Da er jeg i gang (side 30)

Denne her ble postet for ikke så lenge siden igjen og jeg som absolutt ikke har peil heller syntes denne hjalp med å finne ut hvordan dem ser ut. Kunne tenkt meg å fange litt levende jeg også, så fortell hvordan det går Fart66.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2012
(mobilen vil vist ikke linke til ord så linken ble postet under)
Jeg hadde 2-3 liter vann med fra kulpen. Tilsatte mer vann (innkjørt akvarievann etter et vannskifte). Rører ut litt tørr-gjær i en kopp lunket vann, og heller dette rett i karet hver 2. eller 3. dag. Jeg kjører også en luftestein i tanken, med lite fart i. Da skal det gå av seg selv. Må lese meg mer opp på dette, i forhold til evt vannbytter eller fjerning av smuss i bunnen som kommer etterhvert. Det er flere innlegg på AF om dette temaet, samt en del gode på nettet generelt. Vi får dele linker hvis vi kommer over noe bra!

Takk for tipsene Cathy og Simen. Da har jeg mer informasjon på hva jeg skal se etter i håven når den tid kommer

link deling er en god ide Simen.
Linker til hold av dafnier
På Aquafarmen hos Lars Jamne er det en god beskrivelse rundt det å holde bl.a. dafnier

På mellumgaard.no fant jeg denne


Og så en liten dansk artikkel...




Kan være lurt og ha eplesnegler sammen med dafniene visstnok, da sneglene spiser døde dafniene og avfall etter de, og sneglene produserer infusiorer som dafniene lever av. Pass ellers på og ikke ha for mye gjær i fordi det lukter hy og hæl.... Og for mye gjær kan også drepe kulturen.
Pål
Fine lenker Simen. Og takk for tipsene Pål sine fisker.

Jeg var litt usikker på hvor og om jeg kunne finne dafnier i nærheten av der jeg bor og kom over denne siden.

dafnier

og der var det en dam i nærheten av der jeg bor registrert dafnier
Det var faktisk en knall side Fart66. Den må lagres Takk
Jepp fin link det der.

Skulle ut på rekognosering før jeg fikk hoven å sjekke noen av vannene i nærheten.
Jeg var vel litt for optimistisk alle vannene var islagt enda, og isen var tykk.
Så det blir vel en stund til jeg får testet hoven.
Apistogramma spiser snegl
Har prøvd i flere måneder å få filmet Apistogramma som spiser snegler, har klart å knipse noen bilder men ikke fått det på film før nå i kveld


En hanne har en sandsnegl i munnen, spytter den ut og rister ut innmaten av snegleskallet. Blir også noen rester på hunnen.

Ikke helt topp kvalitet på filmen men moro likevel.

<embed src="//www.youtube.com/v/9zEZHpoh6i8?hl=nb_NO&version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Jeg får den ikke fram... Må sjekke det med noe annet enn med mob'n kanskje. Uansett utrulig kult gjort RHD, jeg gleder meg! Har kun sett det en gang hjemme selv... Da holdt øynene å hoppe ut av hue på meg hehehe
Får du den ikke frem Simen(sjokka)

Funker fint på mobben her og har faktisk aldri opplevd det her. Er dem såpass sterk i kjeven at dem klarer å knekke skallet også eller bare suger dem ut snegla?
Cathy
Får du den ikke frem Simen(sjokka) Funker fint på mobben her og har faktisk aldri opplevd det her. Er dem såpass sterk i kjeven at dem klarer å knekke skallet også eller bare suger dem ut snegla?



Han må nok til med pinsett og lupe lol. Faktisk første gang jeg har sett apisto spise snegler. Utrolig herlig video. Thanks for sharing =)
Ikke med Ipad'n heller! Da får det bli med pc imorra... Zzzz
Cathy Han har ikke kjever til å knuse snegle skallet, hannen tar sneglen når den stikker fram hodet for langt. Og slår den mot glasset i akvariet slik at den knuser eller mister taket i skallet og slurper i seg sneglen.

På videoen over har han vært litt utålmodig og svelget deler av skallet også.

Akkurat denne hannen har blitt ekspert på å fange og spise sand snegler, holder bestanden kraftig nede i det akvariet.
Herlig video! Fikk sett den på Apistogramma.com
Blir litt forvirret av og til men kjenner igjen avataren din Simen


Da har det komme i hus noen nye fisker Dicrossus maculatus. Utrolig fine fisker.
Ser ut til at det ble motsatt kjønnsfordeling enn det jeg håpet på men ikke lett å bestemme det.

Bilde 1 Dicrossus maculatus hanne
[External Image]

Bilde 2 Dicrossus maculatus hanne
[External Image]
Pluss en fin gjeng med Nannostomus

Bilde 3 noen som kan gjette hvilken Nannostomus dette er (dårlig bilde)
[External Image]
Grattis 8)

Gjetter på N marginatus...?
Nannostomus marginatus
Det blei innertier det Simen, det er VF Nannostomus marginatus.

[External Image]
Nannostomus marginatus
Kan det være en form av Nannostomus marginatus fra Guyana and Surinam.
Sjekket apistosites.no
Den ligner mest på den fra Guyana and Surinam synes jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap