Finnmarking i eksil (side 8)

Berget en handfull av de eldste småttingene, som nå går sammen med over 100 stk ukesgamle coryer. Ser at flere har klekket i 160 litern også, har talt minst 6 stk 1-2 ukers gamle coryer som suser rundt med sine eldre søsken og foreldre.

Må visst få tak i en større yngeltank, 3 liters boks fra smågodthylla på europris er litt liten til 100 små. De skal jo ha plass til å vokse også. Har en 19 liter med snegler som er tiltenkt coryyngel, tror jeg skal rense den for snegler og alger, og flytte yngelen dit, kanskje i morgen, om ånden kommer over meg.

Badet i elva like ved huset jeg bor i idag. 26 grader i skyggen er for vamt for meg, så da må det avkjøling til :o) Møtte småfisk i elva, sånn 4 cm og nedover. Yngel eller stingsild. Tror jeg må ta med meg håven og et syltetøyglass så jeg får sett litt nærmere på de :o)
Må være et vidunderlig syn med så mange små coryer
Her skjer det ting :o)

Først og fremst, Storebart har blitt bestefar! Hans datter som er litt over året har funnet tonen med ancistrushannen jeg kjøpte til henne, og nå er det mange nye små i 160 litern :o) De går sammen med det neste siste kullet til Storebart. 3 generasjoner med ancistruser her nå :o)

Var på LOAK sommeravslutning for en uke siden, og kom hjem med bl.a. 2 L144 og 6 sherrybarber. Heldigvis satt jeg de i karantene, L144 i 45 litern, og barbene i en 19 liter med masse javamose, for å se om jeg får til yngel på de. Fant en død sherrybarbe i går, og resten var full av hvitprikk... Men de har lekt, for da jeg tok et grundig vannbytte så jeg iniminismå fisker :o) gav de 5 gjenværende barbene et saltbad, et grundig vannbytte, og medisinerer nå med esha exit og håper det hjelper. En av hunnene ser du som en kulefisk, og jeg tror den kommer til å stryke med snart. Enten stappfull av egg som den ikke får ut, eller så er det noe annet galt med den. Den svømmer som en bobleslørhale, dvs dårlig...

Green laser kullet lever og vokser på kjøkkenbenken min. Tenkte å bruke 19litern til yngeltank, men der går jo sherrybarbene med sykdom nå, så det gikk ikke. En 3 liters isboks ble for lite til så mange yngel, så nå går de i en sånn grønnsakskuff fra kjøleskapet :o) Grønnsakskuffene passer jo utmerket til yngel, passe stor, lett å gjøre rein, 2 stk så jeg kan bytte og rengjøre daglig, og ikke minst, helt gratis ! Jeg forer med artemia, og har ordnet en slags stativ som yngeltanken står oppå. Når jeg forer setter jeg en lampe under yngeltanken, og artemiaen søker ned på bunnen, og yngelen spiser og koser seg :o)

Kjøpte også dafnier på LOAKs klubbauksjon. Foret fiskene samme kveld med en god del, og tømte resten i en 160 liter som jeg har stående ute, halvfull med vann. Har hentet for flere ganger, og det ser ut som dafniene lever og formerer seg oppi utekaret. Det er noen posthornsnegler i karet, og en del alger, og alger er visst dafniemat, etter hva jeg har lest om dafnier her på akvaforum. Det sto også noe om å bruke gjær som for, men det har jeg ikke prøvd enda.
Yngel her og yngel der...
I går solgte jeg unna alle guppyene, jeg hadde 36 stk igjen. Leverte de i en dyrebutikk og fikk 6 amanoreker i innbytte. Slapp rekene i 375 litern, og siden har jeg ikke sett snurten av de.

Har flyttet ancistrusyngel fra 160 litern til 375 litern i dag. Skal flytte green laser yngelen over til 160 litern, og de trenger ikke konkurranse fra 100 minisutter. Coryyngelen er vel straks 4 uker nå, må skjekke i tråden når de ble klekket.

Skjekket, og de ble klekket ca 26 mai, samt noen få som er en uke eldre, dvs de er litt over 3 uker gamle. 3 uker med artemiaklekking, foring 2 ganger daglig og vannbytter og rengjøring av yngeltanker holder for denne gang :o)

Skal fortsette å fore med nyklekket artemia. Jeg har tatt bort sand ved fronten på karet, og med en lampe i skapet under karet så vil artemiaen søke ned og coryyngelen kan mumse i vei :o)

Lurte lenge på om Karsten kampfisk eller perleguramiene greidde å ta knekken på amanorekene, men fant de i skjul bak rota under vannbytte :o) Håper de vandrer litt om natta og spiser trådalger... Har også flyttet 3 botia striata over i 375 liern. De har gått i karantene i 45 litern noen uker, og ser friske og fine ut. Har fått masse små skivesnegler i alle karene, så botiane skal få kose seg lenge her.

De yngste green laserne er 4 uker i dag. Det fungerer kjempefint å fore med nyklekt artemia i 160 litern. Slår av lyset og pumpa, og sprøyter ut artemia med pipette på den delen av bunnen jeg har fjernet sanden på. En lampe i skapet under karet sørger for at artemiaen søker ned, selv om de litt større coryene virvler de opp i sin iver på å spise artemia :o)
R.I.P. Storebart...

Fant Storebart død i går. Trist, han var jo den fisken jeg har hatt lengst. Hatt han over 2 år, og fått masse fint avkom etter han, til og med barnebarn :o) Så ingen skader på han, men han har jo hatt en hardt liv og vært med på 4 flyttinger, passet mange hundre yngel og fått skikkelig juling av vampyrplecoen min...

Vurderte å selge mitt andre lekspar med ancistrus, men nå blir det til at jeg beholder det paret (hunnen er avkom etter Storebart), og evt selger de 2 hunnene som har gått sammen med Storebart. Har jo en drøss med yngel også, og de eldste er 2,5 - 3 cm og snart klare for nye hjem.

Green laserne spiser og vokser de også. Forer med nyklekt artemia nesten hver dag, samt avskallet artemia og div. tablettfor. De er ikke vanskelige i kosten :o)
Så synd med Storebart...
Nok en ancistrus kull er sluppet løs i 160 litern. Produktiv kar, denne hannen også.
Tror jeg må selge unna noen yngel snart, har mengder av snart salgsklare småsutter i 375 litern også :o)

Green laserne er 6 uker nå, og spiser tablettfor og avskallet artemia. De får også litt diskusfor. Skulle gjerne foret de med noe frossenfor, eller levendefor, men har ikke funnet noe som passer enda. Har krill og røde mygglarver, men det blir for stort. Har også dafnier i et utekar, men ser ikke ut som coryene får tak i disse.

er litt usikker på hva som er best oppvekstfor for coryer, skal søke og lese litt om dette, tror jeg.
Hjemme igjen etter 2 uker ferie nordpå :o)

Green laser yngelen var litt tynne etter ferien, forautomaten sto litt skeivt, og mye av maten havnet oppå armaturet i stedet for hos fiskene... jaja, jeg lærer stadig nye ting i akvariehobbyen, som at plassering av forautomat er viktig...

Jeg har lyst på noen levendefødere igjen, men har ikke bestemt meg for hvilket slag. Ikke endlers, de blir for små i 375 litern, men kanskje jeg kan ha noen i 160 litern. Skal prøve å få med meg noen auksjoner i høst, og se hva som dukker opp.
Må vel også selge noen av de eldre green laserne og ancistrus yngel.
Da har jeg solgt de 2 voksne ancistrushunnene som var "til overs". Da har jeg et par igjen, samt mange yngel. Har solgt noen, men har mange igjen.

Det henger en maiskolbe i 160 litern, så eplesneglene der har hygget seg mens jeg har vært på ferie. Har sortert eplissene etter farge, så det er de stripete rosa/lilla som har lagt egg. En hvit og en lilla snegle er foreldre til sneglene jeg har nå, og de er blå, hvite, lilla og stripete rosa/lilla. Har lenge ønsket meg blå eplesnegler, så er kjempefornøyd med at jeg fikk så mange fine farger fra en lilla og en hvit snegle :o)

Har hatt "ryddeaksjon" i 160 litern og 63 litern denne uka.

Jeg fikk omsider flyttet ancistrusparet fra 160l til 375l. Hannen bodde i rota og har vært umulig å få ut derfra. Jeg flyttet rota over i 375litern, lot den ligge der noen dager, og ventet til jeg så hannen ute på tokt før jeg kjapt løftet ut rota igjen. Hannen har nå funnet den samme stedet på den store rota i 375 litern som Storebart brukte, så det ville ikke forundre meg om de fortsatte å yngle. Har mengder med ancistrusyngler i 160 l og 375l, så det gjør ikke noe om han tar en pause heller.

Flyttet litt planter i 160l, og fjernet masse små snegler, både skivesnegler og brune posthornsnegler. Har fått noen orange posthornsnegler i dette karet, og vil prøve å ta vare på disse, og plukker ut de brune. Flyttet de 2 L144 mallene som har gått i karantene over til 160l også. Karantenekaret er bare 45 liter og for lite til store maller, men greit nok til karantene. Green laser ungdommene fra før påske har vimset masse de siste dagene, opp, ned og sidelengs langs glasset :o)

Gjorde om 63 litern i går. Fanget opp super rot hunnen og 10 yngel på 1-3 cm. Har hatt 2 eller 3 kull på super rotene, men ungene har mye sotfarge, vokser dårlig og få som overlever, så skal ikke avle mer på disse. Har sluppet disse i 375 l også, så får jeg se om yngene overlever og vokser med større plass.

Har nå et par super rot og et par vanlige ancistruser i 375 l, men ingen huler de kan yngle i bortsett fra den rotsprekken. Hvis ancistrushannen velger å yngle i den sprekken håper jeg han holder seg til sin faste dame, Malla, som forøvrig er datter til nylig avdøde Storebart. Tenkte meg ikke om da jeg slapp superred hunnen ut i 375 litern, men jeg kan jo risikere krysninger nå. Hvis jeg får tak i den igjen, så kan jeg flytte den tilbake til 63 litern.

Tok også ut alle sakurarekene fra 63 litern. Det tok sin tid, ja. Var ikke fornøyd med forsøket med å ha kattesand under sanden, kattesanden kom opp og bunnen så rotete ut. Etter å ha tatt ut super redene, rekene, rota og plantene, silte jeg sanda igjennom en stor hov og fikk ut all kattesanda ( og alle sandsneglene). Skylte sanda, fylte på litt mer, tok vekk masse mose fra rota og organiserte plantene litt anderledes. Har 3 forskjellige moser i 63litern, men husker bare navnet på riccia mosen. De har vokst ganske mye siden jul da jeg kjøpte de, så på tide å stusse litt igrunn. Fant også eplesnegleegg i armaturet da jeg holdt på, så får forhåpentligvis flere hvite eplisser etterhvert :o)

Håper å få solgt noen sakurareker, har ikke talt de, men har en god del nå. Moro å se at sorteringsarbeidet mitt viser resultater, hunnene er skikkelig røde, og hannene har mye rødfarge de også. Til og med de aller minste har fin rødfarge :o)

Det er forøvrig 3 eggeklaser i 160l, og en av de har klekket idag, så flere miniepler krabber rundt der. Blir spennende å se hva slags farger jeg får nå :o)
Har blitt mye flytting underveis her i tråden din,både for deg og de forskjellige Akvariumene og deres innbyggere,satse på at du har slått deg til ro nå?
Weee, noen leser tråden min ;o)
Når jeg tenker meg om, så har jeg flyttet en del rundt, ja... Men trives godt her jeg bor nå, så skal satse på å bli boende her en stund. Men jeg er i alle fall blitt ganske rutinert på å flytte med fisk og akvarier...


Nå har jeg små eplesnegler i 160 l og 63 l, hhv rosalilla og hvite. De blå i 45 litern har ikke lagt egg, men det skyldes kanskje at pHen der har vært litt for lav.

Ellers ikke så mye nytt i karene. Det yrer av yngel fra ancistrus, green laser, eplesnegler og sakura her, og jeg har vældig lyst på noen levendefødere igjen. Får se hva som dukker opp på loaks klubbmøte på mandag.
He he leser innleggene dine hele tiden jeg ,bare så lite flink til å legg igjen spor etter meg . Så du må bare oppdatere ,gjerne med bilder og
Hehe, jeg er jo ikke særlig flink å legge igjen spor i andres personlige tråder heller, så jeg skal strengt tatt ikke klage, Sølvi :o)

Flere bilder skal bli fra neste uke. Jeg bruker mobil bredband for tida, og da tar det så lang tid å laste opp bilder, så jeg orker ikke gjøre det. Men har bestilt bredband nå, så da blir det andre og litt raskere boller !

Fikk forresten tak i super red hunnen og flyttet den tilbake til 63 litern, så risikerer jeg ikke at hun krysser seg med ancistrushannen i 375 litern.
Klart folk leser tråden din! Men du må nok bli litt flinkere til å skrive ja, slik at vi får fulgt ordentlig med deg vennen ;D
Alle får den følelsen i blant, at vi kludrer ned tanker til det tomme intet. Men alle leser alles tråder, jeg for eksempel har tre sider med abonnementer og lita tid, så da blir det dårlig med spor. Vi vet jo at vi er der, ikke sant?
Linda & Ove
Alle får den følelsen i blant, at vi kludrer ned tanker til det tomme intet. Men alle leser alles tråder, jeg for eksempel har tre sider med abonnementer og lita tid, så da blir det dårlig med spor. Vi vet jo at vi er der, ikke sant?



Enig med denne. Jeg har fulgt tråden din hele veien jeg, men tror ikke jeg har lagt inn noen melding her...så da gjør jeg det nå
Åh, dette var skikkelig koselig :oD
Jeg skal definitivt bli flinkere å legge igjen hilsninger når jeg leser andres tråder, det er jo kjempekoselig å se at noen leser og følger med. Det kommer som sagt mer bilder når jeg får ordentlig nettilgang.

Smiler litt av Lotus pusen min :o) Hun bare elsker å ligge oppå 375 l, så lenge lyset står på, vel og merke. Jeg er ganske sikker på at den enkleste måte å bygge en varmesøkene rakett på, er å plassere en katt inni for å styre... Tror Lotus kan klokka og vet når lyset slår seg på, for da er hun på plass igjen :o)
Inaktiv bruker
Heihei! er stund siden AF tiden min nå, men begynner å bli høst og akvarier kommer høyere på vinterens tema liste :P hihi.
Coryene fra deg lever 7 av 8. fine og store. du er bare så syykt heldig med over 100 vis av cory yngel og masser av ancistrus yngel. ja dte vil jeg også ha :P skjønner ikke jag 100 av green lasere. ja dte hadde vert en stor drøm det. skal selge 300 litern nå så da blir 120 litern artskarr for de små grønne antakelighvis
Må bare opdatere meg i tråden he :P hehe og følger med videre. spennende dette ehr
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap