Discusene mine vil ikke spise

Før likte mine discuser oksehjerte. Har prøvd å mate dem med oksehjerte og frosne mygglarver. Siden når jeg skal selge mitt akvarium og har derfor ikke grus oppi. Bare et glass med litt sverdplante.

Mine discuser bare svømmer frem og tilbake og hver gang jeg mater dem, så overser de bare maten. Har dere peiling hva som er galt?
Har lest litt på nettet at man skal øke temperaturen til 31-32 grader. og hyppige vannendringer.

Har nå teppe som dekker glasset slik at de ikke blir forstyrret.
Karet er 180 liter og har bare 4 discuser på 4-6 cm ca.

Håper på en god svar=)

Mvh Wotti
Dette er et klassisk spørsmål.

Discus må ha riktige forhold for å trives og det er veldig vanlig at de slutter å spise hvis forholdene ikke er optimale. Det viktiste er skikkelig vannkvalitet og dette får man ved hyppige vannbytter.

Samtidig må man ha stabile vannverdier (PH, temperatur osv).

Ellers vil nok en eller annen fortelle deg at discus er en stimfisk og 4 discuser er i minste laget for å danne en stim når man har små discuser.
Hei igjen
Jeg fikk dicusene mine til å spise igjen. Men jeg mistet 2 stk grunn av sult=(
Synd å miste discuser. Men de fleste som har discus har vel opplevd dette flere ganger. Discus kan leve i månedsvis uten å spise og dør ikke før magen er inhul.

Selv om alle vannverdier er som de skal vil det ofte være en eller to discus som er nederst på rangstigen, og som ikke får nok mat. Dette er litt av grunnen til at man bør ha en hel stim. Jo flere jo bedre, men for de fleste er størrelsen på karet en begrensning.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap