Sebrasnegle, faktisk!

Her kan jeg komme med en veldig sterk anbefaling til løsning på algeproblemene: Sebrasnegle. Mange sier at eplesnegler er de beste algespisende sneglene, men der må jeg si meg sterkt uenig. Alle de fem eplesneglene jeg har hatt har ikke rørt algene som sitter på glasset. Men så fort sebrasneglen Rolf kom i karet så har han spist og spist siden han først traff bunnen på akvariet mitt, og har ikke stoppet siden. Det er STOR forskjell også. Tannmerker over alt.

Men siden det ikke er nok har jeg planer om å kjøpe en 2-3 til, og også tigersnegler som jeg har forstått ikke er så veldig ulik.

Altså, sebrasnegle: beste algespisende akvariedyr som ikke er fisk jeg har vært borti!
Er helt enig. Både sebrasnegl og tigersnegl er flittige algespisere. Har ikke hatt andre snegler jeg kan sammenligne med, men er ihvertfall veldig fornøyd med de to jeg har. Enda en fordel er at de, i motsetning til eplesneglene, takler bløtere og surere vann. Den eneste ulempen er at de har en tendens til å plassere små hvite egg overalt :b Heldigvis er disse lette å skrape bort.
hehe "sebrasneglen Rolf"...

får ta til vurdering å skaffe noen sebrasnegler etterhvert. Skal ihvertfall være eplesnegler der.

Ah, jeg fikk med en Malaysisk sandsnegle når jeg kjøpte planter med noen her, er de noe effektive mot alger? Fått med meg at den er flink til å vende på steiner og sånt, men har også sett den slafse rundt på glasset. Har faktisk filmet begge deler i macro og skal legge en video på youtube etterhvert :P
sebrasnegler er penere også synes jeg =) Bare så SYND at de ikke er å få tak i her jeg bor.... sukk....
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap