Da er jeg i gang (side 11)

Da her jeg endelig sett at apistogramma sp. ´Wangenfleck´ ungene spise noe annet en
nyklekt artemia. Prøvde igjen med frosne bosmider og i dag spiste de ivrig av maten.

De har vel godt av litt varriert for. Har vurdert å prøve eddikål neste gang apistoene får unger.

Bilde av en av ungene, kun sett fire stykker de de siste dagene. De har allerede begynt å konkurere, og viser seg for verandre med hale viftingen. Artig å se småtassene tøffe seg for bror eller søster.

[External Image]

Alle Apsitogramma baenschi ungene er nå blitt offer for de andre fiskene.

ohr, satser på at Nannostomus beckfordi forsyner seg litt mindre av ungene enn neon tetraene.
Fart66
ohr, satser på at Nannostomus beckfordi forsyner seg litt mindre av ungene enn neon tetraene.

Det tror jeg er ganske sikkert ja.
Artemia klekking i ufo
Etter at jeg brukte opp artemia saltet, begynte jeg å bruke tipset fra ohr om å benytte havsalt i stedet for artemiasalt til klekkingen.

Har bare benyttet meg av ufoen til klekking av artemia de siste ukene forde det ikke er så mange apsitogramma unger igjen. Så har ikke hatt behov for mange artemia, men etter at jeg begynte å bruke havsalt ser det ut til at klekkeprosenten er blitt høyere.
Det er synlig mye flere klekte artemia en da jeg brukte artemiasalt.

Må bare takke ohr for tipset igjen, sparer masse penger på å bruke havsalt. Kjøpte en fem kg sekk for noen få kroner

Må få bestilt flere artemia egg.
Apistogramma sp. ´wangenfleck´
I dag ser det ut til at hua av apistogramma sp. ´wangenfleck´ mener at ungene bør klare seg selv uten at hun passer på dem. Hun jager dem litt om de kommer for nær henne.

Det ser ut til at kun fire har overlevd så langt, blir vel fem uker som frittsvømmende til lørdagen. Det er to som ser ut til å holde sammen hele tiden, og er aldre langt fra værandre, det er en som er en del større en de to som holder seg for seg selv og jager de andre når de kommer i værandres vei. Den siste er litt mindre en og går av og til sammen med de to mellomste.

120 cm akvarium
Da ser det endelig ut til at det kommer ett nytt apistogramma akvarium i huset.

Vidunderet kommer trolig over helgen
Det blir et kar som jeg begynte å planlegge i fjor på denne tiden.
På 147 liter og 120 cm langt. Masse bunnareal for apistoene som skal bo der.

Artig å planlegge og finne ut hvordan man skal gjøre det, hva men trenger og hvilke fisker man skal ha oppi.
Har nå sett flere Apistogramma sp. ´wangenfleck´ unger, eller en mer en ved siste telling, så nå er antallet bekrefta observasjone av ungene fem stk.

De vokser sakte men sikkert, og i dag etter at de hadde spist artemia, begynte de å ta seg for av "voksen foret" også, som bestod av rødemygglarver. De røde mygglarvene var lenger en fiskungene som ivrig spiste.

Blir litt nedtrapping av artemiaklekkingen framover siden ungene spiser mer forskjellig for nå.

Har en annonse på noen planter jeg har kunnet tenkt meg, og får tak i to av de tre. Veldig fornøyd med det.

Pistia stratiotes Pistia
Ceratopteris cornuta Gullrotgress

Her er bilder flere bilder av Apistogramma sp. ´wangenfleck´ unger[External Image]
[External Image]
Flotte bilder av flott fisk! Dette må være bildebasemateriale!
Har nå selv en ukes gamle yngel av Apisto Panduro, og det er et hærlig syn med mor ute på tur med en gjeng småtroll. De er virkelig små!
Artig tråd du har, og ser ut som du har fått dreisen på Apisoter!
MVH Pål
Pål sine fisker
Flotte bilder av flott fisk! Dette må være bildebasemateriale! Har nå selv en ukes gamle yngel av Apisto Panduro, og det er et hærlig syn med mor ute på tur med en gjeng småtroll. De er virkelig små! Artig tråd du har, og ser ut som du har fått dreisen på Apisoter! MVH Pål


Takk for det Pål utrolig artig med apisto yngel. Gratulerer med panduro yngel tiol deg.

Jeg føler ikke at jeg har helt kontroll på apistoene enda, mistet veldig mange unger i dette kullet. Men man lærer jo av å feile, så går det sikkert litt bedre neste gang.

I dag er det nesten 6 uker siden kullet ble frittsvømmende og hva ser jeg i karet ved mating i dag, ett nytt kull med Apistogramma sp. ´wangenfleck´, regner med at storesøsknene ikke har noe imot å smake på småsøsknene.
Har nå stjålet tipset om å bruke havsalt til klekkingen av artemia, fungerer som fy! =) Green laser yngelen får variert fôr av microorm og artemia, og vokser som bare det.
Morsomt og kunne finne ideer og tips hos andre.

Apistoyngelen din er jo så flotte. Må bare gratulere deg med flotte bilder.
Lisa-S havsalt fungerer utmerket utrolig mange tips man får av å følge med her på akvaforum.

Nyklekt arteima er populært selv hos de voksne apistoene, sikkert jakt instinktet som slår til hos dem også, men kan ikke være særlig til vomfyll for de voksne de små artemiaene.

Utrolig artig med yngel, så regner med at jeg vil prøve mer på det framover.
Apistogramma sp. ´wangenfleck´, søsken
Naturens gang!!

Stod å så på Apistogramma sp. ´wangenfleck´ karet i dag, da jeg la merke til at en av
de nye Apistogramma sp. ´wangenfleck´ ungene(2 til 5 dager frittsvømmende) var i trøbbel. Den hadde kommet seg for langt unna mor og for nær en av de større søsknene.

Instinktet til den yngste Apistogramma sp. ´wangenfleck´ var å forholde seg helt rolig.
Den større ungen viste at noe var i nærheten og forholdseg helt stille den også,
jeg sprang for hente kameraet. Fikk tatt noen bilder men dårlig vasket utside av karet gjorde at det var litt vanskelig å finne fokus.

Fikk tatt noen bilder men ingen gode, bilde 1 er av stor og liten Apistogramma sp. ´wangenfleck´, standoff. Begge stod helt stille i rundt fem minutter og det så ut til at
den største holdt på å miste interessen, men så skjedde det raskt. En Nannostomus var på vei ned, jeg knipset bildet 1. den minste apistoen fikk panikk og den store fikk seg et llite måltid 2 sekunder etter at bilde ble tatt.
[External Image]

Bilde 2 viser størrelse forskjellen på den minste av det forrige apistokullet og den mellomste.
[External Image]
Ceratopteris cornuta gullrotgress
Da kom det Ceratopteris cornuta Gullrotgress i posten, var litt spent på om det ville gå bra, må takke Torbjørn Jørgensen her på akvaforum for en handelen.

Utrolig nok er det rundt 10 av de yngste Apistoynglene som lever enda og har nå begynt å spise artemia. Ser ut som Apisto mora har fått grepet på ungepass.

De gamleste yngelen har nå startet sine egne små revir rundt i karet og er ikke så veldig glade når noen kommer inn på deres område.

Blir mange bilder av Apistogramma sp. ´wangenfleck´ ungene, de er utrolig artig å følge med på oppveksten.

Bildet er av en som er litt opphisset ved foring av rødemygglarver.

[External Image]

Det er nå bekreftet seks overlevende fra kullet på mellom 50 og 60 stk.
De begynner nå kjapt å næreme seg den alderen foreldrene var da jeg fikk tak i dem
fra ohr.
Knaselyd i eheim 2224 storrens av filteret
Har de siste par dagene hørt mistenkelige knaselyder i eheim 2224 filteret, Har sett at
det har blitt litt mindre futt i vannstrømmen, så har lenge tenkt å rense filteret.

Det er utrolig hvordan man venner seg til strømmen i filteret, jeg ser det er mindre en
det har vært før men fortsatt greit nok. Men da jeg så oppi karet i dag var det så vidt det sildra ut i karet.

Så ved vannbytte i dag startet jeg med en storrengjøring, bytte av fin filteret (det hvite)
rens av grovfilteret(det blå), rens av slangene, skylling av grovfilteret på innsuget, skylling av filterkassettene og rense impeller/rotor.

Det var utrolig mye gørr og gugge over alt.

Etter alt dette blei det utrolig futt, vannet flommet ut i karet og jeg måtte sette justeringa på utstrømmen på halv styrke for at det skulle bli akseptabelt.

Så nå er det heldigvis lenge til neste gang jeg trenger å gjøre denne opperasjonen.
Siden jeg gjør det så skjelden blir det liksom ingen rutine i jobben så det tar lang tid.

Men en ting klarte jeg denne gangen som jeg ikke har lart før, og det er å starte filteret igjen uten problem og luft i selve filterboksen som kan ta knekken på impelleren.







Apistogramma baenschi detalj
Her er et bilde av halefinnen til Apistogramma baenschi hannen, kan ikke si noe annet at den er fin
[External Image]
Egentlig ikke helt ulik denne her om en tenker kun på selve halefinnen....
Tar du en sjans på å gjette hvilken Apistogramma halen tilhører?......

[External Image]
LOFFA
Egentlig ikke helt ulik denne her om en tenker kun på selve halefinnen.... Tar du en sjans på å gjette hvilken Apistogramma halen tilhører?...... [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/19239_110403233515_1.jpg[/IMG]


Hei Loffa, blir vel egentlig juks dette siden jeg holder et øye med tråden din

Det er vel en Apistogramma sp. ´Oregon´ som er den av dine apsitoer som har denne røde halvsirkelen på halefinnen.

Ja det er helt riktig det :- =)
En vakker apisto dette også. Ble veldig glad når jeg fikk det nye paret her i går. Hadde helt glemt hvor flott hua også var.

Skal legge ut noen bilder i tråden, når jeg får tatt noen som er verdt å komme på trykk....
Noen bilder av andre fisker, har en tendens til å ta mest bilder av Apsitogrammaene mine.

Bilde 1
Vill guppy
[External Image]

Bilde 2
Corydoras paleatus
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap