Da er jeg i gang (side 28)

Utrolig fine bilder og grattis med yngler
Strømstans
Takk for det Cathy

I går ca klokka 1700 forsvant strømmen. Regnet med at den ville komme tilbake etter en stund men den gang ei.

Ikke før ca klokka 0700 i dag kom den tilbake. Var svært bekymret for fiskene.
Da i første omgang temperaturen i karene. Våkna trett over klokka 6. Siden strømmen fortsatt var borte sjekket jeg temperaturen i karene. Det var rundt 20 i alle sammen.
Det laveste var 19 grader.

Nå er det filterbakteriene jeg er bekymret for. Må holde et ekstra øye med vannverdiene framover.

Kunne vært verre, ikke mange kilometer unna er de ikke garantert å få strømmen tilbake før over helga.
Godt det er såpass varmt i karene for filter bakterien kan man jo lett fixe, verre med å holde varme uten strøm. Leste det var mange i Trondheim som var uten strøm. Usj..
Nå må man jo innimellom sove litt, men mens man er våken er det bare å helle litt vann fra karet inn i hjørnefilteret hver time eller to så klarer bakteriene brasene. Det utvendige ordnes ved å senke utblåsslangen over en bøtte så det risler igjennom hver 3-4 time. Innvendige småfiltre er håpløse både med og uten strøm så dem har jeg ikke mast om en løsning for. Nå har jeg bare hjørnefiltre og er veldig glad for det.

Slipper som oftest med skrekken i godt etablerte kar dersom man forer med forsiktighet i noen dager er min erfaring
Takk for tipsene LindaW.

Har hatt fisketelling etter strømstanse. Og har mistet både Nannostomus eques og Nannostomus minimus. Men ellers ser det ut som resten har klart seg bra.



Endelig tid til å ta noen bilder av akvariene igjen. Da ble det blant annet noen plantebilder.



[External Image]

[External Image]
Apistogramma yngel ca 2 uker
Her er et bilde av en Apistogramma eunotus "Orangeschwanz" yngel

litt mørkt.

[External Image]
apistogramma trifasciata betydning av svartflekk
Hei

Har lurt på noe som jeg ikke har funnet et svar på enda.
hva betyr den svarte flekken på Apistogramma trifasciata hunnen.

I utgangspunktet trodde jeg at hun viste denne ved yngelpleie. Slik som også mange andre Apistogramma hunner gjør.

Men jeg har i den siste tiden prøvd å finne ut de forskjellige farge og mønstre Apistogramma trifasciata hunnen viser og da har jeg også sett at hun kan vise den mørke flekken på siden selv når hun ikke har yngel.

Bilde 1 en normal dominant hunne
[External Image]

Bilde 2 mørk subdominant hunne med klar mørk flekk. Denne drakta viser hun også uten den mørke flekken.

[External Image]


Bilde 3 svart flekk yngelpleie

[External Image]

Bilde 4 Her er hunnen klar til lek. gyllen gul mageregion ellers en litt spesiell og fin mørk markering

[External Image]

Er det noen som vet hva den mørke flekken signaliserer?

Det er virkelig artig med disse bilderekkene RHD! Lek og aggresjonsfarger går det an å få med seg. Har sett livredde Apistoer bli svært mørke all-over eller blekne totalt! Men disse fargenyanser, flekker og striper de kan tone opp/ned undrer meg også! Bare sneakers-evnene i seg selv er jo helt utrolige! Kanskje noen flere svar å få på Apistogramma.com? Håper iallefall det kommer flere slike innlegg fra deg her på AF!!!
Apistogramma trifasciata
Takk for det Simen.

Og dette er bare noen av alle de forskjellige fargenyanser denne apistoen kan vise fram. Utrolig spennende å følge med på.

Disse Apistogramma trifasciata går det mange av i samme kar, og jeg får virkelig studert interaksjonen dem imellom og med ottoene og Nannostomusene i karet.

Har i boka Die Buntbarsche Amerikas Band 2 Apistogramma & Co. av Ingo Koslowski
funnet ut at han tror den svarte flekken hos enkelte apistogramma kan være en måte å unngå predatorer på.
Er veldig artig å beskue apistohuer slik du beskriver det. Hadde en nærliggende opplevelse med ei cf cacatuoides hue her forrige dagen. Som dere vet er det litt forskjell på (leks) tegningene på vanlig cacatuoies og cf cacatuoides-

Har 5 stk mindre cf cacatuoides fra Curaray, og satt som besatt og beskuet den ene hua mi som sagt forrige dagen. Når hun svømte den ene veien kunne jeg se den nevnte sorte "kula" på magen hennes, når hun svømte motsatt vei hadde hun ingen der =)

Hun hadde mao sorte feltet (kula) kun på den ene siden av kroppen =)
Utrolig hvor mye spennede men kan se og oppleve når man studerer apistogramma Loffa.
Fart66
Utrolig hvor mye spennede men kan se og oppleve når man studerer apistogramma Loffa.



Det er helt sikkert. Tror jeg har befunnet meg forran rositae og allpahuayo en time tilsammen i dag. Yngelpleien hos rositaene er en opplevelse =)
Har A. rositae annen yngelpleie enn du er vant til?
Fart66
Har A. rositae annen yngelpleie enn du er vant til?



Tror nok ikke det men rositae facinerer meg og har vært min favoritt siden de kom i hus. Med det "gamle" paret mitt fikk jeg ikke opp yngler, men så langt ser det veldig bra ut.

Til å begynne med jaget hun unna alt og alle, men jeg fant fort ut at det var den eldste hannen som var far. Hun lot han komme til mer og mer og nå er han også med på å jage andre, isteden for å selv bli jaget. Artig å se hun tipper over på siden når han seiler forbi henne eller over henne. Akkurat som hun "kantrer".

Klarer jeg å få opp rositae yngler vil jeg se på det som en bragd ovenfor meg selv, ettersom jeg feilet x antall ganger med det andre paret. Ville også sørge for at jeg vil ha rositae i årenr fremover. Apistogramma er jo ikke akkurat arten som lever evig. Antar sånn mellom 3 og 5 år i snitt

Du ser også på dette bildet at hun er lent over til siden. Veldig artig å se. Jeg tror jeg har større glede igjen enn på lenge. Antar at det er smerte helvete med hånden som er på hell som gjør det. Tidligere gikk jeg konstant med smerter og ingen piller var til hjelp. NÅ endelig er det også på hell. Smertene er der, men mere nå og da.
Fin observasjon Loffa.

Har sett hunnen av flere apistogramma legge seg slik på siden, ofte når hun har yngel. Bruker kroppen som skjold mot hannen, dit men ikke lenger.

Har også sett at hunnen legger seg slik på siden under lek.
Ph forskjell morgen kveld
Var litt nysgjerrig på ph forskjellen i akvariene (med masse planter) om morgenen før lyset slo seg på og om kvelden. Slengte på vannets konduktivitet også.

kar 1
morgen : pH 7.0 konduktivitet 116 mS/m
Kveld : pH 7.1 konduktivitet 110 mS/m

Kar 2
morgen: pH 6.7 konduktivitet 93 mS/m
kveld : pH 6.9 konduktivitet 87 mS/m

Vann fra kran pH 7.3 konduktivitet 103 mS/m

Veldig usikker på hvorfor konduktiviteten endrer seg. Men pH er jo som forventet
lavere om morgenen en kvelden.
Jeg brukte en periode en konduktivitetsmåler og den viste forskjellige verdier om lyset var av eller på, og ved ulik avstand fra lyset så den må ha blitt påvirket av strømmen i lysarmaturet eller no'
Takk for tipset Rita A. Det skal jeg sjekke ut.


Å komme fra "7,5 til 8 i ph-land" synes jeg det alltid er artig med slike ph-relaterte prosjekter RHD! Det er absolutt ekstra jobb med torvfiltrering, men takk og lov for det...

Som deg og Leif, er det artig å se Apistogramma-huene legge seg på siden som et skjold mellom hannen og huene. Jeg ser også at hanner som blir litt overrumplet av huer legger seg på siden. Der maktforholdet er mer ujevnt, og lek&yngler ikke er tema - ser jeg ofte at huer eller hanner legger seg på siden. De trekker da alt av finner sammen og "krøller seg i en S". Sikkert en underkastelsesgreie. Motparten angriper da ofte ikke, men blir stående i en truende positur - fram til den underkastede ser sitt snitt til å stikke. Først da ser jeg at den sterke går i jage-modus.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom C
Reklame for plussmedlemskap