- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Akvariesalt?
Akvariesalt?
Postet 21.02.09 kl 09:49
Postet 21.02.09 kl 09:54
Postet 21.02.09 kl 10:01
Postet 21.02.09 kl 10:17
Postet 21.02.09 kl 10:23
Postet 21.02.09 kl 10:29
I utgangspunktet så trenger du ikke noe som helst slags salt oppi karet ditt med guppy etc.
Det er akvariesalt å få kjøpt i dyrebutikkene for å øke PH`n i karret. Da kan det være nødvendig å tilsette litt hvis ph i kranvannet er alt for lav i forhold til den ph som fiskene dine krever. Dette gjelder spesielt øst-afrikanske ciklider som malawi, tanganika og viktoriaciklider.
Det er akvariesalt å få kjøpt i dyrebutikkene for å øke PH`n i karret. Da kan det være nødvendig å tilsette litt hvis ph i kranvannet er alt for lav i forhold til den ph som fiskene dine krever. Dette gjelder spesielt øst-afrikanske ciklider som malawi, tanganika og viktoriaciklider.
Postet 21.02.09 kl 11:03
Ken MyrsethBruker kun salt i saltvannsakvariumer. Eller ved enkelte tilstander/sykdommer i ferskvann. Så salt er fullstendig unødvendig å kjøpe. Ihvertfall før du evt får noen sykdommer som salt kan hjelpe på.
Skal en gi en "behandling" med salt, så er det viktig å bruke havsalt. Saltet i seg selv er ingen medisin som kurerer sykdommer. Hvis fiskene er svekket eller skadet etter slossing osv. så kan en ha i litt salt slik at de kommer seg raskere. Alle ferskvannsfisker har en naturlig saltbalanse i kroppen sin. Denne bruker de energi på å opprettholde på et normalt nivå. Ved å tilsette salt så tas saltet lettere opp i kroppen slik at de kan bruke energien sin på å bli frisk.
Det er uansett veldig viktig å spørre før en starter behandling med salt, da ikke alle fisker tåler tilsatt salt like godt.
Postet 21.02.09 kl 11:07
Her er en artikkel om myter og sannhet rundt bruk av salt i ferskvannsakvarier, om du har behov for å sette deg enda mer inn i det
Postet 21.02.09 kl 17:29
Endret: 21.02.09 kl 17:30
Postet 21.02.09 kl 18:46
Tante Astrid[URLBLOCK1] om myter og sannhet rundt bruk av salt i ferskvannsakvarier, om du har behov for å sette deg enda mer inn i det :)
takk, der sto det mye kjekkt ja!!
Har akkurat vært å handla meg akvarie nå. Å hun prakka såklart på meg en pose med salt-tabletter! Å sa at jeg MÅTTE putte i 2-3 tabletter hver gang jeg bytta vann eller tok nye fisker inn i akvariet.. for å roe dem ned...:S
Postet 21.02.09 kl 20:27
Postet 21.02.09 kl 20:30
Postet 21.02.09 kl 20:34