Pumpe/filter spørsmål

Jeg har et 70 L jewel akvarium med innvendig pumpe (og filter). I filteret har jeg 2 fine og 2 grove blåsvamper + en kullsvamp og et tynt hvit filter øverst - det var det de sa jeg måtte ha.

Men nå har jeg lest at det sorte filteret kan avgi gifter, og noen sier at jeg likegodt skal ta vekk både den og det hvite filteret. Kan jeg gjør dette uten å erstatte det med noe annet??
Du bør vel erstatte det med en blå svamp til, filtrering er jo så viktig at her bør all tilgjengelig plass brukes

Blå svamper som passer rett ned i det filteret du har selges for noen få tiere på de fleste dyrebutikker (hvert fall de som selger juwel)
Bør jeg bruke en grov eller en fin blåsvamp da? Og takk for svar
Dette vil vel bli lagt øverst, og kan godt være fin blåsvamp. De litt større partiklene vil ha blitt stoppet tidligere i filteret, så den fine bør ikke gå tett så fort. Dessuten er det plass til flere bakterier i en fin filtersvamp enn en grov.

Så ja, i ditt tilfelle ville jeg byttet ut kullfilteret med en fin blåsvamå. Finfilteret kan du godt beholde, men de tettes fort og må byttes ofte. Mye pes for lite synes mange, og kutter den ut. Men du kan beholde den om du vil, det skader ikke
ElinH
Dette vil vel bli lagt øverst, og kan godt være fin blåsvamp. De litt større partiklene vil ha blitt stoppet tidligere i filteret, så den fine bør ikke gå tett så fort. Dessuten er det plass til flere bakterier i en fin filtersvamp enn en grov. Så ja, i ditt tilfelle ville jeg byttet ut kullfilteret med en fin blåsvamå. Finfilteret kan du godt beholde, men de tettes fort og må byttes ofte. Mye pes for lite synes mange, og kutter den ut. Men du kan beholde den om du vil, det skader ikke :-)

Når du sier finfilteret, mener du da det tynne hvite helt øverst? (jeg er ikke helt inne i fisketerminologien ennå

Jepp, det tynne, hvite.

Det er ikke laget for å huse filterbakterier, men for å fange opp de helt minste partiklene slik at vannet holder seg klart. Meningene om et slikt finfilter er svært delte, så du må nesten bare prøve deg frem til hva du liker best. Slike finfilter går tett fort (siden de har så fine porer), og må derfor byttes ganske ofte.

Helt riktig forresten ang. kullfilteret. I ca 4 uker absorberer kullfilteret (det svarte filteret) alle mulige stoffer i vannet, men deretter mettes det, og kan begyne å slippe ut igjen alt det har absorbert. Det er ikke spesielt bra. Kullfiltre selges med mange filteret fordi det i andre land er vanslig å bruke. Ikke alle er så heldige å ha så bra vann som oss i Norge Her i Norge er det kun nødvendig å bruke kullfilter et par-tre dager etter endt medisinering, siden kullet vil fjerne alle medisinrestene fra vannet.
Okei Tusen takk for gode råd!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap