Da er jeg i gang (side 25)

Takk for det karer

De første to bildene er av et standard 128 liters kar.

De neste bildene er av et apistokar langt og lavt.
Apistogramma sp. ´wangenfleck´ bilder
Har tatt en del bilder av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ i forskjellig humør.
Dette er bare noen av alle de forskjellige jeg har observert hos denne apsitogrammaen.

Først ett av den dominante hannen.

[External Image]

Så en underdanig hanne
[External Image]

Så ei lett gul hue

[External Image]

Litt gulere hue

[External Image]

Dominante hannen prøver å sjekke opp ei av hunnene.

[External Image]

En mørk litt "redd" en

[External Image]

Blek

[External Image]

Gul hunne til
[External Image]

Den mørke linja er hel

[External Image]

Gul hunne med hel mørk linje

[External Image]

Nærbilde

[External Image]
Andre varmekolbe som har røket på kort tid
La merke til at temperaturen i et av karene var unaturlig lav før vannbytte i går (21/22 grader C). I det karet er det vanligvis en temperatur på 25 grader C. Ok da må jeg vente til tirsdag før jeg kan få kjøpt nytt.

Men overraskende, under leting etter nylonstrømper til torv-filtrering i dag så fant jeg en varmekolbe på 150W, helt ny og ubrukt. Så da ble det ordning på den saken.

Tror den kolben var ment til "neste kar", når den muligheten skulle by seg.

Ingenting er som god gammaldags flaks RHD! Suveren bilderekke forresten... så dem på Apistogramma.com også
Litt rart med neste kar RHD. Det er liksom neste kar hele tiden, og det stopper aldri.
Har fortsatt noen ledige kar som ikke er startet i den nyeste reolen, så har litt å gå på nå.

Litt kolber og pumper som trengs så er det bare å fyre i gang. Flotte bilder som alltid
Kommer nok ikke opp på ditt nivå med antall kar Loffa, men et kar til må jeg jo klare å få plass til

Ser ut til at det blir et med masse bunnareal igjen. 110*50*40 bør jo funke fint til apistogramma.

Her er et bilde av Nannostomus eques [External Image]
Sett igjennom en del sider og du tar noen fantastiske bilder
Kjør på
Målet er vel ikke å ha mange kar, men å ha plass til det en har eller ønsker seg om det er mulig å få tak I. Fikk igang et kar til I den siste reolen I dag, så nå er det 2-3 tome kar bare. Blir litt omplassering etter hvert og antar det blir iallefall en 160L ledig etterhvert.

Har et par apistoer på ønskelista, men stresser ikke mer med det nå før det som er her allerede av fisk og kar er I orden.

Noen bilder fra I dag

Xingu med yngler
Bitaeniata med yngler
Alacrina med yngler
Takk for det Cathy.

Loffa du har rett i det.

Nannostomus eques med sopp på munnpartiet.
For en liten stund siden oppdaget jeg at en av mine Nannostomus eques hadde
noe sopp lignende på munnpartiet.

Fant ut at muligens esha 2000 kunne være kuren på dette.

Bilde en er slik den så ut når jeg begynte behandlingen.

[External Image]

Bilde to er slik den så ut etter esha 2000 kuren. Ikke helt bra men mye bedre en før kuren.

[External Image]

Ville ikke kjøre kuren en gang til, så det ble googlet litt og fant ut at mange hadde blitt kvitt slike små sopp utbrudd rundt munnen med hyppige vannbytter. Så i to uker ble det byttet vann oftere.

Og i dag så jeg ikke noe sopp på fisken og regner med at den er frisk.


Så noen bilder av Nannostomus beckfordi

Først et bilde av en unge.
[External Image]

så et bilde som desverre ikke er helt i fokus, men ellers litt stilig så jeg slenger det inn. "mor" og barn Nannostomus beckfordi.[External Image]
Nannostomus er virkelig en stilig slekt med tetraer Favoritter hos meg.
Nannostomus er en favoritt her også.

Perfekt å ha sammen med apistogramma. Må jo være perfekt å ha med corydoras også.
Apistogramma sp. ´wangenfleck´ vifter med halefinnen over nyklekte egg
I går kveld la jeg merke til litt ekstra aktivitet i karet med Apistogramma sp. ´Wangenfleck´. Etter litt studering fant jeg den ene hunnen med ett nyklekt kull i larvestadiet, i en liten fordypning i en stein som holder nede redmoore rota.

Hun og hannen var fullt opptatt med å passe på de små. Men for det meste var hunnen ved larvene og viftet med halefinnen over dem, har ikke sett apistogramma hunne gjøre dette før så det var utrolig fin opplevelse. Av og til for hunnen bort til hannen for å få han til å passe oppgavene sine. Som han egentlig utførte litt vell godt.

Prøvde å ta bilde av hunnen som viftet over larvene, men de var høyt oppe i karet så det klarte jeg ikke. Men fikk tatt en liten video med mobilkameraet som viser hunnen vifte. Larvene ser man litt av i fordypningen i stenen bak hunnen.



<embed src="https://www.youtube-nocookie.com/v/mmM6Q8VhoE4?hl=en_US&version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="513" height="385" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Herlig øyeblikk RHD! Kjenner tia står stille når jeg leser om slike øyeblikk... og i et svakt øyeblikk står jeg sammen deg og glor
Mange utrolige opplevelser man kan få av å sitte å se på apistogramma "action" ja Simen.
Apistogramma sp. ´wangenfleck´ fry
Har sittet i noen timer og studert Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ mor og far desperat
forsvare sitt i siste kull med yngel som ble frittsvømmende i dag.

Først et bilde fra i går, fortsatt ikke frittsvømmende ble yngelen fraktet over på et sverdplanteblad, her kan man se de to første som ble flyttet fra hulen.
[External Image]

Så et bilde fra i dag. Mor og far som passer på yngelen. Mor tar seg av nærforsvar i et område på 10*10cm, med enkelte lengre jageturer om hun blir irritert nok.

[External Image]

Hun er så ivrig i tjenesten at til og med sandsnegler innen for perimeteret blir flyttet ut. I løpet av de timene jeg fulgte med ble minst 5 sandsnegler flyttet på denne måten.

[External Image]

Under en hektisk periode etter at hunnen hadde flyttet hele ungeflokken til midten av akvariet, fulgte en av ungene etter far og kom bort fra flokken i noen sekunder.

[External Image]

[External Image]

Så noen bilder av mor og barn.

[External Image]

[External Image]

På grunn av uheldig valg av plassering av ungene holdt de seg for det meste på bunnen med streng beskjed fra mor, de som ble tatt ute på tur ble snappet opp og puttet tilbake på bunnen sammen med de andre.

[External Image]

Litt usikker på hvor mange unger det er, men tok tiden på en flytte seanse, der alle ungene ble flyttet lengre bak i karet, og det ble klart roligere for mor og far Apistogramma sp. ´Wangenfleck´. Flytte seansen tok ca 5 minutter, med tre og tre i munnen om gangen.

Så det avsluttet min fiske drama kveld. Og alt ble litt roligere i akvariet.


Fantastisk serie! Får jo ikke gjort noe som helst når man har thrillere gående 24/7...
Dette var kjempeartig lesning RHD! Artig med sneglerøddinga og ikke minst med bildet også he he he.

S
Har egentlig ikke bruk for tv, når man har apistogramma i akvariene sine.

Og i dag hentet jeg mitt nye akvarium.
Med målene 110*50*40

[External Image]

Er på utkikk etter en apistogramma med spennende adferd å ha i dette karet.


Wow, wow, WOW! Spesialbestilling? Drømmer om en lav 2-3 meter selv en gang i framtida. Gir meg ikke før en sidebekk fra Amazonas renner igjennom stua he he he
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap