Finnmarking i eksil (side 7)

Beklager Kristian, det ble for lang omvei for meg.


Da er jeg tilbake fra påskeferie. Eneste tapet som jeg har sett er den svarte scalaren. Fant kun ryggraden igjen i 375 litern. Testa vannet for No2 og No3 før jeg bytta vann, ingen utslag på nitritt, og ca 15 på nitrat. Får som regel ikke utslag på nitrat, antagelig fordi jeg liker å bytte vann.

Mitt første corykull har nå alle fått nye hjem. 8 til Trysil, 10 til Lundamo, 6 til Trondheim og 3 små "tapere" til søstra mi i Båtsfjord, tilsammen 27 stk. Søstra mi fikk også 10 stk super red som jeg syns var vel sotete i fargen, og derfor ikke salgbare som super red. Jeg har bare ikke hjerte til å avlive fisk som ikke er "perfekte", så derfor får de leve i selskapskaret til søstra mi, der jeg vet at de ikke blir avlet videre på. De 3 coryene var tydelig mindre enn de andre 24, antagelig svekket etter denne pilspisshale sykdommen de hadde før jul, derfor ble disse også med finnmark.

Et 160 liters kar ble med på turen sørover, en akvastabil som jeg hadde i Tana for 3 år siden, og som har stått på låven til pappa i 2 år. Har satt det opp ute og fylt med vann for å skjekke at det er helt og tett, og foreløbig ser det tett ut, heldigvis. Hadde vært moro å ha det ute i sommer med venusfisk, disse er visst ganske fleksible på temperatur. Men sånn etterhvert så blir det reol med 160 liters kar i stua :o)
Storebart er i slaget igjen. Da han flyttet tilbake til 375 litern satte jeg ikke ned hula hans, slik at han ikke skulle yngle og evt få mer bank. Men Storebart er en luring, han. I løpet av påska har han funnet en sprekk i enden av den store rota, som tydeligvis duger til barneproduksjon. I morrest så jeg flere småtasser som akkurat var sluppet ut i den store verden. Ser ingen nå, så er redd for at de har blitt spist av de andre fiskene. Han henger loddrett, og jeg ser halve fisken, så det er ikke store hulen han har funnet seg. Tror jeg setter inn hula hans igjen, han vil jo tydeligvis formere seg. Og hula kan jeg ta ut og tømme ungene over i et yngelsikkert kar.

Flyttet kampfiskdamen over i en 12 liter da hun ser ut som hun skal eksplodere. Enten har hun forspiste seg på ancistrusyngel, eller så er det en svulst. Hun ligger rolig under pumpa det hastig oppsatte sykekaret, og ser ut til å ha problemer med å svømme ordentlig. Får se om hun klarer seg.

Lurer på å bytte 375 litern i en reol med 2*2 160 litere. Syns oppdrett er kjempespennende, og til det fungerer store selskapskar med glupske innbyggere dårlig.
Småtassene til Storebart klarer seg visst fint i 375 litern :o)
Bakgrunnen er full av minisutter ( takk for dette herlige nevnet Sissimor) og da jeg festet en squash på toppen av rota fikk denne raskt besøk av sultne små sugemunner.

Blide 1.
Det er liv i malleland når jeg forer med squash :o)
Et flott syn å se mange forskjellige maller knuffe om maten.

Bilde 2.
Det er ikke bare jeg her i huset som liker maller og coryer. Katten Lotus bare elsker å se inn i akvariet, og aller best liker hun vampyrplecoen og narcissusene, og dasker i vei på glasset når hun ser disse. De andre mallene får også oppmerksomhet, men ikke fiskene som svømmer lengre opp i karet. Trodde kanskje av perlegurami eller scalare var av katteinteresse, men neida, her skal det jaktes på maller!
Vær så god for navnet; syns det passer så fint. De er jo for små sugekopper å regne ;D

Kattene mine er også kresne på hva som er spennende; her er det maller og platy.
Katter er herlige :o)


Idag har jeg flyttet guppene over i 375 litern. Perleguramihannen gjorde et par utfall mot en forskremt stim med guppy, men tror han skjønte at det var større enn matbitstørrelse. Holder på å flytte det siste green laser kullet fra 63 litern til 160 litern. Begynner å bli noen superrot yngel i 63 litern nå, sammen med en del sakurareker, så tenkte at coryene får bedre oppvekstvilkår i 160 litern sammen med foreldrene. Det går også 60-70 ancistrusyngel i 160 litern, og for at alle skal få tilgang til mat så ble guppyene flyttet da de er en bande slukhalser.

Tok et tellebilde av yngelen da jeg flyttet de, bilde 1.
Tok et tellebilde da jeg flyttet de fra 45 litern til 160 litern også, blide 2.

Har ikke kommet så langt at jeg har talt de, noen som vil prøve seg? Har gitt bort 5 stk, så det skal være minst 5 mer på bilde 2.
... og nå blir det mer superrot yngel :o)

I går fikk jeg se når hannen slapp hoa inn i hula. Hun lå på utsidan, og han rygget inn i hula og inviterte henne inn. Da hun var inne for han ut og inn noen ganger, men ble tilslutt i hula. Vet ikke hvor lenge hun ble liggende, eller om hun ligger der enda :o)
Green laserne lekte og la egg dagen etter at jeg flyttet guppyene. Var litt usikker på om jeg skulle plukke de, eller la de klekke og se om de greidde seg i karet, men det ble til at jeg plukket egg likevel. Var litt redd for at ancistrusene skulle gnage i seg eggene.

Så nå står det igjen en boks med egg catappa blad og brusestein på kjøkkenbenken :o) Skal bytte vann idag, fra foreldrekaret denne gangen.
Er tom for pipetter, det må jeg huske på å kjøpe i morgen.

Målte pHen i sakura/superrot karet, og den var på 6,4. Holder på å øke den til 7. Springvannet her er 7, det er kanskje rota oppi karet som bidrar med å senke pHen. GHen var på 3, skal øke til 5-6 da jeg har snegler oppi karet også.
Idag piler det masse rumpetroll rundt i boksen på kjøkkenet :o)
Da blir det klekking av artemia, så småtassene får sitt første måltid på søndag.
cara79
Idag piler det masse rumpetroll rundt i boksen på kjøkkenet :o) Da blir det klekking av artemia, så småtassene får sitt første måltid på søndag.


Så arti ;D
Grattis,litt misunnelig egentlig selv om tidspunktet ikke er så gunstig. Men savner små småttiser for øyeblikket
Takk takk, gleder meg til nok en babygjeng å stelle med :o)

Hvorfor er ikke tidsunktet gunstig, Sølvi? Sånn på grunn av ferie, eller på grunn av noe biologisk hos fiskene? Jeg har ingen ferieplaner før uti juli, så den biten går bra :o)
Mest pga. sommer og ferie og liten tid til oppdrett :
Avlivet kampfiskhunnen i dag. Den har stått i en 12 liter i nesten 2 uker, uten mat, og magen ble bare større og større. Undersøkte ikke så nøye da jeg avlivet (kniv over nakken), men regner med at det var en svulst. Se bilde 1.

Ominnredet 45 litern. Igjen. Syns karet ble så mørkt med sort sand, så tok ut sanda og hadde i sand fra elvebredden like ved huset i stedet. Bilde 2.

Green laser yngelen fikk sitt første måltid i ettermiddag. Vet ikke om de spiste noe særlig, noen har plommesekk igjen. Prøvde å telle de, kom til noe over 50. Største kullet hittil :o) Blir spennende å se hvor mange jeg klarer å fore opp :o)
Den damen så ikke frisk ut nei... Synd...
Men 45-liter`n ble fin
Har lenge lurt på hva jeg skal bruke 45 litern til, og i går kom jeg på det! Karantenekar! Kom hjem med 3 nyinnkjøpte stripete botiaer, og vurderte om jeg skulle ha de i 375 litern eller 160 litern, før jeg kom på at karantene er lurt. Dessuten har jeg sett et par små snegler i 45 litern som tydeligvis har overlevd sneglerraiden jeg tok da jeg gjorde om karet. Så herved er 45 litern karantenekar, inntil videre :o)

Green laserne er visst våryre, de har lekt som bare det i hele dag. Tror det er rundt 100 egg rundt omkring der nå, minst! Har kun sett en hunn i lek, med 3 hanner etter seg. De to siste tror jeg ikke har vært med på leken. Den hunnen som har vært skikkelig eggesprengt de siste dagene er betydelig slankere nå. Skal la eggene være til i morgen, så blir det plukking om ikke mallene finner ut at egg er godt.
karantenekar er ikke dumt nei,har omsider fått tømt et kar som jeg skal ha stående til dette formålet også.

Fælt som de grønne laserne dine legger egg da ,mine er ikke futt i i det hele tatt
har tidligere lært at det er lurt, ja, så på tide at jeg kom på at 45 litern egner seg bra til det :o)

Fikk et tips for å få fisk i lek på et foredrag hos LOAK, nemlig å gi de voksne fiskene yngelfor. Da vet fisken at det finnes mat til yngelen, og de yngler lettere. Jeg har jo det forrige kullet gående sammen med foreldrene i 160 litern nå, og har foret godt.
Nå når jeg klekker artemia til det siste kullet, så forer jeg med resten av artemiaen til de øvrige grønne. Dette fungerer tydeligvis her :o)

Har forresten lyst til å prøve andre typer levendefor, f eks micromark i barnegrøt. Det virker enklere å fore med enn artemia, men tror jeg vil bruke kun artemia de 4 første ukene.
har prøvd med artemia før når jeg har klekket til yngel,men så ikke noe resultat den gangen.Men det går jo an å prøve det igjen en gang.
Micro-mark takler ikke jeg ,så det blir artemia her i gården
Det skader jo ikke å prøve :o) Ellers tror jeg du har mye mer erfaring med coryoppdrett enn jeg har, jeg har visst vært heldig med mine 6 skjønne grønne som leker så villig for tiden :o)

Kull 3 (del 1...) er en uke idag. Plukket ut en død idag, ellers ser det ut som alle spiser, røde, fine mager, og de har vokst litt :o) Plukket eggene som ble lagt i går også. Begynte å telle, stoppet på 100, men da var det ikke så mange igjen. Tenk om alle klekker, så har jeg over 150 småtasser :-O Jeg tror det ikke før jeg får se det... Men NÅ blir det ikke mer plukking av egg. Hvis de leker igjen før St. Hans, så får eggene være i karet og evt klare seg selv ( hørte dere det, høyre tommel og pekefinger..??)

Så en liten tass i 160litern idag, så jeg har ikke funnet alle eggene i forrige uke. Moro å se at de kan klare seg på egenhånd også :o)

...jeg HADDE 150 småtasser... ...en kort stund...

Gjorde en generaltabbe som coryoppdretter natt til fredag. Kom hjem etter en sen kveld i Oslo, og skulle bytte vann og fore yngelen. Vannet som sto til temperering var kaldere enn vannet til de eldste ynglene, så i et tankeløst øyeblikk så fylte jeg på en skvett med varmtvann fra krana oppi det rene vannet før bytting, for å utgjevne temperaturen. Flere yngel svimte av /døde like etter vannbytte. I hele går har jeg plukket ut døde yngel. Jeg hadde 50 fine småtasser, som spise godt og vokste bra. Nå har jeg 5 igjen... Plukket ut flere i morrest også, og er redd for at de siste 5 også stryker med.

Jaja, det var en trist og dyr lærdom at varmtvann fra krana IKKE har noe i en yngeltank å gjøre... har temperert vannet før, men da med en skvett fra vannkokeren. Jeg bruker en lampe under yngeltanken, slik at artemiaen søker ned, og dette gjør vannet litt varmene enn boksen som står til tempereing like ved. Ikke alltid jeg husker å flytte lampa vekk når de har spist opp artemiaen.

Heldigvis har jeg over 100 (!) nye småtasser gående i en annen boks på kjøkkenet :o) De fikk sitt første måltid i går kveld, og håper jeg lykkes bedre med disse enn med de forrige.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap