Akvariesalt?

Hva er det?
Hun jeg snakka med på dyrebutikken dreiv å ramsa opp hva som var med i den "startpakken" jeg vurderer å kjøpe og hva som ikke var med. Så sa hun akvariesalt, det måtte jeg kjøpe utenom.. men har ikke lest noe om det her inne? så lurer litt på hva det egentlig er?:S
Bruker kun salt i saltvannsakvariumer.
Eller ved enkelte tilstander/sykdommer i ferskvann.
Så salt er fullstendig unødvendig å kjøpe. Ihvertfall før du evt får noen sykdommer som salt kan hjelpe på.
Akkurat!! Takk for svar!
Teit av hu dama å si at det måtte jeg ha da...:S
Bare for å være helt sikker, det er ikke brakkvannsfisker du skal ha oppi?
darwin
Bare for å være helt sikker, det er ikke brakkvannsfisker du skal ha oppi?

Man bruker ikke såkalt "akvariesalt" (som egentlig er så godt som identisk med vanlig jozo) til brakkvann (eller saltvann) uansett, det må spesialsalt til.
vet ikke hva brakkvannsfisk er jeg:P men tror da ikke det nei!
Har tenkt å ha guppy, neontetra og andre enkle fisker oppi
I utgangspunktet så trenger du ikke noe som helst slags salt oppi karet ditt med guppy etc.

Det er akvariesalt å få kjøpt i dyrebutikkene for å øke PH`n i karret. Da kan det være nødvendig å tilsette litt hvis ph i kranvannet er alt for lav i forhold til den ph som fiskene dine krever. Dette gjelder spesielt øst-afrikanske ciklider som malawi, tanganika og viktoriaciklider.
Ken Myrseth
Bruker kun salt i saltvannsakvariumer. Eller ved enkelte tilstander/sykdommer i ferskvann. Så salt er fullstendig unødvendig å kjøpe. Ihvertfall før du evt får noen sykdommer som salt kan hjelpe på.

Skal en gi en "behandling" med salt, så er det viktig å bruke havsalt. Saltet i seg selv er ingen medisin som kurerer sykdommer. Hvis fiskene er svekket eller skadet etter slossing osv. så kan en ha i litt salt slik at de kommer seg raskere. Alle ferskvannsfisker har en naturlig saltbalanse i kroppen sin. Denne bruker de energi på å opprettholde på et normalt nivå. Ved å tilsette salt så tas saltet lettere opp i kroppen slik at de kan bruke energien sin på å bli frisk.

Det er uansett veldig viktig å spørre før en starter behandling med salt, da ikke alle fisker tåler tilsatt salt like godt.
Her er en artikkel om myter og sannhet rundt bruk av salt i ferskvannsakvarier, om du har behov for å sette deg enda mer inn i det
Happy
vet ikke hva brakkvannsfisk er jeg:P men tror da ikke det nei! Har tenkt å ha guppy, neontetra og andre enkle fisker oppi:)

Brakkvann er litt saltet vann.
Brakkvannfisk er fisk som lever i litt saltet vann.
Tante Astrid
[URLBLOCK1] om myter og sannhet rundt bruk av salt i ferskvannsakvarier, om du har behov for å sette deg enda mer inn i det :)

takk, der sto det mye kjekkt ja!!
Har akkurat vært å handla meg akvarie nå. Å hun prakka såklart på meg en pose med salt-tabletter! Å sa at jeg MÅTTE putte i 2-3 tabletter hver gang jeg bytta vann eller tok nye fisker inn i akvariet.. for å roe dem ned...:S

Ja, det er ikke lett. Man tror jo gjerne at de som selger varen har greie på slikt. Må innrømme at det ligger en ubrukt pakke med slike saltkuber her hos meg også fra den gangen jeg startet opp ;b
hihi, må bare gjenta hvor glad jeg er for å ha funnet dette forumet jeg alltså!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap