Filter/hvor stort og hvor ofte?

Hei

Har ett 60ltr akvarium og lurer på hva slags type pumpe/filter jeg burde ha(størrelse)?

Har 9neontetra,3glassmaller,4Platy,3Praktbotia,3kuuhliåler,3Pansermaller og 2ancistrus.. Ser ut som det fungerer brukbart.

Overtok akvariet og det var med en Fluval1plus pumpe,som jeg vet er for lite... Lite info i lokal dyrebutikk.

Hei!

Jeg vil tro det holder og oppgradere til en Fluval 2+ pumpe.

Når det gjelder fiskesammensetningen bør den nok endres litt på.
Praktbotiaer blir ganske store, og trenger større plass. De trenger et akvarium på minimum 250l i følge fiskebasen:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
Glassmallene trenger også større plass(100l):
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13142

Hvis du ikke har mulighet til å skaffe et større akvarium, så er et alternativ og selge eller gi de bort.
Du kan jo heller skaffe et par tre pansermaller til, som helst skal være i grupper på minimum 4-5(avhengig av type, så kan disse også trenge et større akvarium).

Hvis du skal bytte filter, så pass på å få med "filterguffe" fra den gamle pumpa over til den nye, for å beholde bakteriekulturen. Kan lønne seg og følge nøye med på verdien av nitrit i en god stund etterpå.
Takk for hjelpen

Har lest meg opp litt siste timen, så noe fisk må nok bort ja..
Eller så er det en god unnskyldning til å flytte til større hus(mer plass til større akvarium)

I tillegg til å ha filterguffe i det nye filteret, ville jeg kjørt begge filtrene parallelt i karet til det nye filteret var innkjørt.

Fluval 1 filteret kan du jo flytte rett over i et mindre kar etterpå (du får kjøpt helglasskar for noen hundrelapper) og bruke til en kampfisk eller som yngelkar hvis platyene yngler. Bare pass på at det aldri blir stående avslått, men går i akvarievann hele tiden. Hvis ikke dør filterbakteriene.

Har 2 gravide Platy,så det var jo en glimrende idè

Kan man ha planter og slik i yngleakvariet? Har sett noen slike tanker før,men de bestod bare av grus og stein.
Heisann!
Om du velger og oppgradere til en Fluval 2+, så ville jeg modifisert den litt.. Fylle hele rommet der filterinnsatsen skal være med blå svamp.. Står flere artikler om hvorfor og hvordan her på forumet.

Har gjort det samme i mitt 60l yngel kar, fungerer helt utmerket

Er ikke noe problem å ha planter i et yngelkar.

Når det gjelder rådene du har fått, er de gode. Kjøre pumpene en stund parallelt og modifisere en eventuell Fluval 2 med blåsvamp.

Lykke til videre med akvariehobbyen.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap