 100. Disse kommer sjelden opp fra sanda, i motsetning til de malaysiske sandsneglene som ofte er ute på tur om kvelden og natta.

Kjøpte 4 L144 for 70 kr på LOAKs auksjon på klubbmøtet i går. Impulskjøp, men kunne ikke motstå så fine maller til spotpris. Interessant foredrag om oppdrett, fikk med meg noen tips jeg skal prøve ut :o)
Litt av et kupp på L144! Kunne ikke la være da nei, det skjønner jeg godt.

Denisoer er fantastisk vakre ja, og jeg kan levende forestille meg at de ikke er lette å fange. Gruer meg til jeg skal igang med operasjon danio-flytt...
Da er kull 2 med green laser flyttet fra isboksen til et lite akvarium med sand :o)
Talte 21 stk, pluss en som er i 63 litern etter å ha fulgt med når jeg har tømt vann fra yngelboksen over dit. Hever vannstanden sakte men sikkert slik at jeg kan ha de i et større kar når jeg er bortreist. Har en fiske/katte/rotte/plante/huspasser, men han stikker ikke innom hver dag, så da tror jeg yngelen har best av å være i et større kar. 63 litern med super red og sakura blir deres neste hjem.

375 litern ble mye roligere å se på uten Denisonene. Nå kommer mallere og coryene bedre fra også :o) Har 3 narcissus og 6 arcuatus som stort sett stimer sammen. Disse 2 artene bor sammen i naturen, så arcuatusene er fint selskap til narcissusene. Av maller har jeg bla. gule L144, grønn L200 og super red, prikkete vampyrpleco og stripete klovnepleco i tillegg til noen ancistrus sp, den lille pitbullplecoen og til sist den utrolig kule bruno pleco. Et vakkert syn når jeg forer med squash og maller i mange farger, størrelser og mønster krangler om maten :o)

Skal fange inn green laser ungdommene på tirsdag og gjøre de klar for turen til deres nye hjem i Trøndelag :o)
Inaktiv bruker
heihei!
Du kjører vel tillfeldighvis ikke forbi disse... fiskemilla i tufsingdal? siden jeg vet hu vil ha grenn laser å hu har et scalare par til meg, så det hadde vert veldig fint om du kjørte den veien...?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap