Finnmarking i eksil (side 9)

Så fint å høre at du er i det våte element igjen, Kristian :o) Bare vent, snart er det du som har masse yngel og må klekke artemia, mate og vaske yngeltanker :o)

Nå har jeg vært på klubbmøte i Loak. Tok med meg noen ancistrus, sakurareker og mose, og kom hjem med en rundbladet sverdplante og 15 endlers guppy, som nå bor i 45 litern.

Hadde tenkt å ta med noen green laser på klubbmøte også, men oppdaget 3 grønne som svømte i vannoverflaten og tydelig plagdes med svømmablæra, samt en død. Satt de 3 i en litersboks og gav de en times furanol bad, deretter tilbake i karet. Kjørte også på med en dobbel dose Esha 2000 i 160 litern, det virker som noe er galt, og håper dobbel dose esha hjelper. Byttet 20 liter vann 3 ganger i går, tilsammen 60 liter vann tilssat pH/KH+ for å øke pHen fra 6,2 til 6,8 - 7,0. Mulig har økningen av pH blitt for tøff for coryene, men 6,0 er for lavt for eplesneglene.

Ellers så jeg Karstein jr. kampfisk sluke en ancistrus på 1,5 cm i går. Trodde ikke det var mulig før jeg så det !
Var innom Aquamanias i dag og hentet fôr og et lysrør jeg har bestilt. Merkelig nok ble 2 viftereker og 6 crystal reker også med meg hjem... Vifterekene slapp jeg ut i 375 litern, og hpåer å se de igjen i morgen. Crystal rekene skal gå i 19 litern, må bare ordne litt i karet først, så inntil i morgen bor de i en 3 liters isboks.

cara79
Merkelig nok ble 2 viftereker og 6 crystal reker også med meg hjem...

Det der har jeg også lurt på, hvordan i all verden skal man klare å unngå disse posesnikerne? Forsøkte å sende min bedre halvdel med lapp der det sto "flakfor" og "filtervatt", hjalp ikke det allerminste, han har dilla på sverddragere...
Ja, posesnikere er et kjent fenomen her også...

Har byttet avatar (igjen). Denne gangen er det Malla som er avbildet :o) Hun er verdens fineste ancistrusdame, ikke sant ? :o) (bilde 1)
Hun er født /klekket i okt/nov 2009 da jeg bodde i Råde, og Storebart er faren. Nå har hun en kjekke herre med bart fra Grønland i Oslo, og er mor til masse flotte minisutter :o)

Tror det er noe magisk over 160 litern min, nesten alt jeg flytter dit, yngler :o)
Jeg satt og studerte eplesneglebarna da jeg så en gul liten tass, dvs l144 paret har ynglet. hannen er stor med flotte barter, mens hunnen er ganske liten.

Eplesneglene, ja. Det blir ikke klok på hvordan farger hos eplissene nedarves. jeg hadde jo en lilla og en hvit snegle som sammen fikk hvite, rosa/lilla og blå avkom. Har sortert disse etter farger og kun de rosa/lilla går i 160 litern. Nå har de fått unger, i mange forskjellige farger. Helt fantstisk igrunnen, jeg trodde jeg skulle få stripete snegler eller brungrå blandingsfarger, men fargene er jo klare og rene :o)
Foret med en forvellet brokkolistilk i dag, og den falt visst i smak hos mallene :o)

Fikk tatt noen bilder av min flotte Bruno Pleco Blir bare mer og mer begeistra for denne malla, den er utrolig kul ! I tillegg har jeg ikke hatt penselalger på rota i karet etter at jeg kjøpte denne. Jeg har lest at den spiste penselalger, og det ser ut til å stemme.

[External Image]
Den plecoen er veldig fin, og veldig stor
Den er ikke så veldig stor igrunnen, maks 20 cm. Kjøpte den for snart et 1 siden på Tam Alna, om jeg husker rett. Den har vokst en del siden da :o)

Målte pHen i 160 litern, og den var nede på 6.0. Den har vært like lav for noen dager siden, jeg bytter vann og hever pHen, men så synker den igjen. Lurer på om det er rota som er årsaken? Men den har jeg jo hatt i over 2 år. Byttet 20 liter vann med pH på rundt 7,2. Har 7,0 i springen, og tilsetter bittelitt pH/KH+, men pH synker likevel. Kanskje faxekalk er tingen. Jeg har eplesnegler i karet, de har fått unger, og synd om de ikke får bra nok vann til å vokse opp og få pent skall. Bytter et par bøtter ven vann om ganger for å ikke heve pH for mye og for brått.

Kanskje jeg bør teste KH igjen, den var på 2 forrige jeg målte.
La merke til at flere green leser kjørte heis i går og var oppe og snappet luft. Testet for nitritt, og jadda, utslag på 0,05. Har foret mye, og svampen på innsuget til filteret var nesten tett, så filteret hadde dårlig gjennomstrømning. Rense denne, bytta 1/3 vann, og i dag ser alt bra ut igjen :o)

Målt ph og GH i "reolen", byttet vann og testet ut hvor mye alabastgips jeg trenger pr bøtte vann for å få en GH på 8 - 10. Springvannet har GH på 2/3 og pH 7. PH synker litt i karene, så tilsetter bittelitt pH/KH+, og bruker gips for å øke GK. TIlsetter også litt rekemineraler kjøpt fra Mical Niesar til rekene.

Så litt biler igjen. Bilde 1 er den stolte far, som akkurat har sluppet ut sine føstre små L144 barn her hos meg. En stor flott hanne som jeg kjøpte på en av LOAKs klubbmøter før sommeren. Den kom sammen med hunnen på bilde 2, jeg vet ikke om disse er i slekt. Hunnen er mye mindre, men har vokst endel i sommer, og har nå blitt mamma :o)

Bilde 3 er en av mine 2 gjenværene corydoras Narcissus. Fantastisk flott cory, bare synd den er så skjør og sjelden... Moro å se når de ploger bortover sanda på leting etter en matbit :o)
Note to self, dette er "mosen" som jeg aldri fant ut hva het :o)
En annen mose jeg har er hengemose, veldig dekorativ.

Har lyst på flere forskjellige planter i akvariene, gjerne noen som blir høye og buskete, og som fiskene kan gjemme seg i. Her går det stort sett i vallisneria, sverdplanter, javamose og javabregne, hadde vært moro å prøve noen nye planter.
Det kan lett fikses. Du sender meg en dott ukjent mose, og en dott hengemose. Og så sender jeg deg en pakke med diverse "busker". Om du vil ;D
sissimor
Det kan lett fikses. Du sender meg en dott ukjent mose, og en dott hengemose. Og så sender jeg deg en pakke med diverse "busker". Om du vil ;D


Det var lurt ;oD Du har jo så mange flotte planter :o)

Linken til den mosen jeg fant ut av :o)
jeg er effektiv i kveld, mosedotter er pakket og klar for sending i morgen :o)

Har lagt ut annonse etter levendefødere idag, jeg vil ha røde sverddragere i 375litern, og blå guppy i 160 litern. Har jo mye maller, men lite fisk som svømmer i midten og toppen av karene. Ingen i 160 litern for å være korrekt.

Har spart noen kroner, så nå skal det bli reol med der 160 litern står. Ser for meg en svart porsareol med plass til en 95*40*40cm i bunn og en 100*40*40 cm på toppen. 2 kar, vil ikke ha kjempehøy reol. Evt. så blir det en reol med plass til 2 160 liters kar. Karene har jeg jo, mangler bare reolen, og et filter.
Å, så flott, jeg gleder meg :oD
Jeg har ikke sendt kjempemosedotter til deg heller men de vokser sakte men sikkert, og plutselig har du massevis :o)

Var innom Ullensaker Zoo i går, og kom ut med 4 gyppyer, 3 store hunner og en veldig fin blue snakeskin hann. Rigget opp en karantene kar i en 40 liters plastdunk beregnet på hundemat, guppyer fra dyrebutikk kan ha med seg mye muffens. Etter en liten leteaksjon fant jeg det gamle Sharks filteret mitt, og kickstartet dette med gugge fra innsugsvampen i 160 litern. Hunnene så alle drektige ut, og 3 timer etter handelen var den største i gang med å føde. Flyttet den over i en 3 liters boks som jeg lot flyte i dunken, lettere å fange opp yngelen da. Hun ble sikkert stresset igang, fant uferdige yngel, og 2 par siamesike tvillinger, dvs yngel som så ut til å ha vokst sammen. De siamesiske parene levde enda i morrest, men da tok jeg livet av de. Yngelen hadde jeg i 3 liters boksen på kjøkkenbenken i natt, men nå er de flyttet til 63 litern sammen med sakurarekene. 25 stk småtasser som forhåpentligvis blir pene blå guppyer etterhvert :o)
Oi! Tydelig at en kan få mye rart når en kjøper guppy. Har bare turt å kjøpe endlers jeg... Og jeg gleder meg til mosen kommer
Mysterieyngel !
Guppyplanen min er å avle videre på ungene, selektere for blå farge og etterhvert få fram en fin blå og helst sunn stamme guppyer :o)

Fant noe som ser ut som en corydorasyngel i et lite kar jeg har med noen sakurareker. Mine green laser har ikke lagt egg på lenge, og denne lignet heller ikke på green laser yngel, mer spraglete. 1 - 2 uker gammel. Lurer på om den har kommet som egg med en plante jeg kjøpte på LOAKs klubbauksjon, mener seg så et coyegg på den rundbladete sverdplanten jeg kjøpte, men tenkte ikke mer over det da planten ble liggende i posen et par dager før jeg fikk somlet med til å legge den i det lille rekekaret i påvente av planting. Har bar bunn i lillekaret, så fanget den lille tassen og flyttet den over til 63 litern i stedet. En liten runde med tilvenning i mens jeg studerte den. Det ER en corydoras, men ser ikke ut som en green laser... spennende :o) Den begynte å barte med en gang oppi 63 litern, den har tydeligvis savnet sand selv om den aldri har sett sand før. Håper den vokser opp, blir spennende å se hva den er for en :o)
Det er jo kjempespennende ;D
Vått, ja !

Har fått plantepakke fra Sissimor (takk vennen:o) ) og har nå plantet om i 160 litern, tatt ut ancistrus yngelen over 2 cm for å flytte de over til 375 litern. L144yngelen og green laserne skal få slippe å dele matfatet med 100 sultne ancistruser.

Fanget også opp de fleste green laserne da jeg har avtalt med 2 stk om salg i dag og i morgen, men så hørte jeg ikke meg fra ho som skulle kjøpe 10 stk fra meg i dag. De salgsklare green laserne er de som ble klekket noen uker før påske, dvs ca 5 måneder gamle. De har vokst raskt, noen av de er vanskelige å skille fra foreldrene. Skal slippe de voksne og de minste ut i 160 litern igjen, levere 6 stk på Jessheim i morgen, og håper jeg hører fra hun som skulle kjøre 10 stk igjen. Ergelig å bruke masse tid på å fange opp fisk og sortere ut de største avkommene til ingen nytte... Men får da talt opp hvor mange jeg har i det minste.

Håper flytting og litt ominnredning trigger green laserne til å leke igjen, nå har de ikke lekt siden begynnelsen av juni, om jeg husker helt rett. Er ikke høsten lekssesong for coryer? Mine er visst av den våryre sorten :o)
Grrr, møkka Boyu filter !!!

Bytta filtervatten i Boyu filteret til 375 litern, og det var som vanlig et svare strev med å starte det igjen, uten av det lakk. Lurer på om jeg må skifte gummipakningen, den ser hel og fin ut, det kan da ikke være meninga at det skal være så vanskelig å få det tett etter å ha åpnet det? De små kammerene rundt lukkemekanismen må være tomme for vann for at det ikke skal lekke, noe som er vanskelig å få til uten å tømme hele filteret for vann.

Et annet irritasjonsmoment er hun som skulle kjøpe green laserne. Fikk omsider tak i ho pr sms på fredag, etter litt om og men så kunne ho hente i dag i stedet. Har sendt sms, men ikke hørt noe i dag heller. Har full forståelse for at det kan komme ting i veien, men det går da ann å gi beskjed når fiskene er fanget og venter på kjøper...

Puh... idag er visst ingen god akvariedag...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap