Lek eller mobbing av slørhale?

Hei,

Som jeg har skrevet tidligere så har jeg nå satset kun på slørhaler i mitt største akvarie (260 liter).

På fredag kjøpte jeg 2 calico ryukin slørhaler. Idag har den ene av disse jaget den andre i hele dag....den bruker munnen og jager etter analåpningen/buken.

Min første tanke er lek, men syns det er litt rart når jeg fikk de på fredag..den som jager har heller ingen prikker eller vorter på gjellelokk og finner (skal vel ha det ved lek).

Eller kan det rett og slett være rivalisering, eller at den ene merker at den andre har en svakhet og skal liksom plage den?

De har holdt på slik i hele dag med noen korte mellomrom.

Hva kan dette være?
De har roet seg nå, men jeg lurer allikevel på hva dette kan skyldes. Ingen som har en anelse eller et forslag?
Platy-fan
Det er nok lek.


Hadde vært utrolig gøy om det hadde vært det, mens syns det er litt rart...har hørt at det er vanskelig å oppdrette slørhaler.

HVIS det nå skulle være lek, hvor gjør man av eggene da? De må fjernes har jeg lest ellers blir de spist opp...
Eggene må fjernes.
Eller så kan du kjøpe en fødekasse som flyter oppi akvariumet og ha eggene der.
Det er ingen kunst å drette slørhaler. Men desverre er dødeligheten og deformasjon et stort problem hos avkommet av disse.
Om du har stort nok kar, rent godt vann, så er det ikke så vanskelig å få de i lek.
Eggene, eller foreldrene må fjernes rett etter egglegging. De spiser egne egg og yngel.
Som Vidar sier her er ikke lek hos slørhaler noe vannskelig. Et annet spørsmål er om man bør holde/formere slike missformede fisker i det hele tatt. Anbefaler deg å levere de tilbake til butikken å få fisker som passer i et akvarium.
Bare karet er stort nok, yngler gullfisk stadig vekk

Hvis du har litt planter/javamose etc som yngelen kan gjemme seg i trenger du ikke å fjerne eggene. De legger så mange at noen må vokse opp uansett.
Takk for svar alle sammen!

Har litt planter ja, men ikke javamose. Det som er synd er at jeg for tiden er borte mye pga praksis på høgskole. Ser ingen egg, men dette kan jo de andre ha spist opp for lenge siden, jeg har jo ingen kontroll på det.

Men hvordan ser gullfisk-egg ut?

Vil det være nok hjemmesteder her for yngel?
T.O så døde den idag.....var nok mobbing dessverre
T.O er mobbern levert på nærmeste dyrebutikk.....da han begynte å jage en annen slørhale i samme kar.
Da så, ja, ja.
Sånne ting skjer.
Lek er ganske voldsomt til tider, og er en hard belastning for alle fisk.
Det er ikke uvanlig at gullfisk hanner sliter ut hunnen så hun dør. Spesiellt i for små kar o.l. hvor hunnen ikke har mulighet til å komme unna.
Ja, så det kan ha vært lek allikevel altså? Måtte bare finne en løsning fort, så da var dyrebutikken det beste alternativet.

Men jeg lurer litt på hvorfor de endrer adferd fra kar til kar....da jeg skulle hente disse to slørhalene gikk de sammen i et lite kar og var så fredelig som bare det. Så tok jeg de med hjem og satt de i en 260 liter med 2 andre store og noen små, da gikk det ikke lang tid før den ene jager den andre til døden....jeg kjøper en ny som erstatning for den døde, da begynner den "slemme" slørhalen på den....så gir jeg den " slemme" til dyrebutikken og den blir satt i et mellomstort kar og da er den fredelig igjen...(så den i dyrebutikken dagen etter jeg leverte den). Hvorfor er den sånn hos meg? Noen med erfaring?

Jeg har kun slørhaler og 3 maller.
Du har kansje de rette vannverdiene og stor nok plass til å trigge til lek...
Denne atferden blir "hemmet" i små kar.
Hadde vært gøy om det var slik det var, ikke vet jeg Borte er nå "plageånden"....syns det var synd, men hva skal jeg gjøre. En stor og fin fisk, dyr var den og...men fikk to små slørhaler som kompensasjon da, hjelper litt som et plaster på såret
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap