Hvordan bytte grus i akvariet?

Hei,

Jeg har planer om å bytte fra grus til finere grus eller sand i min 54 liter. Jeg har nå svart grus som er forferdelig møkkete. Jeg slamsuger godt, men hjelper ikke akkurat.

Hvordan skal jeg da gå frem?

Tenker på hvor jeg skal gjøre av fiskene imens, man må jo tømme ut alt vannet (alt vannet blir nytt-tåler fiskene det?), hva gjør man med pumpen osv.
I et så pass lite kar burde det gå rimelig enkelt og kjapt. Ha fiskene over i en balje e.l. og sett pumpa oppi denne slik at den får stå å gå. Du tapper selvfølgelig akvarievann i baljen/bøtta som du har fiskene i.

Så tapper du bare ned hele karet, måker ut grusen og gå gjerne over med tørkepapir e.l. slik at det ikke ligger noe svart igjen.

Så heller du bare sanda i karet, legg en litt stor tallerken oppå sanda og hell vannet oppå denne, så slipper du at sanda virvles opp og at vannet blir så møkkete. Så heller du bare fiskene + akvarievannet tilbake i karet og setter pumpa tilbake i karet. Vips så er du ferdig

Såpass enkelt ja

Da er det jo ingen sak, takk skal du ha
2nelise
I et så pass lite kar burde det gå rimelig enkelt og kjapt. Ha fiskene over i en balje e.l. og sett pumpa oppi denne slik at den får stå å gå. Du tapper selvfølgelig akvarievann i baljen/bøtta som du har fiskene i. Så tapper du bare ned hele karet, måker ut grusen og gå gjerne over med tørkepapir e.l. slik at det ikke ligger noe svart igjen. Så heller du bare sanda i karet, legg en litt stor tallerken oppå sanda og hell vannet oppå denne, så slipper du at sanda virvles opp og at vannet blir så møkkete. Så heller du bare fiskene + akvarievannet tilbake i karet og setter pumpa tilbake i karet. Vips så er du ferdig :-)

Dette er interressant.
Sitter med tanken selv, bytte grus/sand men også å vatre opp karret (flytta på det og gulvet var vist veldig i forskjellig vater)

Men det jeg tenker på:
Du har en bøtte med fisk og vann. type 25 grader.
1 Du fyller karret (i mitt tilfelle 110 liter) og vannet vil jo ha ekstremt forskjelig tempratur?
2 Ha fisk og vann fra bøtta over i karret uten at vannverdiene er for forskjellige og at fisken får sjokk over temp forskjeller (Eventuelt skades ved overføring.. ?
Denniz the Menace
Dette er interressant. Sitter med tanken selv, bytte grus/sand men også å vatre opp karret (flytta på det og gulvet var vist veldig i forskjellig vater) Men det jeg tenker på: Du har en bøtte med fisk og vann. type 25 grader. 1 Du fyller karret (i mitt tilfelle 110 liter) og vannet vil jo ha ekstremt forskjelig tempratur? 2 Ha fisk og vann fra bøtta over i karret uten at vannverdiene er for forskjellige og at fisken får sjokk over temp forskjeller (Eventuelt skades ved overføring.. ?

Neida, det er virkelig ikke noe problem. Når du fyller opp karet igjen så bruk temperert vann rett fra springen, ca samme temp. som du har i bøtta. Da blir det ikke noe temperatur forskjell å snakke om, og dette er ikke værre enn et realt vannbytte Har du aquasafe i huset så kan du med fordel ha i litt når du fyller opp karet igjen. Men det går bra uten også

Jeg har tilsammen 1100 liter vann i stua. Når jeg tar vannbytte så både tapper jeg ut og fyller på igjen med slanger. Blir litt for mange bøtter å bære, hehe.

Det vannet jeg fyller på med er rett fra springen og holder ca (på feelingen) ca 1 grad lavere enn akvarievannet.

Er vanskelig å skade fiskene ved tilbakeføring til karet, bare hell bøtta forsiktig oppi karet etter at du har fylt opp med vann fra kranen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap