Nybegynner....

jeg å pappa har nå planer om å bygge dam i hagen her.
har alltid likt koi å har et akvarie på 530 liter i kjelleren...
har 12 koi på mellom 10 og 25 cm.. vet det er i minste laget for så mange men det var tilbud på fiskebutikken så måtte bare kjøpe i påvente på at dammen bygges.

så til dammen..

det blir en dam som mures opp pga at vi bor i en skråning.
vi graver så dammen blir litt over 1 meter dyp.
blir nok rundt 2,5mx4m sånn ca.
vi murer også bunnen i dammen å lager en svak skrå ned til bunndrenet.
skal selvsagt ha duk inne i dammen.. epdm gummiduk.

så til noe jeg lurer litt på...
er det noe vi MÅ ha for å fa dammen i drift ??
legg gjerne til en link til en nettbutikk....

anbefalinger!!

hva slags pumpe ?
lage filter selv ?
andre gode tips.

har lest å sett mye bilder å synes det er utrolig mye fint...

alle tips og forslag er gode tips...
vil gjerne få det bra med en gang å ser at de er mange her inne som har mye erfaring....
Noen tips til dammen du beskriver:

Hvis dere ønsker etter hvert å overvintre koien ute bør dere grave godt over meter`n.
Ellers, bruk isopor under duken i øvre del så kulden ikke trenger inn så lett fra siden. Hvis overflaten dekkes til, er det mindre varme som skal til.

Du beskriver en dam i helling med murt kant , her er det lurt og legge duken inn i muren like før dere avslutter kanten . Da vil vannspeilet gå mot denne murte steinkanten og blir en fin kant uten synlig folie. Bak stein brettes duken opp og mures fast opp bak steinkanten. (selv har jeg brukt brostein)
Hvis du ikke skjønte denne helt skal jeg se om jeg kan finne et bilde av løsningen,

Bruker du bunndren som innløp til filter vil jeg annbefale filter nedgravd i samme høyde som vannspeil, (da slipper du pumpekum). Pumpen plasseres da i siste del av filteret og pumpes tilbake i bekk eller dam via evt Uv-c lys.
(30-55 watt)
Men husk at frostsprenning av rør fra bunndren er litt problematisk her i Norge, så sørg for at dette ligger frostfritt frem til filter.

Lag dere et budsjett og innhent tilbud med frakt på det dere ønsker av utstyr.
Det er lenker til mange butikker på forumet.

Hvis du vil spare litt penger kan dere lage filteret selv og husk å bygg dette ganske stort med en gang.

Lykke til med dammen !
er det noen som har lagt flis i sin dam ?? erfaringer med det ??
pappa jobber med sånnt å mener det kan funke....
dammen blir jo tilnermet firkantet så det blir jo som et basseng.
hvordan får dere koi så store egentlig ??
som dere ser over er det planer om en dam i hagen,....
ville vert tøft å sette ut noen store der..

de vi har nå er jo 25 cm... å ganske store synes jeg, men deres er jo 40 cm...
forer dere med noe spesielt ?
fiskene har jo enorm appetitt...
fisken går nå i et akvarium på 530 liter

så tips til å få fiskene til å vokse mottas med takk.....
De må ha større plass. 550L er lite for koi.
Jeg har et kar på ca 20.000L med ca 4000L filter.
Dette er inne i et drivhus. Kan love deg at de vokser her om sommeren.
I sommer foret jeg ca 1kg pr dag der.
I vårt klima, og med overvintring ute vil en koi på 55cm være stort, hvis den er vokst opp her.
Lasse Tetli
hvordan får dere koi så store egentlig ?? som dere ser over er det planer om en dam i hagen,.... ville vert tøft å sette ut noen store der.. de vi har nå er jo 25 cm... å ganske store synes jeg, men deres er jo 40 cm... forer dere med noe spesielt ? fiskene har jo enorm appetitt... fisken går nå i et akvarium på 530 liter så tips til å få fiskene til å vokse mottas med takk.....

Hvis jeg skulle gitt deg et råd med hensyn på at du har et 550L kar vil jeg si at du helst bør ta ut noen av fiskene og holde vannet kaldt. Slik at de ikke stagnerer pga plassmangel. De vil vokse mye bedre når de kommer ut til sommeren. Bytt mye vann ofte, en kraftig luftpumpe, et stort utvendig filter. Alt dette vil hjelpe
da har pumpe og filter blitt handlet inn.....
nå er vi på gang her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap